Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauk1
    • August 2013
    • 35

    Rimligt vore om de både bistod med fakta och även arbetade med lobbying tillsammans med europeiska motsvarigheter?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av sauk1
      Rimligt vore om de både bistod med fakta och även arbetade med lobbying tillsammans med europeiska motsvarigheter?
      Ja det är ju alltid lättare att kräva att andra skall göra något än att göra något själv

      Ja, ja det var kanske lite elakt men de gör sitt (t.ex. OFi (internationell branschorganisation för akvariefiskar) har garnaterat gjort mer än 1.000 gånger mer än vad alla akvarieorganisationer för honyister har gjort ihop i Europa) men det viktiga är ju vad vi själva gör - för vi kan påverka vad vi själva gör, men inte vad andra gör.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • sauk1
        • August 2013
        • 35

        Självklart bra med alla ansträngningar, men jag är inte expert och har ingen aning om hur branschen ser ut. Däremot brukar all lobbying börja i de sfärer det finns antingen en samordnad bransch eller kommersiella intressen. I övrigt är det större medlemsorganisationer som brukar kunna nå resultat.

        Allt detta kommer av att det krävs kraft av antingen representantskap (större antal individer står bakom) eller ekonomiska resurser (eller givetvis båda).

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Ursprungligen postat av sauk1
          Självklart bra med alla ansträngningar, men jag är inte expert och har ingen aning om hur branschen ser ut. Däremot brukar all lobbying börja i de sfärer det finns antingen en samordnad bransch eller kommersiella intressen. I övrigt är det större medlemsorganisationer som brukar kunna nå resultat.

          Allt detta kommer av att det krävs kraft av antingen representantskap (större antal individer står bakom) eller ekonomiska resurser (eller givetvis båda).
          Nej men du är väl hobbyist och även dessa drabbas väl om man förbjuds att hålla akvariefisk. Det behövs att bägge "sidor" (såväl hobbymänniskor som de har det som yrke) protesterar. Ofta får man ju höra när branschen protesterar - ni protesterar bara för att ni förlorar pengar på om det införs restriktioner - och då är det ju bra om ideella hobbyorgansiationer också protesterar..
          Du bor ju i Stockhom och där finns det flera akvarieorganisationer som borde kunna agera
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Jag planerar att gå.
            Nu har också jag anmält mig till mötet så då ses vi där
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Det är mest pga trådar som denna sim jag gick med i en akvarieförening. Der är jäkligt enkelt att betala in några 100lappar för att visa sitt stöd när man själv har svårt att komma loss på dom tider där det mesta av den här typen av frågor behandlas.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Ursprungligen postat av KristianE
                Det är mest pga trådar som denna sim jag gick med i en akvarieförening. Der är jäkligt enkelt att betala in några 100lappar för att visa sitt stöd när man själv har svårt att komma loss på dom tider där det mesta av den här typen av frågor behandlas.
                Nej - det är alltid svårt att ha tid att komma ifrån- Lite extra surt för mig denna gång eftersom jag nu kommer att åka tåg t/r Gbg-Sth på fredag för detta möte och sedan måste jag åka upp till Sth igen på söndag kväll för en kurs som börjar tidigt på måndag morgon. men, men - jag kände att jag bara "måste" åka upp för detta möte.
                Bra att du är med i en akvarieförening
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • sauk1
                  • August 2013
                  • 35

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kommer Sveriges akvarieorganisationer att delta på detta möte - även om mötet i första hand är till för myndigheter och branschen så borde även större akvarieorganisationer kunna delta.

                  INBJUDAN: Välkommen till samrådsmöte om strategi och handlingsplan för invasiva främmande arter!
                  Vissa nya arter som,avsiktligt eller oavsiktligt, förs in i vårt land av oss människor kan vara till stor användning för oss. Men de kan också ha stor negativ påverkan på biologisk mångfald, människors hälsa eller orsaka stora samhällsekonomiska kostnader.

                  BAKGRUND: På uppdrag av regeringen ska Naturvårdsverket, i samråd med Havs- och vattenmyndigheten ochJ ordbruksverket, och efter samråd med övriga myndigheter och organisationer, revidera den nationella strategin och handlingsplanen för främmande arter och genotyper (NV-rapport 5910). Revideringen ska göras framför allt med avseende på den EU-förordning om invasiva främmande arter som nyligen antagits.Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2014.

                  NU BEHÖVER VI DINA/ERASYNPUNKTER!
                  Vi skulle nu behöva dina synpunkter på den kommande handlingsplanen, dvs.åtgärdsförslagen. Välkommen till samrådsmötet!

                  TID: fredag den 24oktober 2014 kl. 10-15 (fika från 9.30)

                  PLATS: SIDA, Valhallavägen 195, Stockholm, lokal hörsalen

                  ANMÄLAN: Senast den 14 oktober 2014 till britta.wedin@naturvardsverket.se (telefon 010-698 1285 eller 010-698 1266 till Maria Sjö). Deltagandet äravgiftsfritt. Naturvårdsverket bjuder på fika, men du står själv för lunchen. Deltagarantalet är begränsat, så med en snabb anmälan säkrar du din plats!

                  UNDERLAG: Skickas ut den 16 oktober 2014 till dem som anmält sig
                  Jag anmälde mig tidigare, trots att jag tyvärr inte kan komma, mycket för att få tillgång till materialet. Men jag får inte ta del av det eftersom jag anmälde mig som privatperson. Har någon annan materialet att dela? Annars får jag anmäla mig som representant för min akvarieförening.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Tror att inte heller akvarieföreningar får komma utan "bara" representanter för organisationer. Dock så ser jag att Erik Åhlander som är ordförande i SARF kommer att delta så han kommer säkert att rapportera till föreningarna.
                    Det står inte så mycket i underlaget (även om det är en jäkla massa sidor att läsa) utan det intressanta blir väl vad som händer på mötet.
                    Jag kommer ju att delta så jag lämnar en kort rapport här i tråden över vad som sker.

                    Om du vill läsa något kan du ta del av "Nationell strategi och handlingsplan för främmande arter och genotyper" och denna korta pressrealease om "Council adopts rules on invasive alien species"
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 October 2014, 09:56.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...