Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Negativ utveckling inom EU

    Det har bildast en gruppering under namnet - Eurogroup for animals:PUTTING ANIMAL WELFARE AT THE HEART OF THE EUROPEAN ELECTIONS 2014 (http://voteforanimals.eu/).

    Denna grupp driver en kampanj direkt riktad mot Eu-parlamentarikerna om att det skall tas fram ett betydligt striktare regelverk. I sig säkert i många fall nödvändigt att det ställs hårdare krav men som de skriver så inbegriper det även "Work to reduce the number of species and animals being kept as exotic animals".

    På deras hemsida så tydliggör Staci McLennan att de är speciellt bekymrade för "tropical fish, birds and mammals".

    Redan har 12% av EU-ledamöterna skrivit under och det är långt tid kvar till EU-valet så det lär bli fler.

    Blir detta spiken i kistan för akvariehobbyn.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är PETA & co:s gamla käpphäst, det handlar om att de ser djurhållning som slaveri. De accepterar egentligen inte ens katt & hund, men har valt att uppnå "befrielse" genom att reducera antalet arter som hålls. När bara hund & katt finns kvar ska tänket vara så etablerat att det ska gå att få bort dom också.

    Själv insåg jag rätt nyligen något jag inte tänkt på, och det är att djur-rätts organisationer är precis lika fientliga mot miljöskydd, artbevareande, och bevarandebiologi som nånsin religiösa högerknäppisar i USA: De ser hellre att en art dör ut, än att den bevaras i fångenskap.

    Vad gäller EU-ledamöter har vi ju inte mycket att sätta emot djurrättsorganisationernas lobbyister. De har tiotals miljoner kronor att spendera på att påverka ledamöter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • BluesMan-63
      • December 2013
      • 99

      #3
      Det går kanske att skapa nån sån där Skrivunder lista på nätet (finns ju såna sidor) som man sprider runt på alla sidor och forum å fb där många av oss akvarister säkert har många vänner utomlands.. bara en idé..
      Ha det bra
      //Lars

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Djurhållning har väldigt länge varit en del av människans sätt att leva, så det kan de ju bara drömma om att försöka få bort. Och hur resonerar stollarna som vill förbjuda hundar och katter? Vore de seriösa så skulle de ju kunna fokusera på att förbjuda avel på raser som har uppenbara problem att fungera normalt (som raser med platta ansikten t.ex), men att förbjuda katter och hundar helt? Inget annan än ren och skär idioti, och även om jag inte ger mycket för maktgalna beslutsfattare som ofta inte verkar veta ett smack om det de stiftar lagar och regler om, så måste väl även de inse det absurda i det. Hundar och katter är viktiga för många människors välbefinnande, och många jobb skulle bli bra mycket svårare att genomföra utan hundar, polisen skulle t.ex få bra mycket svårare att hitta rymlingar, eller människor som har försvunnit, och att hitta droger och bomber skulle också bli bra mycket svårare. Och att jämföra det med slaveri... Suck... De flesta människor har sina hundar och katter som kompisar, inte som slavar.

        Att det finns arter som ibland tyvärr kommer in i husdjurshandeln trots att de är totalt olämpliga som husdjur är en annan sak, det innebär ju inte att man kan dra alla arter över en kam, och förbjuda husdjurshållning rakt av. Dessutom har jag svårt att tro att de skulle få igenom ett förbud mot djurhållning i bara några få länder, så länge de flesta andra länder fortfarande har förnuftet i behåll. Ärligt talat så tror jag det skulle bli folkstorm och rejäla protester och demonstrationer om de skulle försöka förbjuda våra kära husdjur.

        Har en söt liten "slav" ihoprullad bredvid mig i soffan nu, och hon ser verkligen ut att vantrivas nå't fruktansvärt
        Senast redigerad av Shepard; 04 March 2014, 20:57.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Att det finns arter som ibland tyvärr kommer in i husdjurshandeln trots att de är totalt olämpliga som husdjur är en annan sak, det innebär ju inte att man kan dra alla arter över en kam, och förbjuda husdjurshållning rakt av. Dessutom har jag svårt att tro att de skulle få igenom ett förbud mot djurhållning i bara några få länder, så länge de flesta andra länder fortfarande har förnuftet i behåll. Ärligt talat så tror jag det skulle bli folkstorm och rejäla protester och demonstrationer om de skulle försöka förbjuda våra kära husdjur.
          Om de ger sig på hund och katt - ja, men inte om förbudet bara gäller fåglar, smådjur, terrariedjur och fiskar och detta är vad som kommer att ske. För inte kommer det något förbud mot hund och katt för då kommer det att bli ett ramaskri vilket de är medvetna om - men övriga husdjursintresserade är alldeles för ointreserade av att engagera sig så dessa är ett lätt mål.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Rent spontant känns det som att akvarie verksamhet är en djurhållning som är svår att komma åt, om man nu tillhör en grupp som måste djävlas med alla! Många som är intresserade verkar både kunniga och engagerade och det är relativt lätt att föda upp egen fisk. Problemet är väl om leverantörer av tillbehör backar ur om det inte är lagligt.lite kluven i detta, varit runt i världen och ser ibland hur tropiska djur misshandlas för bla turism och pengar. Önskar att människan hade ett annat tänk. Men det känns långt ifrån akvariefiskar. Näe, nu får de backa!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Tyvärr finns det en del avvarter inom akvaristiken, mångt och mycket skapade genom okunskap än ont uppsåt. Resultatet blir tyvärr öppet mål för lobbyorganisationer. Så länge hund och katt utesluts så är det legitimt att ge sig på husdjursbranschen, precis som det är legitimt att ge sig på industri och framförallt då fordonsbranschen.

              Samtidigt skall vi även ta oss en funderare på om det inte redan gått för långt, lagen är tydligt när det gäller hållning av tamdjur och husdjur beträffande utrymmen, skötsel etc. men säger ingenting om motsvarande för äldre och barn i kommunalt och statligt förvar (läs skola, vård och omsorg).

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Själv insåg jag rätt nyligen något jag inte tänkt på, och det är att djur-rätts organisationer är precis lika fientliga mot miljöskydd, artbevareande, och bevarandebiologi som nånsin religiösa högerknäppisar i USA: De ser hellre att en art dör ut, än att den bevaras i fångenskap.
                This.
                Skulle själv gärna vilja skriva på något som gäller bättre regler inom djurhållning och speciellt matindustrin, smått militant vegetarian som jag är, och flera av punkterna låter helt ok.
                Men alla dessa förbud ser jag inte hur det hjälper någon. Hade det funnits en plats kvar i det vilda åt de arter de vill förbjuda hade det varit en sak, men flera arter finns ju inte ens kvar därute, och andra lär försvinna om det inte finns någon handel som gör att det lönar sig att behålla deras områden.
                Sen att ha tex lejon och krokodiler som husdjur är ju en sak, men fiskar och smådjur som det är helt möjligt att ge ett bra hem åt går det knappast någon nöd på om det görs rätt.
                "..since animals are sentient beings.." vet de ju, men det betyder ju också att de även är medvetna om om de trivs och mår bra eller inte, och inte att bur/akvarium=ledset djur. Tycker många djurrättsorganisationer låter så nedlåtande i sin syn på husdjur, eller djur överhuvudtaget.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  OATA har startat en motkampanj http://www.ornamentalfish.org/hands-off-my-hobby
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 March 2014, 11:45.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Jo, sånt här är intressant och det finns flera vinklar på det. En sån är att det där med vår rätt att spärra in andra levande varelser för nöje, mat eller annat inte är nån enkel fråga. Vi vinner inte diskussionerna utan att erkänna att det faktiskt finns ett etiskt dilemma här. Det som egentligen behövs är en filosof som kan hantera de här frågorna på djupet. Det går att argumentera för att det finns skäl för att djurhållning kan vara etiskt försvarbart men våra argument för det är inte lika genomarbetade som hos de som hävdar motsatsen.

                    Annars så kan vi i stort skylla oss själva för att det blir som det blir. Föreningarna dör sotdöden och det finns inget samarbete värt namnet. Det kommer inte in pengar nog för att se till att nån kan vara i Bryssel och lobba och finns man inte där så finns man inte. I stället ägnar vi oss allt för ofta åt att motarbeta varann, även här ovan kommer det ju in inlägg om att vissa djur inte är lämpliga som husdjur, det kan väl i o f s vara riktigt ibland men allt för ofta så skjuts det pilar mellan olika djurhållare vilket tacksamt kan tas emot som argument av de som vill hindra djurhållning. Utan att vilja gå in i nån kamp om det så, krokodiler, jodå, det går förträffligt att hålla vissa mindre arter hemma om man ger dem rätt förutsättningar. Egentligen är de mer lämpade för det än somliga traditionella husdjur. Även jag gör mig skyldig till ett och annat i den vägen, förvisso har jag ägnat energi åt att bekämpa slöjstjärtar som kanske kunde lagts på nåt väsentligare.

                    De som vill dra ner på djurhållning verkar inte ha några samarbetsproblem, det som de är överens om samarbetar de om och att de kan ha högst olika vision om slutmålet verkar inte hindra. Självklart blir de då intressanta och lyssnade på. Det som görs i från andra kanten är kanske inte fel men initiativ som kommer ifrån handel blir aldrig lika tungt vägande som det som görs av starka föreningar, det är allt för lätt att avfärda det som enbart ekonomiska intressen.

                    Det som behövs är starka föreningar som samarbetar, både inom Europa och mellan djurslag. Vissa initiativ har funnits men det tenderar att dö ut. Och då blir det som sagt som det blir.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Vi får hoppas att den här filmen blir av, det kanske kan bidra med lite infallsvinklar från vårt håll...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Juni
                        Rent spontant känns det som att akvarie verksamhet är en djurhållning som är svår att komma åt - - - Många som är intresserade verkar både kunniga och engagerade och det är relativt lätt att föda upp egen fis
                        Det som spelar roll här är antal i första hand, och engagemang i andra. Kunskapsläge och att akvariehandeln faktiskt är försumbar i storlek och att all fisk som är hotad är hotad av andra orsaker spelar ingen roll. Djurrättsorganisationerär är både mycket större och mycket mer engagerade i samhällsdebatten än akvarister är -- av naturliga skäl, vi är ju bara folk med en hobby, de är från grunden påtryckningsorganisationer. Akvarister är ett särskilt tacksamt mål för organisationer och politiker som vill "göra något", eftersom det ses som en onödig lyx att ha akvarium och bara ett fåtal drabbas av förbud.

                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Vi vinner inte diskussionerna utan att erkänna att det faktiskt finns ett etiskt dilemma här.
                        Fast gör det verkligen det? Det är bara ett etiskt dilemma om man accepterar premissen att djurhållning = slaveri, vilket jag personligen ser som stötande förringande av slavhandeln.

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        OK, låter bra. Den intresserade kan hitta de svenska EUparlamentarikerna här: http://www.europaparlamentet.se/sv/ledamoterna.html

                        Jag har inte hittat någon lista på vem av dem som redan skrivit på -- nån som vet? Jag föreställer mig att de rödgröna partierna är mest sannolika att skriva på, och alltså är de man i första hand bör skriva till?

                        Den problematiska delen av det manifest ledamöterna ermodas att stödja är detta:
                        "Banning the import of wild-caught animals and restricting the number of exotic species that can be imported and traded in the EU, in line with EU policies which tackle related concerns including human health, animal health and the protection of the environment."

                        Det är problematiskt inte bara för att akvariefisk genererar mycket pengar i ursprungsländerna (ett kilo akvariefisk genererar oerhört mycket mer pengar än ett kilo matfisk) och eftersom volymerna är små (fångst av akvariefisk mäts i antal individer, matfisk i antal tusen ton!) till en mycket låg kostnad för naturen. Handeln ger ett värde till annars värdelös inhemsk fisk, och har räddat vatten från utdikning eller inplantering av främmande matfiskar som tilapia och nilabborre. Bland annat WWF stöder handel med vildfångad fisk av precis denna anledning.

                        Det finns också ett betydande antal arter som redan är utdöda i naturen (t.ex. fjärilsgoodeid, Ameca splendens) som idag bara finns kvar i akvarium.
                        Senast redigerad av Azur; 06 March 2014, 16:47.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Jag har inte hittat någon lista på vem av dem som redan skrivit på -- nån som vet? Jag föreställer mig att de rödgröna partierna är mest sannolika att skriva på, och alltså är de man i första hand bör skriva till?
                          denna sida finns en lista med de som har skrivit på. det var dock mer än en vecka sedan som den uppdaterades så det kan ha tillkommit fler.

                          De svenskar som finns med på listan tillhör Miljöpartiet och Socialdemokraterna så om man skall rösta på dessa partier så stryk dessa personers namn (antar att det också går att göra så i EY-valet) om ni inte vill ha med personer som vill förbjuda hållandet av tropiska husdjur.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Practical Fishkeeping har en artikel om OATAS upprop - se på denna sida
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Fast gör det verkligen det? Det är bara ett etiskt dilemma om man accepterar premissen att djurhållning = slaveri, vilket jag personligen ser som stötande förringande av slavhandeln.
                              Så lätt hanterar man inte det där, man löser inte problemet genom att blunda för det. Saken är ju den att somliga djurrättare anser att djurhållning är fullt jämförbart med slaveri, kanske till och med värre eftersom man inte åt slavar. Andra kanske inte går så långt men kanske ändå ser djurhållning och slaveri som åtminstone liknande företeelser. Då räcker det inte att bara säga, nej, det är inte alls samma sak eller jämförbart. Det som behövs är ett bra svar på VARFÖR det inte är samma sak eller jämförbart. Klarar vi inte att ta den debatten utan bara förnekar att det finns nåt att diskutera så lämnar vi walk over till de som tycker att man inte skall hålla djur i fångenskap.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...