Fler fall av Marmorkräfta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Något har ändå pressen skrivit:

    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Brev från Havs och Vattenmyndigheten om marmorkräfta.
      För hur länge sen som helst var jag i kontakt med HaV (deltog ockå på ett möte med dom) i samband med att marmorkräftan påträffades i svenska vatten. I samband med detta skrev jag ett mail till dom – men det är nu jäkligt länge sedan och jag hade nästan glömt av detta, men igår ramlade det ner ett långt personligt brevsvar på mailet från HaV. Kanske inte så himla mycket nytt men i alla fall en uppdatering i frågan. Nedan en kort summering på svaret.

      1/ Fynd av marmorkräftan i Märsta-ån (se dennaZoopetartikel)
      Totalt hittades vid ett tillfälle 13 marmorkräftor på en plats. Eftersom arten betraktas som invasiv gjordes därefter flera försök med elfiske och betade burar men inga fler fynd har gjorts. De 13 kräftorna skickades till SVA för sjukdomsanalys och det visade sig att de inte bar på någon smitta eller parasiter.
      2/ Fynd av ”marmorkräfta”i Skara
      Även detta stod det ju mycket om i pressen men det visade sig att här rörde det sig inte om marmorkräftan utan om en ovanlig marmorerad morf av signalkräftan (som sannolikt satts ut illegalt).
      3/ Fynd av ”marmorkräfta”i ”Göta Älv”
      Även detta skrevs det om i pressen vid samma tillfälle som Skara-fyndet. Dock något sådant fynd har inte rapporterats in till HaV så sannolikt var det bara en skröna. Kanske var det någon ”Stockholmstidning” som trodde att Skara ligger vid Göta Älv och på så sätt uppstod ett falskt rykte (vad vet jag ).
      4/ HaV anser att informationsspridning tillsammans med adekvata regelverk är de mest effektiva och skonsamma åtgärderna mot invasiva främmande arter. De har tagit fram en del material (bl.a. i samarbete med Zoobranschens Riksförbund, Sportfiskarna, Jorbruksverket) som en informationsfilm om att inte släppa utfrämmande arter i vatten. I år skall också HaV i samarbete med Zoorf trycka en informationsplansch på samma tema och denna skall distribueras till affärer. Dessutom (som jag tidigare har rapporterat om) så hölls i oktober 2014 ett möte om invasiva främmande arter utifrån den EU-förordning som antagits. Under året kommer kommer en första lista att publiceras över vilka arter som skall tas med här.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 February 2015, 12:31.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...