Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    För rätt längese´n var jag på fest hos en kompis... Han hade ett 375-liters, och av nå´n anledning hade han ställt högtalarna på akvariet just denna dag. Vad jag minns syntes inte en fisk i karet så länge musiken var på Så nej, de gillade nog inte vare sig ljudet eller vibrationerna. Jag tror, att så länge fiskarna inte visar nå´t synligt stressbeteende när det gäller ljud och vibrationer, så är det nog ingen fara. Har en känsla av att de visar rätt tydligt om de finner så´na situationer obehagliga, som hos min kompis.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #17
      Re: Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

      Ett innerfilter eller cirkulationpump måste ju låta mycket mer i så fall.

      Angående ljudnivå hänger det på var man mäter 65dB i akvariet eller utsidan rutan eller var?

      På en nattklubb tror jag blinkande ljus är värre än ljudnivån.
      Checking out...

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #18
        Det här är den relevanta regeln:

        20 § Djur får inte utsättas för buller av sådan nivå och frekvens att det påverkar
        djurens hälsa menligt. De får endast tillfälligtvis utsättas för buller överstigande
        65 dBA.

        Det blir mycket att fundera över här. Buller kan definieras som icke önskvärt ljud, somliga djur kan ju skrika långt över 65 dBA och man kan då kanske hävda att det inte alltid är buller, i annat fall skulle papegojor mm ibland inte få hållas tillsammans med sig själva. Vattenplask i en akvarieanläggning kanske inte heller alltid är buller, det kan ju vara en avspegling av naturlig miljö.

        Att djuren inte får skadas av buller är ju rimligt, sen kan man fundera över hur man avgör det men principen är ju rätt. Det där med 65 dBA däremot, det är svårare. Ljud i vatten mäts med en annan utgångspunkt än ljud i luft och det är inte säkert att allt ljud går in i ett akvarium, somligt kan reflekteras. Lägg till buller från filter mm som mest är knutet till akvariet och resultatet måste bli att det är i akvariet man skall mäta. Vilket inte är så enkelt, ljudmätare för vattenbruk är nog inte så vanliga. Dessutom är då det där med A i dBA ytterligare ett frågetecken, det innebär att ljudet filtreras så att de frekvenser som vi hör bäst ges större vikt än de där vi hör sämre. Det är rakt inte så att fisköron alltid är inställda som våra, den där filtreringen kan alltså slå helt fel.

        Ganska krångligt det hela alltså och det är alltså långt ifrån givet att det att man mäter upp 70 dBA utanför akvariet innebär att det är samma nivå i akvariet och skulle det vara det är det inte säkert att det är något som fisken störs av eller ens hör. Mycket trubbig regel om den tillämpas på akvarier alltså.

        Mer att läsa om fisk och buller:

        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • JeniXx
          • July 2013
          • 18

          #19
          Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du kan ju förstås förstås flytta akvariet till ett annat rum

          Nåja, dammsuga kan man nog (om man inte har städmani) för tillfälliga och kortvariga förändringar anses vara OK - men att ha akvariet i samma rum som TV-apparaten är knappast inte OK.
          Gött! Då fick jag just reda på varför mina fiskar i mitt lilla akvarium dog hela tiden - det stod i vardagsrummet. Det andra står i sovrummet.
          Å andra sidan är ljudet från deras innerfilter högre än ljudet jag brukar ha på teven. Och dom mår hur bra som helst.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av JeniXx
            Gött! Då fick jag just reda på varför mina fiskar i mitt lilla akvarium dog hela tiden - det stod i vardagsrummet. Det andra står i sovrummet.
            Å andra sidan är ljudet från deras innerfilter högre än ljudet jag brukar ha på teven. Och dom mår hur bra som helst.
            Det kan ju också vara som så att fiskarna i vardagsrummet dog av uttråkning av att kolla på TV
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • JeniXx
              • July 2013
              • 18

              #21
              Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det kan ju också vara som så att fiskarna i vardagsrummet dog av uttråkning av att kolla på TV
              Nejdå. Jag satte hunden på uppdrag att läsa sagor för dom. Och jonglera. Uttråkade var dom inte!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av JeniXx
                Nejdå. Jag satte hunden på uppdrag att läsa sagor för dom. Och jonglera. Uttråkade var dom inte!
                Hunden läste nog för högt - tänk på att får bara max. 65 decibel
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JeniXx
                  • July 2013
                  • 18

                  #23
                  Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Hunden läste nog för högt - tänk på att får bara max. 65 decibel
                  Ja jäklar ja! Där har vi ju felet! Tack. All den här tiden har jag trott att det berodde på det urusla och hemska skick akvariet var i när det kom hit och att jag sen gjorde det på tok för rent och sen aldrig fick rätt på bakteriefloran igen. Dumma hund!

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #24
                    Ursprungligen postat av kjell fohrman
                    det kan ju också vara som så att fiskarna i vardagsrummet dog av uttråkning av att kolla på tv
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Nu har detta även blivit en nyhet i England
                      och i samma engelska akvarietidning presenteras ett nytt akvarium med en inbyggd MP3-spelare
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...