regeringsparteierna i tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    regeringsparteierna i tyskland

    3 av partierna vill ha stopp för vildfångade djur. http://www.prowildlife.de/Wahl2013
    Senast redigerad av kaj.p; 29 August 2013, 15:56.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Uppenbarligen är kunskapen om vad vildfångat betyder för miljön låg bland tyska partier och fäör den delen antaglighen här också. Förvånande är ju att de gröna är så miljöfientliga
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Uppenbarligen är kunskapen om vad vildfångat betyder för miljön låg bland tyska partier och fäör den delen antaglighen här också. Förvånande är ju att de gröna är så miljöfientliga
      Politiker har väl rent allmänt ingen större kunskap om nå´nting, särskilt inte så´nt de älskar att bestämma lagar och regler om. De vill bara visa att de har makt. Uttrycket tomma burkar skramlar mest är rätt passande i sammanhanget.

      Om de är rädda för att fiskar ska utrotas så kunde de ju istället fokusera på fiskeindustrin.
      Senast redigerad av Shepard; 29 August 2013, 13:48.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1660

        #4
        Fiskeindustrin får man inte röra, den är det för stora pengar i.

        Dessutom vill tydligen två partier ha positivlistor, och ytterligare två är öppna för förslaget. Det ser inte bra ut.

        Olle

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Undrar vad de familjer som lever på att fånga akvariefisk i Amazonas t.ex kommer att tycka. Och vad de kommer att hitta på för att försörja sig istället. Hugga ner regnskog eller nå´t kanske Många politiker verkar ha otroligt korta näsor, även om man tycker att de borde vara lika långa som Pinnochios.

          Har vi tur så blir så´na dumheter inte långlivade... Andra partier kommer kanske att upptäcka hur impopulära de som kom på dumheterna blir, och lova väljarna att ta bort de reglerna om de blir valda. Å andra sidan vet vi ju hur mycket vallöften brukar vara värda.
          Senast redigerad av Shepard; 29 August 2013, 17:42.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Det hoppas jag vi får lite bättre kläm på efter Malmö. Hudson kommer troligen Han har nu suttit i möte i ett par dagar med IBAMA o det brasilianska fiskministeriet ang. framtiden och export av akvariefisk. .
            Bifogade filer
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1660

              #7
              Tyvärr är det nog inte många fler än vi akvarister (en del av oss) som känner till att fångst av t ex kardinaltetror och kilfläcksrasboror är ett uthålligt sätt att bruka regnskogen utan att förbruka den. Fiskar som finns i enorma stim tål ett ganska stort uttag, men många tänker nog ungefär som jag gjorde i min ungdom: "Inget vildfångat här, man ska inte skövla naturen och röva bort djuren". Jag kommer att tänka på ett föredrag av Svein A Fosså där han bl a berättade att vikten av den mängd akvariefisk som fångas under ett år motsvarar betydligt mindre än en procent av den matfisk som fångas - inklusive vattnet som fanns i påsarna när akvariefiskarna vägdes. Det är en del år sedan, men jag tror inte att det har skett några enorma förändringar på området. Däremot är kilopriset på akvariefiskar betydligt högre, vilket borde kunna göra fångst av sådana till en utmärkt inkomstkälla på många håll. Menar man allvar med att vilja rädda fiskar från utrotning, är det mycket riktigt fiskeindustrin man bör fokusera på. Men det är som sagt inte lika lätt som att ge sig på en ekonomiskt ganska betydelselös hobbyverksamhet.

              Olle

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1660

                #8
                Där hann Kaj emellan - det skulle vara intressant att höra det senaste i Malmö.

                Olle

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Alltså att fiska ut Amazonas lär vara omöjligt. Men tyvärr verkar man även där på sina ställen satt in invasiva arter som tilapia man kan ju undra varför.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1660

                    #10
                    Ja, det kan man verkligen undra. När jag besökte den livliga fiskmarknaden (matfisk) i Manaus, märkte jag verkligen inte av någon brist på fisk. Inom tre mils radie från nämnda stad lär det finnas fler arter av sötvattensfisk än i hela Nordamerika, och Amazonfloden som helhet lär till och med innehålla fler fiskarter än Atlanten. Det finns alltså en del att ta av - om man brukar det på ett uthålligt sätt.

                    Olle

                    Kommentar

                    Arbetssätt...