Ännu ett fall, så trött man blir.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ännu ett fall, så trött man blir.



    Cyklar väldigt mycket i området kring den sjön, hade varit så jävla förbannad om jag såg något sådant ske. Snacka om respektlösa människor. Stackars djuret hade ju frusit ihjäl om ingen hittat den. Bara hoppas de hittar någon icke efterbliven person att adoptera den.
    350L Diskus
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vet faktiskt inte om gulbukade klarar vintern i Sverige, men jag tror inte det - de kommer från sydligaste USA och har nog svårt att hantera mer än kortvarig frost. Rödörade sköldpaddor överlever svenska vintrar, om jag inte minns fel så förbjöds de av precis den anledningen.

    Sannolikt kommer den här sköldpaddan nu att avlivas genom frysning, det brukar gå så med upphittade eller beslagtagna sköldpaddor.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Om ingen adopterar den. Jag hade tagit den om jag kunde, tyvärr har jag ingen plats.
      350L Diskus

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Tror du att dom avlivar med frysning och får man ens göra så? Låter trevligare med spruta men dyrare iofs.
        Senast redigerad av eriahl; 23 August 2013, 10:02.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det är ju tänkbart att den rymt iofs, det är många som blivit överaskade över hur fort en sköldpadda kan dra iväg om man vänder ryggen till. Fast visst släpps de ut och det är rakt inte bra.

          Möjligen kan en gulbukad klara en lindrig vinter men det är osäkert, rödörade klarar vintern men inte att kläcka fram äggen här. Det fixar de däremot lite längre ner i Europa där de etablerat sig och blivit ett problem för den inhemska Europeiska kärrsköldpaddan. Därför har de rödörade satts upp på en lista på arter (eller underart i det fallet) som inte får införas till EU. Det är alltså helt ok att ha de som redan finns här men man får inte ta in nya över EU:s yttre gräns.

          Det är synnerligen förbjudet att avliva sköldpaddor med infrysning. Det är också en plågsam metod som med fog förbjudits. Det är trots det inte helt utan fog som Azur skriver om infrysning, det kom nämligen för några år sen in ett stort parti sköldpaddor som var av en hotad art och som därför var skyddade. De papper som behövdes för att hantera dem saknades. De sköldpaddorna avlivades av Jordbruksverket genom just frysning.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Alltid lika roligt när den vandrande encyklopedin Bygert trillar in i en tråd. :-)
            350L Diskus

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Så om vanlige Svensson avlivar en sköldpadda genom att stoppa den i frysen riskerar han att bli anmäld? Sen avlivar Jordbruksverket t ex sköldpaddor genom infrysning utan problem. Det måste väl gå att anmäla när sånt sker för det är ju knappast mindre plågsamt än när privatpersoner gör så.
              En såndär eriahl-fundering som trillar ut igen. Kan det tänkas finnas någonslags gräns där det är så kallt att det inte är plågsamt för t ex en sköldpadda med att helt enkelt stoppas in i en frys för avlivning?
              Senast redigerad av eriahl; 24 August 2013, 00:12.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Ursprungligen postat av Einarsson
                Alltid lika roligt när den vandrande encyklopedin Bygert trillar in i en tråd. :-)
                Ehh, jo, tack
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Så om vanlige Svensson avlivar en sköldpadda genom att stoppa den i frysen riskerar han att bli anmäld? Sen avlivar Jordbruksverket t ex sköldpaddor genom infrysning utan problem. Det måste väl gå att anmäla när sånt sker för det är ju knappast mindre plågsamt än när privatpersoner gör så.
                  En såndär eriahl-fundering som trillar ut igen. Kan det tänkas finnas någonslags gräns där det är så kallt att det inte är plågsamt för t ex en sköldpadda med att helt enkelt stoppas in i en frys för avlivning?
                  Sant så långt som att om vem som stoppar en sköldpadda i frysen så kan man riskera anmälan och böter. Däremot är det lite fel det där med "sen", Jordbruksverkets avlivning skedde innan de reglerna kom och kunskapen var väl möjligen mindre också. Det finns också ett något senare fall där en person försökte avliva boaormar i frysen (och till råga på allt misslyckades), personen i fråga blev frikänd då det då inte ansågs klart nog att det var en otillåten metod. Vilket det alltså är nu. Trots detta bör saken vara något pinsam för verket. Sen ligger det ju till så att Jordbruksverket kan ge sig dispens från sina egna regler så helt otänkbart är det inte med ett upprepande.

                  När det gäller det där med vad som är plågsamt och inte, det finns ju nån teori om att det skall vara en relativt behaglig död att frysa ihjäl. Glöm det, det är bara sagor. Helt klart är det plågsamt att skjutsa ett djur rätt in i frysgrader för att avliva det och djuret kommer att uppleva obehag av olika slag. Det som då möjligen kan diskuteras är om man i stället sänker värmen sakta så att djuret går in i nån slags dvala och medvetslöshet och sen då kan avlivas med ytterligare temperatursänkning. Det är väl möjligt att det kanske kunde fungera ibland men då skall det ju vara fråga om arter som kan hantera sån temperatursänkning på lämpligt sätt och det krävs ju också stor kunskap för att sänka temperaturen på ett anpassat sätt så att djuret sakta domnar bort utan att på något sätt plågas. Jag kan inte se att det nu finns tillräcklig kunskap för att hävda att man kan göra det på ett sätt som säkert inte utsätter djuret för stress eller plågor. Hur som, det är ändå förbjudet numera.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Dr.Dork
                    • December 2012
                    • 263

                    #10
                    Men vadå? Inte tusan avlivar väl jordbruksverket sköldpaddor genom att bara stoppa in de i en helt vanlig frys? De måste väl ändå frysa ner de på ett lite snabbare och smidogare sätt?!

                    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Nån vanlig frys var det ju inte, om inte annat för att det handlade om så många djur att de inte fått plats. Så långt jag känner till saken placerades djuren i ett frysrum där temperaturen sen sakta sänktes.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...