skicka/transportera fisk inom Sverige, vilka regler gäller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    skicka/transportera fisk inom Sverige, vilka regler gäller?

    En djurskyddsfråga egentligen men vad gäller i stora drag ifall en privatperson/ ett företag vill beställa/skicka fisk till en annan ort inom Sverige?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Allt beror väl på.. Det går/gick att både köra bussgods och att ställa fisk på tåget.. Enklast är väl dock att vänta in någon polare som ska ska ut och resa i närheten av var man nu vill skicka.. Det går ju säkert att få djuraffärer att skicka mellan sig också mot en avgift men skulle tro att man ska känna någon på affären för att det ska bli ekonomiskt försvarbart..

    Det finns ju ett regelverk för detta som säkert bygert kommer in och citerar ur.. Jag har för mig att det kommit upp förr och att reglerna kring det var riktigt korkade.. Vad är det du ska göra? Oavsett vilket lär knappast den vanliga trafikpolisen vara så utbildad att om du/ditt sändebud blir stoppade för en trasig baklykta när du kör dina 4 guppy att de börjar citera ur stora djurrättsboken.. Ska du däremot bli Sveriges främsta fiskförsäljare via postorder är det väl vettigt att kolla upp det..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är transporten längre än 65 km så kan du i princip inte använda något kommersiellt företag (buss, järnväg, lastbil, flyg, akvarieaffär etc.) utan antingen så får du själv transportera fiskarna eller låta en kompis göra det.

      denna sida finns en lista över de som har laglig rätt att transportera djur för andra
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Så fort det gäller någon kommersiell transport av ryggradsdjur (alltså även fisk) så gäller EU:s djurtransportregler. Skickar man något mot betalning så gäller definitivt de här reglerna vilket innebär att varje fordon skall vara besiktat som djurtransport och att det även i övrigt ställs en massa krav. Det funkar ju inte med tåg, bussgods osv, jag har hittills inte sett någon buss med djurstransportskylt. Det finns vissa företag som kan köra lokalt men inget rikstäckande nät av transportörer. På långa avstånd kan man använda flyg men det blir inte billigt.

        Det är den som transporterar som gör det egentliga brottet men vet inte de om att lådan innehåller fisk kan ju inte de fällas. Det kan den som skickat fisken i egenskap av den som ställt till med brottet. Den som skickar fisk med bussgods riskerar alltså att fällas för brott.

        Det finns vissa undantag från det här, för den som är uppfödare går det bra att köra djur i eget fordon max 50 km även om det är inom en kommersiell verksamhet. Fiskodlaren kan alltså köra till kund max 50 km utan att bry sig om de här reglerna, däremot kan inte zooaffären gå på det här.

        Sen för att då ytterligare krångla till det har vi även svenska regler som är en påbyggnad på EU-reglerna. EU-reglerna gäller till stor del bara transporter över åtta timmar och svävar lite på målet om vad som är kommersiellt men de svenska tilläggsreglerna gör att alltihop även gäller kortare djurtransporter och att det är glasklart att allt som har nån slags ekonomisk anknytning träffas av reglerna. Dock finns det ett annat undantag där, det gäller transporter i mindre omfattning högst 65 km. Mindre omfattning är nåt i stil med max åtta gånger om året. Zooaffären kan alltså ett fåtal gånger köra ut fisk till kund men inte längre än 65 km. Men det måste vara zooaffärens djur och i eget fordon, det krävs alltså alltid tillstånd osv för att köra andras djur mot betalning.

        Nån som tycker det här är rörigt? Det är in i h-e rörigt eftersom det finns europeiska och svenska regler som hänger ihop på ett komplicerat sätt och där det kan vara mycket svårt att reda ut vad som gäller. Fast det här som sagts hittills, det gäller alltså det som har nån slags ekonomi inblandat, transport mot betalning, uppfödare, affärer osv. Nu över till privat, alltså typ där man kör hem en fisk från affären, flyttar, ber en kompis ta med utan att betala för det, sånt där inte pengar är inblandat alltså.

        Man kommer runt det mesta där när det gäller sällskapsdjur som akvariefisk om man kör dem i ett utrymme för persontransport och en person följer transporten och ansvarar för den. Blir transporten över 50 km tillkommer lite regler men inget som är särskilt dramatiskt, typ att man inte får flytta sjuka och högdräktiga djur, lite sånt. Stoppar man fiskpåsen i bagaget på bilen så är det inte utrymme för persontransport och då gäller vissa regler om hur djuren skall packas, dubbla påsar med 2/3 syrgas är den norm som vanligen gäller då.

        Det är rörigt det här alltså och det här är inte ens fullständigt, det skulle gå att krångla till det ytterligare men detta är i a f huvuddragen i reglerna. Sammanfattningen är att det där med att skicka fisk, det kan man så gott som glömma helt. Vad man kan göra är att köra hem fisken man köpt eller låta nån ta den med sig, även flytta osv, men man har då fisken så en person har tillsyn hela tiden och man har den i det utrymme där det finns folk, inte i bagaget.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Som sagt..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          Arbetssätt...