Dax igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Dax igen

    Så var det återigen utsläppta fiskar. http://www.expressen.se/kvp/farlig-f...r-testiklarna/
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Dax igen

    Inga nakenbad längs Skånes kust alltså
    Discus for life

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Iallfall inte för herrar eller så får det bli ryggsim
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Dax igen

        Det är klart. Damerna får gärna näcka
        Discus for life

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Idiotiskt att släppa ut så klart - men väldigt löjlig artikel. Om man nu skall vara rädd för att bli "steriliserad" av pacuna så borde man förbjuda bad i alla sjöar som det finns gäddor i
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Speciellt av en 20cm pacu.. ok om den vorit 60..

            Idioter finns det gott om.. dock skulle det ju vara jävligt kul att kunna fiska pacu i öresund..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #7
              Med de problem Brasilien har av okontrollerad barnafödsel och ökad befolkningstillväxt är det inte många män som blivit av med sina "kulor", själv använder jag pungskydd när jag badar i floderna här Om "Peter Rask Møller, fiskexpert på Statens Naturhistoriske Museum på Köpenhamns universitet" är korrekt citerad blir jag däremot mörkrädd för hur en sådan person kan vara anställd som "fisk expert" på ett naturhistoriskt museum, det lär finnas många "Pacu's" utsläppta i Papua Nya Guinea med alla akvarister de har där och hybrider inom akvariebranchen är taget ur luften, däremot finns det 1 hybrid i släktet producerad för mat i Brasilien. En riktigt dålig artikel med 0 rätt.

              Janne

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Denne "fiskexpert" har tydligen blivit korrekt citerad för han skriver ju ungefär likadant på "deras egen" hemsida.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  En hel del felaktigheter som verkar florera, men problemet är denna fisk har hittats där den inte skall vara o att den fått hjälp med att komma dit. Detta verkar ju ske alternativt uppmärksammas allt oftare och risken för konsekvenser för hobbyn känns ju ligga närmre o närmre i tiden. Detta ger ju bara de djurrättsorganisationer som jobbar för stopp av import av exotiska djur mer argument.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ja det är helt rätt för denna fisk (eller för den delen inte heller någon annan akvariefisk) hör inte på något sätt hemma i vår natur. Detta borde de belysa istället för att göra en jäkla ploj över det hela som gör att allt får ett löjets skimmer över sig. Men det klart det är väl bra mycket roligare med en fejkhistoria om att genitalierna skall bli uppätna än att skriva om de faktiska problem som utsläpp av fiskar och växter i vår natur kan leda till.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Jag tycker det är mycket tråkigt när medierna sprider såna falska rykten. jag instämmer med kajp att dom kanske kommer ha hårdare regler med att exportera pacufiskar från brasilien exempelvis. och saken som gör artikeln ännu löjligare och oseriösare är att det står att pacun är släkt med pirayan självklart är dom släkt med varan men det är vilken fisk som helst som ingår i familjen characidea neontetran exempelvis

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Sv: Dax igen

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja det är helt rätt för denna fisk (eller för den delen inte heller någon annan akvariefisk) hör inte på något sätt hemma i vår natur. Detta borde de belysa istället för att göra en jäkla ploj över det hela som gör att allt får ett löjets skimmer över sig. Men det klart det är väl bra mycket roligare med en fejkhistoria om att genitalierna skall bli uppätna än att skriva om de faktiska problem som utsläpp av fiskar och växter i vår natur kan leda till.
                        Fruktansvärt bra sagt!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          ...problemet är denna fisk har hittats där den inte skall vara o att den fått hjälp med att komma dit. Detta verkar ju ske alternativt uppmärksammas allt oftare och risken för konsekvenser för hobbyn...
                          Det är klart att akvariehobbyn kan drabbas av hårdare regler när folk bär sig åt på det här viset, men hur var det till exempel vi fick in den amerikanska kammaneten som verkar konkurera ut öronmaneterna här på västkusten?
                          Jag misstänker ju starkt att den kom med barlastvatten som dumpats vid lastning... Men har vi hört någon kritisera sjöfarten för det??
                          Det enda jag hört är att det nog beror på "växthuseffekten" och det tror ju i alla fall jag inte ett dugg på!

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #14
                            Finns det folk som håller dessa i akvarier i Sverige? Jag har bara sett dem på Universeum, där det simmar några riktigt maffiga exemplar. Säkert 60 cm.

                            Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            Arbetssätt...