Vart ska man vända sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicolette
    • May 2003
    • 52

    Vart ska man vända sig?

    Jag var nyligen och besökte en zooaffär i sthlms-området. Och synen var inte rolig :-/ Det var den sämst skötta zooaffär jag sett. Akvarierna var smutsiga med sjuka/döda fiskar, hamstrar såldes för 25 kr styck (bara för att de inte var tillräckligt unga längre och de ville bli av med dem), vissa hade inte ens vatten i vattenflaskan. Marsvinen hade bitsår (de hade säkert både hanar och honor tillsammans), etc. Det var mycket som var hemskt där, och personalen verkade inte bry sig (eller veta) ett dugg om djuren. Jag tycker inte att dom ska fortsätta få bedriva sin verksamhet så här, så jag undrar vart jag kan vända mig för att få stopp på detta? Finns det någon myndighet som kontrollerar zooaffärers förhållanden?
  • masse_86
    • January 2003
    • 301

    #2
    Jag tror jag läste någon tråd där det stod att man skulle vända sig till kommunens "hälsa och miljö" avdelning! Rätta mig om jag har fel!
    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse

    Kommentar

    • Nicolette
      • May 2003
      • 52

      #3
      Jag har kollat runt lite nu, och det visade sig att zoobutiken var ansluten till ZOORF (!). Bedrövligt :-/ jag har kontaktat dom nu och bett dom kontrollera förhållandena hos denna butik. Hoppas på förbättringar!!

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Kan man inte kontakta Djurskyddsnämnden annars???



        mvh/Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Zoo-butikers djurhållning kontrolleras av kommunen. Kommunen har också mycket annat runt miljö, hälsa och djurskydd att kontrollera. Bl.a. skall man kontrollera restauranger, att märkningen är rätt på kemikalierna i färgbutiken och att bensinmacken destruerar spillolja på rätt sätt, och mycket annat.

          Så gått som alla kommuner har därför inrättat en enhet som brukar kallas "Miljö- och Hälsoskuddskontoret" eller liknande som skall anmäla detta till, så blir det deras ansvar att kontrollera det stället. Det är inte alltid som de har tid att rycka ut på en gång, men om vi som ser saker vi inte vill se i Zoo-butikerna skriver ned lugnt och metodiskt vad vi har sett som inte är bra så ökar chanserna att det händer något.

          Får de in flera anmälningar från olika personer så ökar naturligtvis också sannolikheten att något händer.

          Men, först skall du tala om för personalen på den här butiken att du inte vill se en massa döda och sjuka fiskar i akvarierna, att du vill att marsvinen inte ska bitsår och hamstrarna skall ha tillgång till friskt vatten. Eftersom det är deras levebröd att sälja djur och tillbehör så är det många gånger bara det som behövs för att de skall få det bättre, och det går fortare i avvaktan på att anmälan till kommunen gör verkan.

          Swetrot

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag har kollat runt lite nu, och det visade sig att zoobutiken var ansluten till ZOORF (!). Bedrövligt :-/ jag har kontaktat dom nu och bett dom kontrollera förhållandena hos denna butik. Hoppas på förbättringar!!
            Det enda ZOORF kan göra är att utesluta dom ur ZOORF (och en sådan affär bryr sig knappast om detta) eftersom de inte har någon som helst juridisk rätt att agera mot företaget. De kan ju knappast inte ens anmäla affären till Miljö och Hälsa eftersom det är du som sett eländet och inte de.
            Tycker att swetrot på ett mycket bra sätt beskriver hur man skall agera.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Nicolette
              • May 2003
              • 52

              #7
              Tack för råden! Jag ska ta reda på kontaktinfo från kommunen som den bedrövliga zooaffären ligger i, och förklara situationen för miljö- och hälsoskyddskontoret där.

              Kommentar

              • Nicolette
                • May 2003
                • 52

                #8
                Jag har nu besökt zooaffären igen, och jag det föll en sten från hjärtat. Det var mycket bättre skött, akvarierna var fräscha och alla djur såg ut att må bra. Jag fick veta att det hade varit en sommarvikarie som tog hand om affären då jag var där sist. Rätt så oansvarigt.. :-/ Men jag tror knappast hon får jobba där mer! Det är härligt att det slutade bra i alla fall

                Kommentar

                • cecilia
                  • January 2003
                  • 754

                  #9
                  Vem anställde sommarvikarien och hade ansvar för hennes "upplärning" då? /Cecilia

                  Kommentar

                  • CurlySue
                    • July 2003
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Nicolette
                    Jag har nu besökt zooaffären igen, och jag det föll en sten från hjärtat. Det var mycket bättre skött, akvarierna var fräscha och alla djur såg ut att må bra. Jag fick veta att det hade varit en sommarvikarie som tog hand om affären då jag var där sist. Rätt så oansvarigt.. :-/ Men jag tror knappast hon får jobba där mer! Det är härligt att det slutade bra i alla fall
                    Från ditt första inlägg tills dit senaste var det 6 dagar!!!

                    Antingen var det inte så dåliga förhållanden som du gav intryck av i ditt första inlägg, eller så har de bytt ut hela butiken / djurbesättningen???

                    Sår på djuren och för många djur i varje bur, (för) låga priser etc, kan väl inte hux flux bara försvinna? Konstigt!
                    Chinesische Rotbauchunke

                    Kommentar

                    • Nicolette
                      • May 2003
                      • 52

                      #11
                      Vem säger att man inte kan förbättra förhållanden på 6 dagar? Att tvätta akvarium och städa burar tar väl inte så värst lång tid? Dessutom sa jag inte att marsvinet med såret inte var kvar, men dem såg ut att må mycket bättre, i och med att det var klart fräschare i burarna, dessutom var det lite fler burar nu, så det var inte lika trångt. Om jag inte skulle ha en anledning till att vara upprörd så skulle jag inte ha skrivit mitt första inlägg i den här tråden.
                      Men som sagt, eftersom förhållandena har förbättrats radikalt efter att den fast anställda har kommit tillbaka så kände jag att det var min plikt att skriva det, då det var jag som startade tråden.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...