invasiva främmande arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Knax
    svarade
    Märkligt, kanske, men fullt logiskt. Din invändning summerar hela idén med EU. Inget får hindra den fria rörligheten inom EU, men utåt bygger vi murar.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Jag plöjer texten nu. Är det fler som håller på? Som förslaget är utformat nu verkar det inte ha någon direkt påverkan på akvariehobbyn, men inte heller särskilt kraftfullt mot introduktion av invasiva arter. Det andas mer en attityd att när en exotisk art börjar sprida sig så utrotar man den - vilket i de allra flesta fall är omöjligt. Ett tak på totalt 50 arter av växter och djur låter helt meningslöst. Åtminstone några remissvar bör innehålla förslag på skärpningar - som kan påverka hobbyn. De arter som potentiellt kan bli farliga kommer dels från områden med likartat klimat: Canada, norra USA, Kina, östra Ryssland, Argentina, Sydafrika och dels arter som redan har en naturlig utbredning inom EU men som inte kan sprida sig utan människans hjälp på grund av någon form av geografisk barriär. De senare verkar man ha missat helt i remissen. Inga av dessa är särskilt intressanta som akvariefiskar, men väl som dammfisk. Sådana arter är olämpliga att införa till EU eller flytta runt inom EU därför att risken för ekologiska skador är stor. Men några sådana åtgärder verkar inte vara på gång - tyvärr. Jag fortsätter läsa och hoppas hinna sätta ihop något svar. Men det är så mycket hänvisningar till andra förordningar att det är tidskrävande!
    Jag har varit på ett arbetsmöte (om remissen) som Zoorf ordnade för att diskutera fram ett förslag. Så jag har plöjt texten några gånger. Det märkliga med remissen är liksom att den behndlar EU som en enhet och att det är viktigt att ha kontroll på införseln in till EU (av främst exotiska arter) när det ju egentligen borde vara ett större problem att hindra spridandet av arter inom EU (fria rörligheten).

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    svarade
    Jag plöjer texten nu. Är det fler som håller på? Som förslaget är utformat nu verkar det inte ha någon direkt påverkan på akvariehobbyn, men inte heller särskilt kraftfullt mot introduktion av invasiva arter. Det andas mer en attityd att när en exotisk art börjar sprida sig så utrotar man den - vilket i de allra flesta fall är omöjligt. Ett tak på totalt 50 arter av växter och djur låter helt meningslöst. Åtminstone några remissvar bör innehålla förslag på skärpningar - som kan påverka hobbyn. De arter som potentiellt kan bli farliga kommer dels från områden med likartat klimat: Canada, norra USA, Kina, östra Ryssland, Argentina, Sydafrika och dels arter som redan har en naturlig utbredning inom EU men som inte kan sprida sig utan människans hjälp på grund av någon form av geografisk barriär. De senare verkar man ha missat helt i remissen. Inga av dessa är särskilt intressanta som akvariefiskar, men väl som dammfisk. Sådana arter är olämpliga att införa till EU eller flytta runt inom EU därför att risken för ekologiska skador är stor. Men några sådana åtgärder verkar inte vara på gång - tyvärr. Jag fortsätter läsa och hoppas hinna sätta ihop något svar. Men det är så mycket hänvisningar till andra förordningar att det är tidskrävande!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Jag försökte läsa det hela, men har inte kunskap nog till att utvärdera det hela. Om jag förstår det hela rätt tex när det gäller växter så kommer det bli vanligare att man köper och säljer tex vattenväxter privat om det blir dyrare i affärerna.
    Nja den privata marknaden för växter är nog försumbar. Dock så kan jag inte riktigt förstå att detta förslag innebär att växterna kommer att bli dyrare. Var hittade du något om detta.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Jag försökte läsa det hela, men har inte kunskap nog till att utvärdera det hela. Om jag förstår det hela rätt tex när det gäller växter så kommer det bli vanligare att man köper och säljer tex vattenväxter privat om det blir dyrare i affärerna.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Någon som har läst luntan och kan utläsa något annat av det hela?
    Som sagt !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Jag har nu läst igenom alla 39 sidorna och mycket är svårt att tyda och förstå vad det kan leda till. Dock så kan jag inte se någonstans att det indikeras att det skall införas en positivlista. Mycket kommer förstås att avgöras vilka arter som myndigheterna kommer att betrakta som invasiva främmande arter av EU-betydelse. Sedan kommer också förstås importen av fisk till EU att bli ytterligare krångligare och det är ju negativt.

    Någon som har läst luntan och kan utläsa något annat av det hela?

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Har varit dränkt i jobb. Ska göra en insats till helgen och se om jag kan plöja igenom texten. Vid en första snabbläsning fick jag intrycket att det bara berörde utplantering av djur, men sån tur har vi väl inte.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Vi är alla vanliga personer så det är bara att skriva ut (åtminstone jag kan inte läsa och förstå längre text på dataskärmen) och försöka förstå efter bästa förmåga.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Hrmm.. jo det vore nog bra med mer läsvänlig sammanfattning av allt det som en vanlig person förstår.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Hög tid att gå igenom detta. Skrev ut det idag och får ägna helgen åt detta.
    Något som har läst igenom och har synpunkter. Mycket verkar luta åt att vi riskrera få en positivlista och det vore ett dråpslag för hobbyn.

    Remissvaren skall ju vara inne den 10 december så vi har inte så mycket tid på oss och jag förutsätter att alla akvarieorgansiationer (om ni vill att hobbyn skall överleva) kommer att lämna in ett svar.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    gärna en summering från de som begriper sig på den här sortens texter.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Jag har rätt mycket att göra fram till mitten av nästa vecka, sen ska jag läsa igenom alltsammans och återkomma med lite tankar och kommentarer.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Det där får man sätta sig ned och läsa igenom

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    startade ett ämne invasiva främmande arter

    invasiva främmande arter

    Förslag till nya EU-regler som kan komma att påverka djurhållning. På remiss nu.

Arbetssätt...