Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av blaze1337
    Sant med att vi ger människor i fattiga delar av världen jobb , men jag garanterar dig att dem ej kommer dö om ett visst jobb dör ut , det är som att säga tigerjägare kommer dö nu när det ej finns fler tigrar att jaga eller för vi förbjuder jakten på tigrar?
    Som jag tog upp ovan - de som levera av korallfångst kommer kanske inte att dö, men risken är stor att korallreven kommer att göra det.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 September 2014, 13:45.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      Klockren analys hos reefbuilders:

      "Let’s be clear with what has happened: an environmental organization decided and succeeded, with no real science backing their cause, that their opinion should dictate which species may end up not being allowed in the hobby, and the NOAA has listened. Fixing the real causes of reef degradation are difficult and do not make for good headlines, but banning the import of corals that are only coming in due to our hobby, while essentially having no net benefit for reefs, can be touted as a victory."

      In 2012, the NOAA made it known that they were considering listing 66 stony coral species as threatened. After receiving extensive public comments to the tune of 42,000 letters and emails along with…
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av petnym
        Klockren analys hos reefbuilders:

        "Let’s be clear with what has happened: an environmental organization decided and succeeded, with no real science backing their cause, that their opinion should dictate which species may end up not being allowed in the hobby, and the NOAA has listened. Fixing the real causes of reef degradation are difficult and do not make for good headlines, but banning the import of corals that are only coming in due to our hobby, while essentially having no net benefit for reefs, can be touted as a victory."

        http://reefbuilders.com/2014/09/05/2...ed-threatened/
        Detta är vad man riskerar om det inte finns mycket starka bransch och hobbyorganisationer inom akvaristiken
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Detta är vad man riskerar om det inte finns mycket starka bransch och hobbyorganisationer inom akvaristiken
          Och det betyder alltså att om man bryr sig om detta det minsta så går man med i en lokal akvarieförening och engagerar sig där!

          Föreningarna och riksförbundet (SARF) finns som ett verktyg, men det måste fyllas med många fler engagerade människor!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Den 7-9 oktober håller "Eurogroup for Animals" (en samlingsorganisation som representerar 46 nationella djurrättsorganisationer) en konferens i Brussels Euro Parliament Building i djurfrågor. Denna organisation har ju som bekant som målsättningen att kraftigt begränsa djurhållningen av exotiska djur (t.ex. akvariefiskar) och helt förbjuda vildfångade fiskar.
            Bland föredragshållarna finns inte någon som representerar vare sig branschen eller hobbyn och den tillåter inte ens de med motsatta åsikter än deras att delta på konferensen. Programmet för konferensen.

            Det därför hög tid att agera och kontakta våra EU-representanter om man inte vill att att denna djurrättsorganisation ensam skall kunna föra ut sin åsikt för hur vår hobby/bransch skall se ut i framtiden. Jag ställer frågan till vår branschorganisation Zoorf och till våra akvarieorganisationer t.ex. SARF och NCS - hur kommer ni att agera i denna fråga
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 September 2014, 13:36.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Att de inte ens låter motståndare komma till tals säger väl allt... De verkar veta att de är ute och seglar, och är nog förmodligen fullt medvetna om att om de blir emotsagda så skulle de få problem att få sin konstiga vilja igenom. Antidemokrati...
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Ursprungligen postat av Shepard
                Att de inte ens låter motståndare komma till tals säger väl allt... De verkar veta att de är ute och seglar, och är nog förmodligen fullt medvetna om att om de blir emotsagda så skulle de få problem att få sin konstiga vilja igenom. Antidemokrati...
                Jo kanske det, men har man pengar har man också dom ekonomiska förutsättningarna att trumfa igenom sin åsikt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  Sustainable Wild Collection:

                  Senast redigerad av petnym; 25 September 2014, 20:41.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Tack för länken till videon
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Att förbjuda för akvariebruk är lite motarbetande kan jag tycka. Det sprider väl intresset för fisken och fler blir genuint intresserade av att bevara fiskens hemtrakter. Det gäller iaf mig, hobbyn har fått mig att tänka väldigt mycket mer på fiskarnas naturliga miljöer. Det är nog sällan akvaristerna som är de stora bovarna.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Att förbjuda för akvariebruk är lite motarbetande kan jag tycka. Det sprider väl intresset för fisken och fler blir genuint intresserade av att bevara fiskens hemtrakter. Det gäller iaf mig, hobbyn har fått mig att tänka väldigt mycket mer på fiskarnas naturliga miljöer. Det är nog sällan akvaristerna som är de stora bovarna.
                        Stämmer helt - men som sagt denna fråga drivs ju av en djurättsorganisation som helt är emot att man håller exotiska djur som husdjur och då är vildfångat en tacksam måltavla, speciellt eftersom branschen är liten (= ekonomisk svag) för att kunna driva dessa frågor, sedan är också företagen inom branschen ofta rätt ointresserade av att stödja de som driver denna fråga och än värre är det med oss hobbyister - här reagerar ingen.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Tyvärr finns det mycket tomtar i organisationer som på utsidan vill hävda att de jobbar för en "god sak". :/
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Tyvärr finns det mycket tomtar i organisationer som på utsidan vill hävda att de jobbar för en "god sak". :/
                            Ja men då finns det nog i så fall betydligt fler "tomtar" bland oss akvarister eftersom vi ju uppenbarligen struntar i vad som händer med vår hobby
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Haha ja det har du definitivt rätt i. Men oftast går det mig obemärkt förbi, förutom när folk med koll (typ du) upplyser oss andra. :-)
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                Ursprungligen postat av swetrot
                                Jag tänker mer på när man vildfångar fisken. Det kommer med en hel del annat än det man vill ha, och ibland så hamnar det i sändningarna runt om till olika grossister i världen.
                                Motståndet mot akvariehobbyn och mot vildfångad fisk har ingenting med artbevarande eller miljövård att göra. Det handlar istället om att djurrättsorganisationer anser att det är moraliskt fel att djur hålls i fångenskap alls, dvs de ser det som slaveri. Herpetologi och akvaristik är bara de första måltavlorna för att de är minst och svagast. Slutmålet är att alla ska vara veganer och inga djur alls hållas i fångenskap. Det är också därför de här organisationerna inte alls bryr sig om argument som att fångst för akvariehobbyn faktiskt skyddat (och skyddar) mängder med fiskarter mot utrotning: de är helt ointresserade av miljövård och artbevarande, de bryr sig endast om den moraliska aspekten.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...