Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #76
    Ursprungligen postat av laasesku
    Sjukt att Sverige är med i Eu. Finns inte så många längre är positiva till Eu. Jag kommer att aktivt inte rösta i Eu valet. För hur kan man rösta på nåt som man inte vill existera. Det är såklart viktigt att rösta i riksdagensvalet och kommunvalet. Men tänk på att denEu röst höjer valdeltagandet vilket legitimerar Sveriges medlemskap trots att det inte finns bra stöd för Eu i sverige. Sveriges mandat i Eu är en piss i sjön i jämfört Tysklands, Frankrikes och Storbritannien. Så det lilla inflytande svenskar har är löjligt. Så sluta lägg röster som ger bort makten till Eu. Hoppas att Storbritannien tar sig ur så kan vi följa efter. Med lågt valdeltagande så är en ny folkomröstning ang sveriges medlemskap mer befogad. För vad är det som är demokratisk med att flytta makten högre upp?

    Exemplet som Kjell tar upp är ännu en detaljfråga som Eu bör skita i. Om det nu är ett sk fredsprojekt så har de tappat den fokusen för länge sedan.
    Nej man kan väl lungt säga att denna fråga inte direkt har ökat förtroendet för vare sig EU eller EU-politikerna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #77
      Nu har dagen gått och jag har bara fått svar från en tidning - Svenska Dagbladet - som meddelade att de inte kunde ta in min artikel. Övriga har som sagt inte svaret och det borde ju då innebära att man imorgon kan läsa artiklen i Göteborgsposten, Sydsvenskan, Dagens Nyheter, Expressen, Aftonbladet, ETC och Metro eller vad tror ni
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #78
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nu har dagen gått och jag har bara fått svar från en tidning - Svenska Dagbladet - som meddelade att de inte kunde ta in min artikel. Övriga har som sagt inte svaret och det borde ju då innebära att man imorgon kan läsa artiklen i Göteborgsposten, Sydsvenskan, Dagens Nyheter, Expressen, Aftonbladet, ETC och Metro eller vad tror ni
        Självklart så måste det ju va så!

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #79
          Ursprungligen postat av laasesku
          Jag kommer att aktivt inte rösta i Eu valet.
          Det är ju om något ett misstag... Genom att inte rösta så får de partier som du absolut inte gillar fler mandat och större inflytande i EU.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #80
            Inget positivt att rapportera om min debattartikel som skickades till tidningarna

            Svenska Dagbladet har ju som sagt redan meddelat om att de inte kunde ta in den. De andra tidningarna svarade varken bu eller bä!!

            Jag har idag läst Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet och Metro och där var den i alla fall inte med.

            Jag har inte läst Sydsvenskan, Dagens Nyheter och ETC. Kan någon annan som har tillgång till dessa tidningar kolla där och meddela mig.

            Jag har även kollat på alla tidningars websidor utan att hitta något.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #81
              Skickade du inlägget i egenskap av privatpersonen Kjell Fohrman eller som talesman för en organisation? De tar inte in inlägg från privatpersoner.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #82
                Ursprungligen postat av Azur
                Skickade du inlägget i egenskap av privatpersonen Kjell Fohrman eller som talesman för en organisation? De tar inte in inlägg från privatpersoner.
                Som "privatperson" - jag representerar ingen organisation.
                Det är möjligen så som du säger - men det står inte angivet någonstans att de enbart tar in inlägg från organisationer och jag har även sett andra inlägg i dessa (i alla fall de jag håller koll på) som kommer från "privatpersoner". Ingen tidning har heller mailat mig och angivit detta som skäl till att de inte tagit in artikeln.

                Men oavsett vilket - det vore förstås bättre om flera organisationer hade ställt sig bakom debattartikeln men det är ju snart EU-valet så det hanns nog inte riktigt med.

                Dock efter valet kan det nog vara vettigt om akvarieorganisationerna ställer sig bakom ett öppet brev till alla EU-parlamentariker
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #83
                  Om inget skett sedan förra seklet då jag skrev ihop ett och annat så borde de ta in inlägg från privatpersoner. Men jag agerade väl mest som spökskrivare/lobbyist till en av våra bättre medicinjournalister på den tiden. Men en gång tog dom in den som en "riktig" debattartikel och jag blev även 300 spänn rikare den gången.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #84
                    Jag gick in och kollade på gruppens pledge.
                    I det dokument som skrivsunder hittar jag inte den meningen som du hänvisar till i ditt brev (Banning the import of wild-caught animals and restricting the number of exotic species that can be imported and traded in the EU,”).

                    Frågan är om dom har ändrat eller om du har hittat den någon annanstans?
                    Länk till deras pledge
                    http://voteforanimals.eu/images/uploads/Final_plegde_elections_2014.pdf

                    Det som jag ser som lite läskigt är att det är en PDF som man "skriver på". Detta dokument har ingen datummärkning eller någon annan form säkerhet som hindrar dom från att ändra till vad dom vill.
                    Tillägg: Jag laddade ner deras Manifesto också, där står ju detta som du hänvisar till. Jag tar för givet att folk är lata och bara läser Pledgen innan dom skriver på vilket nästan är ännu värre. Att man "lurar" folk att skriva på något och sen har en massa tillägg i ett annat dokument som man säkerligen kommer att hänvisa till när det väl är påskrivet.
                    Senast redigerad av KristianE; 22 May 2014, 11:35.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #85
                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Jag gick in och kollade på gruppens pledge.
                      I det dokument som skrivsunder hittar jag inte den meningen som du hänvisar till i ditt brev (Banning the import of wild-caught animals and restricting the number of exotic species that can be imported and traded in the EU,”).

                      Frågan är om dom har ändrat eller om du har hittat den någon annanstans?
                      Länk till deras pledge
                      http://voteforanimals.eu/images/uploads/Final_plegde_elections_2014.pdf

                      Det som jag ser som lite läskigt är att det är en PDF som man "skriver på". Detta dokument har ingen datummärkning eller någon annan form säkerhet som hindrar dom från att ändra till vad dom vill.
                      Det står i deras "manifest" som tydliggör deras "pledge"
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #86
                        Som sagt jag hittade det.
                        Men alltså hur kan man skriva på något som tydliggörs i ett annat dokument som inte nämns i pledgen?
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #87
                          Inget heller idag något positivt att rapportera om min debattartikel som skickades till tidningarna

                          Svenska Dagbladet samt Sydsvenskan har meddelat om att de inte kunde ta in den. De andra tidningarna svarade varken bu eller bä!!

                          Jag har även idag läst Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet och Metro och där var den i alla fall inte med.

                          Jag har inte läst Dagens Nyheter och ETC. Finns det inte någon här som har dessa tidningar och kan kolla där.

                          Jag har även kollat på alla tidningars websidor utan att hitta något.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #88
                            Ursprungligen postat av KristianE
                            Som sagt jag hittade det.
                            Men alltså hur kan man skriva på något som tydliggörs i ett annat dokument som inte nämns i pledgen?
                            Som sagt jag tror inte att någon av de som har skrivit på har funderat över den praktiska konsekvensen över vad de skriver på om att de vill reducera antalet arter som hålls som sällskapsdjur. Såg t.ex. att en av de som har skrivit på anger att hen har guldfiskar hemma!!!!!!!

                            Jag hade lite hoppats på att de åtminstone skulle ta avstånd från deras manifest och att detta definitivt inte var deras avsikt att det var så det skulle bli. De hade då förklarat vad de menar med att hållandet av sällskapsdjur skulle begränsas och vi hade fått igång en diskussion. Men inte
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #89
                              Jag tror inte de är särskilt intresserade av en diskussion om att de skriver under på löften om vilken politik de ska hålla utan att ha satt sig in i frågan eller kollat upp påtryckargruppen som skrivit löftestexten. Särskilt inte strax innan val.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                #90
                                Kul.
                                Nu har ännu fler skrivit på listan.
                                Jag hittar inte något parti att rösta på...
                                Senast redigerad av KristianE; 25 May 2014, 20:13.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...