IUCN mot illegal handel med djur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    IUCN mot illegal handel med djur

    IUCN (International Union for Conservation of Nature) riktar en uppmaning till att stärka det internationella samarbetet för att bekämpa naturvårdsbrott. Om detta kan du läsa på denna sida.
    Tråkigt att läsa att detta behövs men åtminstone lite postivt att att de påpekar att det är den illegala handeln som är det stora problemet medan den legala handeln däremot i sig både är bra för människorna som för djuren. Som de skriver
    Many species can be legally & sustainably collected & traded in ways that not only support human livelihoods & provide essential benefits to local communities, but can also contribute to conservation and to reducing wildlife trafficking,
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det var ju en förändring. Mitt intryck har tidigare varit att de är fast bestämda att kasta ut babyn med badvattnet, plus att de vid åtminstone ett dussin tillfällen skyllt fiskars försvinnande/minskning på fångst för akvariehandeln, trots att det funnits studier som uttryckligen säger att nedgången/försvinnandet INTE berott på fångst för akvarier, utan på habitatförstörin.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det var ju en förändring. Mitt intryck har tidigare varit att de är fast bestämda att kasta ut babyn med badvattnet, plus att de vid åtminstone ett dussin tillfällen skyllt fiskars försvinnande/minskning på fångst för akvariehandeln, trots att det funnits studier som uttryckligen säger att nedgången/försvinnandet INTE berott på fångst för akvarier, utan på habitatförstörin.
      Jag har tidigare sett uttalanden från CITES, FAO, UNCTAD, IWOKRAMA, WWF etc om att de ser positivt på handeln med vildfångade akvariefiskar. Men som du skriver så har jag tidigare inte sett sådana uttalanden från IUCN och det är ju väldigt positivt att de nu också har denna inställning.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja, det irriterar mig nåt enormt när man ser studier som t.ex. den där Puntius denisonii påstods hotas av fångst för akvariehandeln. Det var inte nog med att det inte var sant (den hotas i de floder de studerat av destruktiva fiskemetoder och överuttag av vatten), utan har ett mycket större utbredningsområde än författarna kände till, trots att det är väl publicerat, och är fortfarande vanlig i andra floder.
        Grejen är att det enda som ger små infödda fiskar som just t.ex. Puntius denisonii eller Danio margaritatus något värde alls är handeln med akvariefisk. Utan den handeln är de fullständigt värdelösa, och duger bara till att göra fisksås av eller att konvertera till tilapia. Och det är inte en poetisk överdrift.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...