Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av swetrot
    Nej, man kan inte detaljreglera allt, men man kan sätta upp riktlinjer. Här på Zoopet finns det ju massor av artbeskrivningar som berättar om vilken storlek på akvarier det skall vara. Det vore väl inte helt orimligt att EU/Jordbruksverket utfärdade en föreskrift som fastslog att dessa gränser (eller något som de finner lämpligt) är vad som gäller, samt riktlinjer vad som gäller för icke namngivna arter med olika egenskaper.

    Och naturligtvis bör de kontrollera vad som händer och sker ute i handeln. Det behöver ju inte vara gryningsräder där man i akt och mening är ute efter att nita dit någon, utan till en början mer av en informationstillsyn för att man skall känna att kontrollen finns där och man har ögonen på sig.
    Det finns ju som sagt redan riktlinjer om information (se denna zoopetartikel) men även om hållande i L80 - sedan är ju som sagt det stora problemet att myndigheterna varken har tid eller kunnande för att kunna besiktiga affärer på ett bra sätt och det finns definitivt ingen kontroll över privatpersoner.

    Jag tror både du och jag vet att importörer kan få en del avvikelser i sina VF-sändningar som är svåra att artbestämma. När de väl är i Sverige är det ju svårt att göra något åt det, man måste gallra på plats så man kan sätta tillbaka fiskarna i sin rätta biotop igen. Men det är kanske inget stort problem längre, utan mest skrönor som "gamla" akvarister älskar att överdriva en smula för att få till en bra historia?
    Jodå grossisterna får ibland konstigheter som de inte har beställt - men detta gäller ju definitivt inte listade arter utan andra fiskar som det inte finns några restriktioner för.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Någon form av licens för att hålla vissa typer av fiskar kanske kan vara en överkomlig väg att gå. Exempel bör ju vara typ fiskar över en viss storlek, tydligaste exemplet är ju RTC som blir stor som ett mellanstadiebarn men folk verkar tycka att det är helt ok å ha dom i en 2-300L balja. Eller varför inte paroonhajar som blir ett par meter när dom är fullvuxna om jag inte missminner mig.

      Men det är väl drömmar att det ska finnas någon form av logik i politiska beslut...
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av KristianE
        Någon form av licens för att hålla vissa typer av fiskar kanske kan vara en överkomlig väg att gå. Exempel bör ju vara typ fiskar över en viss storlek, tydligaste exemplet är ju RTC som blir stor som ett mellanstadiebarn men folk verkar tycka att det är helt ok å ha dom i en 2-300L balja. Eller varför inte paroonhajar som blir ett par meter när dom är fullvuxna om jag inte missminner mig.

        Men det är väl drömmar att det ska finnas någon form av logik i politiska beslut...
        Men vad hjälper det om det inte finns en kontrollapparat. I praktiken kommer det bara att bli så att någon skickar en licensavgift (som kommer att kosta gott och väl en tusenlapp) och sedan får de en licens som de kan visa upp i affären. Ingen kommer att kolla hur stora akvarier licensinnehavaren har, ingen kommer att kolla att kolla affärerna så att de bara säljer dessa fiskar til sådana som har licens etc. etc.

        Sedan just vad gäller parooner och hajmalar så har de stora fiskgrossisterna i Sverige gjort en överenskommelse om att de inte skall ta in och sälja dessa fiskar - detta dels för att de blir så stora, men också för att de är väldigt billiga och därmed då säljs en hel del av till okunninga människor: Detta har lett till att dessa fiskar till åtminstone 95% har försvunnit från handeln och att inga seriösa akvarieaffärer längre säljer dessa fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          Ursprungligen postat av swetrot
          Jag tror både du och jag vet att importörer kan få en del avvikelser i sina VF-sändningar som är svåra att artbestämma. När de väl är i Sverige är det ju svårt att göra något åt det, man måste gallra på plats så man kan sätta tillbaka fiskarna i sin rätta biotop igen.
          Man kan inte under några omständigheter släppa ut fisken i det vilda igen, risken för sjukdomsspridning är alldeles för stor efter att fiskarna minglat med fisk från andra vatten. Sen är det dessutom stor risk att det blir missförstånd och fisk släpps ut på fel ställe.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av addo
            Man kan inte under några omständigheter släppa ut fisken i det vilda igen, risken för sjukdomsspridning är alldeles för stor efter att fiskarna minglat med fisk från andra vatten. Sen är det dessutom stor risk att det blir missförstånd och fisk släpps ut på fel ställe.
            Dock det finns en kontrollerad odling (alltså inte hos hemmaakvarister) och dessa fiskar kan släppas ut igen på rätt ställen. Dock problemet med att fiskarter utrotats är ju nästan alltid att deras ursprungsbiotoper har förstörs och då hjälper det ju inte heller att odla och släppa tillbaka dom.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              Jag tänker mer på när man vildfångar fisken. Det kommer med en hel del annat än det man vill ha, och ibland så hamnar det i sändningarna runt om till olika grossister i världen. Inte minst gäller det malar som är generellt svåra att artbestämma. Det är där ute vid fångstplatserna man kan göra något åt detta, inte senare i kedjan. Nu låter det ju ändå som att man jobbar en hel del med det här problemet. Jag tror att det är en nyckel för att inte politikerna skall drämma till med lagar och förordningar som närmast omöjliggör laglig import av VF till EU.

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                På plats när själva fångsten äger rum kan man självklart sålla bland arterna. Men att det kommer konstiga arter till grossisterna beror ju på misstag från exportören och denne är väl oftast inte samma person som fångstmannen?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av addo
                  På plats när själva fångsten äger rum kan man självklart sålla bland arterna. Men att det kommer konstiga arter till grossisterna beror ju på misstag från exportören och denne är väl oftast inte samma person som fångstmannen?
                  I regel så är det helt olika personer/företag
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    Ett till domedagsinlägg, för den som gillar sånt...

                    Negativ utveckling inom USA:
                    Back from MACNA, and we’re sort of easing into the post-conference tasks ahead, getting ready for the busy “coral season.” And guess what? The hobby is in trouble. Again. Yeah, really. It’s not “in a few years…” It’s not “At some point in the near future…” It’s not “Eventually…” It’s right...


                    Marine Ornamental Defense Fund
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Ursprungligen postat av petnym
                      Ett till domedagsinlägg, för den som gillar sånt...

                      Negativ utveckling inom USA:
                      Back from MACNA, and we’re sort of easing into the post-conference tasks ahead, getting ready for the busy “coral season.” And guess what? The hobby is in trouble. Again. Yeah, really. It’s not “in a few years…” It’s not “At some point in the near future…” It’s not “Eventually…” It’s right...


                      Marine Ornamental Defense Fund
                      http://pijac.org/marine
                      Gillar och gillar, intressant läsning i alla fall och tyvärr minst sagt alarmerande.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        Ursprungligen postat av petnym
                        Ett till domedagsinlägg, för den som gillar sånt...

                        Negativ utveckling inom USA:
                        Back from MACNA, and we’re sort of easing into the post-conference tasks ahead, getting ready for the busy “coral season.” And guess what? The hobby is in trouble. Again. Yeah, really. It’s not “in a few years…” It’s not “At some point in the near future…” It’s not “Eventually…” It’s right...


                        Marine Ornamental Defense Fund
                        http://pijac.org/marine
                        Petnym , vill ej låta dum eller offensive så ta inte åt dig har sett ditt akvarie och det är riktigt bra skött men , coraler och liknande tar väldigt lång tid i naturen för att dem ska växa / bli så stora och så fina "reefs" som de blir sedan kommer man och plockar in dem o säljer i butiker , när personen tröttnat eller när dem blir sjuka vita etc så slängs dem och då har hur lång tid som helst som det tog för naturen och få fram just dem coralerna färgerna etc bara försvunnit för någon misskött det , tycker du inte att dem borde ha lite hårdare lagar på sånt som annars kommer försvinna helt?

                        Nu säger jag inte att dem ska förbjuda det för allt och alla , men hårdare regler borde dem ha på vem /vilka ska få sälja/köpa det så hade det nog blivit bättre för alla?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Ursprungligen postat av blaze1337
                          Petnym , vill ej låta dum eller offensive så ta inte åt dig har sett ditt akvarie och det är riktigt bra skött men , coraler och liknande tar väldigt lång tid i naturen för att dem ska växa / bli så stora och så fina "reefs" som de blir sedan kommer man och plockar in dem o säljer i butiker , när personen tröttnat eller när dem blir sjuka vita etc så slängs dem och då har hur lång tid som helst som det tog för naturen och få fram just dem coralerna färgerna etc bara försvunnit för någon misskött det , tycker du inte att dem borde ha lite hårdare lagar på sånt som annars kommer försvinna helt?

                          Nu säger jag inte att dem ska förbjuda det för allt och alla , men hårdare regler borde dem ha på vem /vilka ska få sälja/köpa det så hade det nog blivit bättre för alla?
                          Visst hårdare regler kan vara bra - men då krävs det också övervakning och detta kostar rejält med pengar och det är i så fall något som vi i slutändan får vara beredda på att betala. Akvariehobbyn som sådan är också viktig för miljön eftersom den ger naturen ett värde (om man låter den vara intakt) samtidigt som den ger människor (i fattiga delar av världen) förutsättningar att leva kvar i denna del av världen, dör de samtidigt kan hålla ett öga på och rapportera om det görs åverkan på naturen. Detta är också något som de flesta miljöorganisationer är positiva till och det var ju också vice ordförande I WWO Bruce Bunting som en gång myntade begreppet "Buy a coral, save a reef". Läs gärna denna Zoopetartikel i ämnet

                          OM det nu är så illa som du säger så är det ändå ett sätt att sila mygg och svälja kameler. Dvs det stora hotet mot korallreven är definitivt inte akvariehobbyn utan klimatpåverkan och avverkan av korallrev för byggande av vägar etc. Sedan är det en helt annan sak att det självklart är viktigt att vi lär oss att hantera våra djur på ett bra sätt.

                          Sedan skall du ju också vara medveten om att förbud absolut inte bara drabbar vildfångat utan alla "djur" av samma art - dvs det har inte ett dyft att göra med om det har fångats i naturen eller odlats i ett hemmaakvarium. I artikeln som petnym har länkat till så anges t.ex. att de "fraggbytarträffar" som sker i USA kommer att förbjudas.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            Stämmer men , nu säger jag inte att dem har rätt i allt dem skrev i artikeln eller att det är vi som förstört miljön , jag vet ju att det är stora företagen som dumpar allt möjligt i vattnet och annat som förstör , tror knappast akvariehobbyn är 5% till själva skadan på coralerna men 5 % är 5 % , Jag menade bara att ifall det är vissa coraler som är hotade oavsett vems fel det är som ledde till att dem håller på o dö ut så gör vi inte saken bättre med att köpa hem dem och lägga dem i akvariet , självklart finns det undantag på folk som faktiskt kan ta hand om , kan klara av det och gör ett bra jobb men att göra lite hårdare regler på saker som håller på o dö ut som tex stoppa köp/sälj av just den arten inte bara coraler utan allt möjligt ger arten större chans att överleva. Akvariehobbyn är LÅNGT från stora hotet men vi hjälper till , nu är detta extremt exempel men om någon dödar 100 människor och jag dödar 1 bara så e de 1 bara då kvittar det? Och vi som tycker om coralerna och fiskarna och håller på med hobbyn borde vara dem som försöker skydda dem även om det leder till att vi inte kan ha en viss art i vårt akvarium kanske om några hundra år andra kommer kunna det istället för att döda ut det helt och ingen ska kunna ha det alls.

                            Sant med att vi ger människor i fattiga delar av världen jobb , men jag garanterar dig att dem ej kommer dö om ett visst jobb dör ut , det är som att säga tigerjägare kommer dö nu när det ej finns fler tigrar att jaga eller för vi förbjuder jakten på tigrar?

                            Missförstå mig inte jag är på Akvariehobbyns sida med att dem ej ska förbjuda fraggbytarträffar , köp/sälj av vanliga coraler/fiskar men så ska man låta allt som håller på o bli utrotat o vara ifred , äveeen om vi ej ledde till deras utrotning.
                            Senast redigerad av blaze1337; 05 September 2014, 10:50.

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              Ursprungligen postat av blaze1337
                              Petnym , vill ej låta dum eller offensive så ta inte åt dig har sett ditt akvarie och det är riktigt bra skött men , coraler och liknande tar väldigt lång tid i naturen för att dem ska växa / bli så stora och så fina "reefs" som de blir sedan kommer man och plockar in dem o säljer i butiker , när personen tröttnat eller när dem blir sjuka vita etc så slängs dem och då har hur lång tid som helst som det tog för naturen och få fram just dem coralerna färgerna etc bara försvunnit för någon misskött det , tycker du inte att dem borde ha lite hårdare lagar på sånt som annars kommer försvinna helt?

                              Nu säger jag inte att dem ska förbjuda det för allt och alla , men hårdare regler borde dem ha på vem /vilka ska få sälja/köpa det så hade det nog blivit bättre för alla?
                              För det första, minst 99% av alla koraller som säljs och byts i dag är odlade.

                              För det andra koraller växter inte alls sakta. Bara på ett till två år är dom i säljbar storlek det är därför i princip alla odlas.

                              För det tredje om en person missköter en korall så den slängs eller dör så är den inte alls borta för alltid, koraller förökas så otroligt enkelt genom att man tar ett fragment av korallen och låter den växa till sig. Därför massproducerar man alla koraller som är populära bland akvarister, det finns tusentals kloner över hela världen av varje individ. När man samlar in koraller i det vilda försvinner inte korallen från revet, man gör helt enkelt som ovan nämnt och tar ett litet fragment från moderkolonin sen odlar man vidare på det fragmentet. Korallen är alltså kvar på revet.

                              Det som tar tid är att bygga upp hela revet, alltså kalkstensgrunden bestående av gamla korallskelett, detta för att vågor, strömmar och djur hela tiden nöter ned revet samtidigt som det byggs upp av växande koraller, INTE för att korallerna i sig växer sakta.

                              De största hoten mot reven är idag precis vad dom alltid varit, nämligen brytning av revens kalksten till byggmaterial, överfiske, trålning som skrapar sönder reven, dynamitfiske, cyanid fiske (sker i liten mån vid fångst av akvariefisk, men till absolut största del vid fångst av matfisk) och att reven slammar igen när mangroveskogen skövlas samt övergödning från orenat avloppsvatten.

                              Den enda gången hela korallkolonier samlas in från reven i någon nämnvärd skala är för att sälja skeletten till turister eller för att vissa korallers skelett används vid smycketillverkning, detta är dock en jätte liten fis i rymden jämfört med ovan nämnda problem.

                              Kommentar

                              • addo
                                • January 2007
                                • 609

                                Ok du han svara medan jag skrev, men svaret funkar till inlägget efter också.

                                Jag upprepar, när man samlar koraller i det vilda så försvinner dom inte från reven! Man tar fragment som man sedan odlar vidare på.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...