Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

    Ja det är ju inte första gången detta har hänt - men uppenbarligen så håller myndigheterna koll på detta. Har för mig att detta tidigare har uppmärksammats på en nattklubb i Malmö, men nu är det uppenbarligen i nattklubb i Göteborg

    En nattklubb i Göteborg spelar så hög musik att det stör akvariefiskarna i lokalen. Det anser länsstyrelsen som skrivit ett föreläggande enligt djurskyddslagen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Re: Nytt föreläggande om hållande av akvariefiskar på en nattklubb

    Igen, herregud
    Checking out...

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Frågan är om verkligen myndigheterna har koll eller om dom bara tar emot anmälningar.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ren idioti.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Vid 65 decibel sätts tydligen maxgränsen.
          Det handlade om flera akvarier och en del av fiskarna gick tydligen också för trångt då de var ciklider och då är revirhävdande och kräver mycket plats. Nattklubben var Gamle Port.
          Denna info hittade jag i Göteborgs Posten
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vid 65 decibel sätts tydligen maxgränsen.
            Det låter ju som samma regel som förbjuder innerfilter hos försöksdjur.

            Enligt nätet motsvarar 65 decibel "normalt samtal på en meters avstånd, konversation i en restaurang, kontor, bakgrundsmusik. 'Ganska tyst'."

            Det handlade om flera akvarier och en del av fiskarna gick tydligen också för trångt då de var ciklider och då är revirhävdande och kräver mycket plats.
            Det är oftast Malawi i såna här kar. Som går bättre att hålla tätt än glest.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Å ena sidan - det finns ingen anledning till att just fisk skall ha nån frisedel från djurskyddskrav och det finns klar anledning att misstänka att fiskar kan störas av buller lika väl som andra djur.

              Å andra sidan - när tillsynen ägnar sig åt akvarier så kan man fort nog konstatera att de inte har en aning om nånting, det enda de går efter är regler som allt för ofta är klumpigt skrivna och eftersom tillsynen inte har någon egen kunskap för att kunna värdera vad som är viktigt och inte blir resultatet ofta inte bra.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ja det låter ju nästan som en regel som förbjuder en TV (i alla med reklam för den brukar ju alltid vara några decibel högre) i samma rum som akvariet.
                Definitivt så borde det i alla fall förbjuda fiskhållning i floder och hav för där är det definitivt mer oväsen - vi får väl dra igång en räddningsoperation

                Visst jag kan hålla med om att ett akvarium inte skall stå i närheten av högtalarna om hög musik spelas och det gäller väl både hemma som på nattklubbar etc. - men att sätta gränsen vid 65 decibel är ju horribelt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Angående decibel så hittade jag en lista där det stod angivet hur många decibel olika ljud var på - där stod det att radio och Tv-ljud räknades som 70 db och samma nivå låg en dammsugare på - dvs dessa ljud ligger en bit över 65 db
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Gott, då slipper man ju dammsuga...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Gott, då slipper man ju dammsuga...
                      Du kan ju förstås förstås flytta akvariet till ett annat rum

                      Nåja, dammsuga kan man nog (om man inte har städmani) för tillfälliga och kortvariga förändringar anses vara OK - men att ha akvariet i samma rum som TV-apparaten är knappast inte OK.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ajdå, då är det några akvarier här i landet som står olagligt...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Olle A
                          • January 2002
                          • 1660

                          #13
                          Finns det någon definition på "tillfälliga och kortvariga förändringar"? De som har varit hemma vet att jag inte har städmani, men det kan ju vara bra att veta hur mycket man får se på TV eller spela musik. En timme om dagen eller en timme i veckan?

                          Olle

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            finns nog de människor som dammsuger mer än de kolla på tv. ( typ min svärmor). allt är ju relativt

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Ajdå, då är det några akvarier här i landet som står olagligt...

                              "Gilla Knappen"

                              Störs fiskarna av hög volym då? eller äre vibrationerna som ställer till det. 1 av mina kar står precis bredvid mina Dali högtalare, mina firrar verkar inte märka av att jag sätter på lite musik? :S


                              hojhojhoj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...