Costa Rica befriar alla zoodjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    Costa Rica befriar alla zoodjur?

    På ett djurskyddsforum fick jag se den här länken: http://www.independent.co.uk/news/wo...internalSearch

    Vad tror ni? Djurrättsaktivisterna jublar förstås över att Costa Rica ska stänga alla zoo och släppa ut djuren. Men om vi utgår från att det inte är något aprilskämt - hur ska det gå till i praktiken? Jag vet inte vad det finns för djur på zoo i Costa Rica, men hoppas att de åtminstone inte är så dumma att de släpper ut t ex lejon och elefanter i sin egen natur. Men hur realistiskt är det att skicka en massa djur till Afrika, Indien osv? Djur som förknippar människor med mat och inte har lärt sig det hårda livet i vildmarken...

    Olle
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nej, för de flesta av djuren så vore det nog en dödsdom även om de släpptes ut i deras naturliga habitat.

    En liten kommentar också om att det i artikeln står att de Zoo som finns i Costa Rica har kritiserats för att djuren inte har det bra där. Jag tycker att det är helt riktigt att de Zoo som inte håller måttet ur djurskyddssynpunkt skall stängas
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1660

      #3
      Visst, ett zoo som inte håller måtten ur djurskyddssynpunkt bör stängas om det inte går att förbättra. Men då borde man först se efter om det finns några bättre zoo som kan ta hand om djuren. Att släppa ut dem under parollen "no cages" känns inte seriöst. Man kan undra om även eventuella uppfödningsprojekt för att rädda hotade arter drabbas av detta förbud mot vilda djur i burar?

      Olle

      Kommentar

      Arbetssätt...