Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #91
    Ja det ramlade in ytterligare några på slutet. Totalt har representanter för 6 svenska partier skrivit under. Ett av dessa (Djurens parti !!!) har väl 0% chans att hamna där men de övriga 5 hra nog reell chans att komma in.
    Oavsett vilket så blir det viktigt att akvarieorgansiationerna efter EU-valet tar tag i detta och uppvaktar samtliga svenska partier för att tal för vår sak och får dom att stödja en miljövänlig akvaristik istället för att stödja ett miljö och djurfientligt alternativ
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #92
      Ja nu är EU-valet över men denna fråga är inte på något sätt avslutad utan tvärtom det är nu som det gäller om akvarieorgansiationerna kan mobilisera så pass att vi kan få ha kvar vår akvariehobby samtidigt som vi kan göra en insats för miljön.

      Min kampanj med ett öppet brev till de partier och politiker som då hade skrivit under löftet om att se till att kraftigt inskränka akvariehobbyn vilket skulle få klart negativa effekter på den biologiska mångfalden och miljön, samt de tidningar som jag skickade in min debattartikel gjorde alla på samma sätt - de sket totalt i det. Visst ett intetsägande svar kom från S, några tidningar svarade att de inte hade plats (men de hade ändå plats för tramsartikar om fulla akvariefiskar, eller om rumpor på hamstrar så nog fanns det plats). Grunden till att de struntade i oss akvarister är att att de inte vill ha upp denna fråga till debatt och att akvaristerna idag inte är någon faktor som de behöver ta hänsyn till.

      I framtiden så måste akvarieorgansiationerna (i princip även andra sällskapsdjursorganisationer) se till att göra sig hörda och jag tror definitivt att det går att påverka om vi alla samverkar. Se till att uppvakta politiker och partier, se till på in artiklar i pressen etc. Så jag ställer frågan till Sveriges akvarieoganisationer Sveriges akvarieföreningars Riksförbund, Nordiska ciklidsällskapet, Nordiska diskussällskapet, Svenska diskussällskapet samt i viss mån även de nordiska organsiationerna Skandinaviska killisällskapet och Poecilia Scandinavia (borde ju även finnas en saltvattensorgansiation eftersom denna del av hobbyn är den mest hotade, men en sådan finns det inte) vad tänker ni göra?
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 May 2014, 09:45.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #93
        Borde inte Imazo/Akvarieteknik ha intresse i dessa frågor? Eller ses de enbart slåss i frågan för kommersiellt bruk?
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #94
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Borde inte Imazo/Akvarieteknik ha intresse i dessa frågor? Eller ses de enbart slåss i frågan för kommersiellt bruk?
          Jo då de är absolut intresserade och de driver ju frågan genom sina organsiationer (t.ex. är de bägge medlemmar i OFI som driver denna och alla andra frågor (som är än mer akuta).

          Även om vi i grunden har samma ståndpunkt i denna fråga så tror jag dock att det är viktigt att visa att inte bara de som har ett kommersiellt intresse av att akvariehobbyn överlever är emot utvecklingen utan att även den ideella sidan har "samma" åsikt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #95
            Ja det ser mörkt ut för oss akvarister framöver frågan är hur man mobiliserar och hur överkörda vi blir. Men reagerar ingen så blir ju ingen överkörd.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #96
              Nu har "Eurogroup for Animals" summerat sin kampanj och det kan ses på denna sida. Sverige är faktiskt det land där flest EU-parlamentariker (10 st) har skrivit under manifestet (=i praktiken flest EU-parlamentariker som gärna ser att akvariehobbyn stoppas och att avverkningen av regnskogen ökar) och dessa svenska EU-parlamentariker kommer från 5 partier.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 June 2014, 11:32.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #97
                Synd och skam!
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #98
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Synd och skam!
                  Instämmer
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Jacob T
                    • November 2013
                    • 13

                    #99
                    Kanske jag som missat men skumma igenom tråden utan att hitta något men finns det nägon namninsamling mot detta?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Ursprungligen postat av Jacob T
                      Kanske jag som missat men skumma igenom tråden utan att hitta något men finns det nägon namninsamling mot detta?
                      Nej, men det ligger ju ännu inte något förslag
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        Precis som man reglerat många andra djurs krav på utrymme, sällskap och skötsel så lär det förr eller senare komma mer precisa krav rörande akvariefiskars rätt till livskvalitet också. Det vore ju inte helt orimligt med förtydliganden om hur stora kar som måste till för att hålla vissa fiskar, hur inredningen skall utformas och kanske krav på att stimfiskar inte hålls ensamma eller med för få kompisar. Det är inte ens orimligt att tänka sig förbud mot att hålla vissa arter tillsammans, t.ex. fenbitande fiskar tillsammans med guppyhanar.

                        Man kan också tänka sig hårdare krav för att se till att det inte importeras vildfångade exemplar av utrotningshotade arter. Idag verkar importörerna kunna få med lite av varje, inte minst vad gäller malar, samtidigt som kunskapen om vilka bestånd som finns är liten.

                        Sådana här frågor har stort väljarstöd, och varje gång media visar djur som plågats svårt reagerar många människor. Politikerna känner sig ständigt pressade att skapa nya lagar som ligger i linje med folkviljan. Men politiker är också vanligen ganska rationella och lätta att förutse. De tar ofta färdiga förslag som grund för sina lagstiftande beslut. Därför borde akvarievännerna inom EU själva börja jobba med en uppskärpning av de avarter som finns inom hobbyn. Om mindre insatta utifrån skall sätta normer och regler, blir de troligen väldigt generaliserande och konstiga.

                        Så frågan är väl egentligen hur nationella och internationella organisationer och sammanslutningar jobbar för att stämma i bäcken. Var finns viljan att själva putsa på en fantastisk hobby som gett många miljoner en bra kunskap om fiskar och livet under vattenytan?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Ursprungligen postat av swetrot
                          Precis som man reglerat många andra djurs krav på utrymme, sällskap och skötsel så lär det förr eller senare komma mer precisa krav rörande akvariefiskars rätt till livskvalitet också. Det vore ju inte helt orimligt med förtydliganden om hur stora kar som måste till för att hålla vissa fiskar, hur inredningen skall utformas och kanske krav på att stimfiskar inte hålls ensamma eller med för få kompisar. Det är inte ens orimligt att tänka sig förbud mot att hålla vissa arter tillsammans, t.ex. fenbitande fiskar tillsammans med guppyhanar.
                          För att vara lite elak mot dig så tror jag inte riktigt att du har koll över akvaristiken om du tror att detta helt kan regleras lagstiftningsvägen. Det finns ju trots allt ca. 2000-3000 olika arter av akvariefisk ute i handeln och att detalreglera detta är omöjligt.
                          Redan idag finns ju ett baskrav på informationsplikt och på skötsel och kontrollen av detta i affären sköts dåligt (för att inte säga uselt) och någon kontroll av skötsel hos privatpersoner existerar överhuvudtaget inte.


                          Man kan också tänka sig hårdare krav för att se till att det inte importeras vildfångade exemplar av utrotningshotade arter. Idag verkar importörerna kunna få med lite av varje, inte minst vad gäller malar, samtidigt som kunskapen om vilka bestånd som finns är liten.
                          Detta är redan reglerat via CITES.

                          Jag kan annars helt hålla med dig om att det vore viktigt att folk engagerade sig akvarieorganisationer och började lobba för djurens och hobbyn bästa. Gör du själv det?

                          Tyvärr är det så idag att väldigt få ids engagera sig eller att ens ekonomiskt bidra till att andra kan engagera sig. Därför är akvarieorgansiationerna i Sverige idag väldigt svaga
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Jacob T
                            • November 2013
                            • 13

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nej, men det ligger ju ännu inte något förslag
                            Ok skriver gärna upp mej om jag kan hjälpa till sen om det kommer någon!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Ursprungligen postat av Jacob T
                              Ok skriver gärna upp mej om jag kan hjälpa till sen om det kommer någon!
                              Du får gå med i en akvarieorganisation för det är nog den vägen det får gå.
                              De akvarieorgansiationer i Sverige som i alla fall tidigare har svarat på remisser etc. från myndigheterna är SARF och NCS
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • swetrot
                                • April 2003
                                • 966

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                För att vara lite elak mot dig så tror jag inte riktigt att du har koll över akvaristiken om du tror att detta helt kan regleras lagstiftningsvägen. Det finns ju trots allt ca. 2000-3000 olika arter av akvariefisk ute i handeln och att detalreglera detta är omöjligt.
                                Redan idag finns ju ett baskrav på informationsplikt och på skötsel och kontrollen av detta i affären sköts dåligt (för att inte säga uselt) och någon kontroll av skötsel hos privatpersoner existerar överhuvudtaget inte.
                                Nej, man kan inte detaljreglera allt, men man kan sätta upp riktlinjer. Här på Zoopet finns det ju massor av artbeskrivningar som berättar om vilken storlek på akvarier det skall vara. Det vore väl inte helt orimligt att EU/Jordbruksverket utfärdade en föreskrift som fastslog att dessa gränser (eller något som de finner lämpligt) är vad som gäller, samt riktlinjer vad som gäller för icke namngivna arter med olika egenskaper.

                                Och naturligtvis bör de kontrollera vad som händer och sker ute i handeln. Det behöver ju inte vara gryningsräder där man i akt och mening är ute efter att nita dit någon, utan till en början mer av en informationstillsyn för att man skall känna att kontrollen finns där och man har ögonen på sig.

                                Detta är redan reglerat via CITES.
                                Jag tror både du och jag vet att importörer kan få en del avvikelser i sina VF-sändningar som är svåra att artbestämma. När de väl är i Sverige är det ju svårt att göra något åt det, man måste gallra på plats så man kan sätta tillbaka fiskarna i sin rätta biotop igen. Men det är kanske inget stort problem längre, utan mest skrönor som "gamla" akvarister älskar att överdriva en smula för att få till en bra historia?

                                Jag kan annars helt hålla med dig om att det vore viktigt att folk engagerade sig akvarieorganisationer och började lobba för djurens och hobbyn bästa. Gör du själv det?

                                Tyvärr är det så idag att väldigt få ids engagera sig eller att ens ekonomiskt bidra till att andra kan engagera sig. Därför är akvarieorgansiationerna i Sverige idag väldigt svaga
                                Jag har varit borta från akvarierna ett tag, men bodde tidigare i Stockholm och var då med i Bollmora, som var en rätt framåt förening med många erkänt skickliga medlemmar. Numera bor jag i södra Norrland, och här är föreningslivet som det är. Så länge föreningen inte pysslar med skidor eller röda nystan så får de svårt att existera... Men kanske kan man få till en Zoopet-klubb Norr?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...