Fisksmugglare fast i Nya Zeeland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Fisksmugglare fast i Nya Zeeland

    En man försökte smuggla "tropiskafiskar" i byxfickorna, men det började läcka. Vad är det för fisk på bilderna OB Pterophyllum scalare?

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jepp, det är en skalar på bilden, men som troligen inte har något med artikeln att göra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      ja det verkar ju vara skalarer på fotot men det är ju ett arkivfoto så det var knappast dessa fiskar som smugglades.

      Tuffa straff i alla fall - upp till 5 år i fängelse och en halv miljon i böter!!!!!!!!!!!!!!!!
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #4
        Jag missade att det var ett arkivfoto. Australien och NZ tar karantänsregler och lagar på allvar, de har ju lite taskigt historiskt track record i och för sig.

        Jag minns när jag flyttade till Australien så fick jag skrubba mina fotbollskor under överseende från en tulltjänsteman innan jag blev insläppt, jag hade rengjort de innan jag lämnade Sverige men då jag uppgav att de var använda fick jag skrubba ändå. Å andra sidan minns jag att när jag flög in från Hong-Kong ett par gånger med bara handbagage, så blev jag bara förbivinkad utan en endaste fråga samtidigt som övriga passagerare av icke kaukasiskt ursprung blev intvingade och minutiöst screenade, sorry för OT men den strukturella rasismen i Australien är något jag skulle skriva en hel uppsats om...

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Australien har väl en ganska diger historik över införda djur som löper amok i naturen där. Rävar, katter, grisar, paddor, och säkert ett antal olika arter av fiskar. Som vanligt är det människans fel att det blir pannkaka.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...