Lagbrott i direktsändning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kawax
    • April 2011
    • 13

    Lagbrott i direktsändning?

    Någon mer som tittar på nyhetsmorgon på tv4 nu? På bänken har dom en skål med 3st guldfiskar i, Hur är det med reglerna? Det anses väll vara djurplågeri om akvariet är under 40l?
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Va???
    Men.. hur tänker de på TV egentligen.!!
    Det hade väl varit bättre med en orange pumpa istället nu i pumpatider.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Känns som TV4 i ett nötskal... Det har ju varit en del liv om hur de behandlar sina medarbetare, så varför skulle de behandla djur bättre... Och deras "underhållningsprogram" är mest högljudda och irriterande, uppblandade med ännu mera högljudda, irriterande, och alldeles för långa reklamavbrott, men det är en annan sak.
      Senast redigerad av Shepard; 17 October 2013, 08:46.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Tja... först är det ju frågan vad man skall använda för regler. Bör inte bli L 80 utan L 118 om televisionsinspelning mm. Där är reglerna inte alls så specifika som i L 80 utan mer allmänt hållna. Det som känns mest intressant är det här:

        4 § Djuren ska före första inspelning, föreställning eller annan förevisning ha
        genomgått veterinärbesiktning. Ett veterinärintyg ska vid behov kunna uppvisas
        för att styrka veterinärbesiktningen. Sådan besiktning krävs inte för djur i
        djurpark eller på cirkus.

        5 § Djurutrymmen ska finnas iordningställda innan djuren kommer till platsen
        för arrangemanget. Detta gäller inte cirkusar. Djurutrymmena ska vara anpassade
        till arten och kunna ge skydd mot kyla, värme, starkt solljus, nederbörd
        och drag.
        Förevisas djuren för allmänheten i sina utrymmen ska dessa dessutom ha
        minst en insynsskyddad sida samt gömställen där samtliga djur ryms samtidigt

        Så har dom brutit mot det? Tja. säg det.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          dessutom, med dagens teknik så är det inte alls säkert att det faktiskt var en skål där.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, om det nu var en skål där, så anser jag att det, oavsett om de följt regler eller inte, är förkastligt eftersom de kan få tittarna att tro att det är ok att hålla guldfiskar på det sättet.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Det finns ju två frågor här. Det ena är om det är lagbrott att visa en fiskskål i TV. Det är svårbedömt och det är ju inte heller alltid självklart att det är fel. Det kan ju visas som något negativt, typ varnande exempel och då kan det ju rent av vara bra.

              Det andra är om det är klandervärt. Som det nu verkar, att det bara stått en skål med fiskar där så är det helt klart dåligt omdöme. Oavsett att det är snåriga regler så är det fel att visa upp dålig djurhållning utan att förklara att det är dålig djurhållning.

              Sen är det ju så här att för min del så är det där med TV i princip nerlagt. Jag har alltså inte sett det där, vet inte når och hur och vad som sagts osv. De som har bättre grepp på läget borde inte bara säga nåt här utan faktiskt höra av sig till TV 4 och klaga. Får de inte veta att de gjort nåt som folk uppfattar som dåligt så är det stor risk att de gör om det.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              Arbetssätt...