Fler fall av Marmorkräfta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Fler fall av Marmorkräfta

    Jahapp, så har marmorkräfta hittats på fler platser. Den här gången är det platser där det inte vore lika lätt att utrota kräftan heller.

    Jag misstänker att det är folk som skrämts av förbudet mot kräftor och velat göra sig av med dem, inte klarat av att avliva kräftorna, och därför släppt ut dem. Nåt som talar för det är att inga kräftor verkar ha släppts ut innan förbudet, trots att de funnits i handeln i åtminstone 20 års tid, men ett antal fall efter förbudet.

    När förbudet mot äppelsnäckor blir mer känt kan vi nog förvänta oss att börja hitta såna i svenska sjöar också.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Även om lagstiftningen är korkad så är det synnerligen idiotiskt att släppa ut kräftorna.

    En liten rättelse dock - förbudet i sig har väl funnits sedan 1998. Däremot så har det väl förbudet först börjat uppmärksammats rejält under senare år och i och med detta så blev det svårt för de som hade dem att göra sig av med avkomman.

    Under alla omständigheter - Jäkla skit också
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 July 2013, 13:29.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Även om lagstiftningen är korkad så är det synnerligen idiotiskt att släppa ut kräftorna.
      Fullt medhåll på båda punkterna. Som jag sagt tidigare är marmorkräfta det enda akvariedjur där jag anser att förbud är motiverat. Men vill man inte hitta dem i svenska sjöar bör man nog se till att det är permanent amnesti på att lämna in förbjudna djur till exv polisen.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Finns det något rättsfall där någon blivit dömd för innehav av olagliga kräftor i sitt akvarium?
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Om det stämmer som står på Wikipedia på Marmorkräfta (och i Martin et al 2010), att det troligen är en akvarieart? I sådana fall är ju den här meningen märklig:

          "- Marmorkräftan är ett tropiskt kräftdjur men den klarar att överleva på betydligt kallare breddgrader, som här i Skandinavien, säger Erland Lettevall."

          Men OK, subtropiskt köper jag.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Fullt medhåll på båda punkterna. Som jag sagt tidigare är marmorkräfta det enda akvariedjur där jag anser att förbud är motiverat. Men vill man inte hitta dem i svenska sjöar bör man nog se till att det är permanent amnesti på att lämna in förbjudna djur till exv polisen.
            Bra idé - skall försöka framföra den till de berörda
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av henrikl
              Finns det något rättsfall där någon blivit dömd för innehav av olagliga kräftor i sitt akvarium?
              Jag vet inte. Såg för något år sedan att någon skrev på Facebook att någon hade åtalats och blivit straffad (strängt straff) men när jag några dagar senare försökte hitta detta på FB för att utreda detta (kontakta den som skrivit texten) så kunde jag inte det (FB är ett jäkla sopnedkast som det är omöjligt att hitta något på). Har inte heller hört om detta någon annanstans.

              Så jag tror inte att någon har blivit fälld - om någon vet med sig om att så är fallet så meddela mig.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ecco
                • November 2010
                • 500

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                När förbudet mot äppelsnäckor blir mer känt kan vi nog förvänta oss att börja hitta såna i svenska sjöar också.
                Med skillnad av att Äppelsnäckorna dör när det blir kallt igen något som kräftorna inte gör.
                Så vi kommer inte direkt se en invasion av äppelsnäckor som förökar sej och tar över.
                För så fort som vintern kommer så dör dom av och balansen är återställd.
                Sambons blogg om våra akvarium.
                http://mizan3.bloggsida.se/
                Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Jag känner till några domar på liknande förbud men inget på just marmorkräftor och det vore ett hästjobb att leta. I alla fall så har det handlat om måttliga böter för sånt som är rätt likartat.

                  De som gjort illegala (och för all del också legala) utplanteringar av signalkräftor har ställt till det nåt alldeles bedrövligt. Även om vi i o f s inte säkert kan veta om marmorkräftorna kommer att ställa till med nåt elände så är det ingen poäng i att ta reda på det, blir det katastrof så lär det inte bli lätt att bli av med dem och även om de inte skulle göra nån skada överhuvudtaget så är det här när främmande arter hittas ändå något som kan bli ett argument för än värre åtstramningar. Rent f-t korkat att släppa ut dem alltså.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jag vet inte. Såg för något år sedan att någon skrev på Facebook att någon hade åtalats och blivit straffad (strängt straff) men när jag några dagar senare försökte hitta detta på FB för att utreda detta (kontakta den som skrivit texten) så kunde jag inte det (FB är ett jäkla sopnedkast som det är omöjligt att hitta något på). Har inte heller hört om detta någon annanstans.
                    Dú tänker inte på stackarna som åkte dit på att de hade en ål i akvariet? Löjeväckande, men de fick ett strängt straff, och åkte dit för att de lagt ut bilder på ålen på Facebook.
                    Ursprungligen postat av ecco
                    Med skillnad av att Äppelsnäckorna dör när det blir kallt igen något som kräftorna inte gör.
                    Jag håller med. Den vanliga akvariearten Pomacea diffusa (ofta kallad bridgesii, men det är en annan art) är högtropisk från det inre av Amazonas, och har lika obefintlig chans att överleva utomhus i Sverige som scalare eller neontetra. Förbudet kom till för att sydligaste Spanien har problem med en helt annan art av äppelsnäcka, den mycket större Pomacea canaliculata från norra Argentina. P. canaliculata finns sällsynt i hobbyn, unga djur är lite knepiga att skilja från diffusa, enligt en spansk simulation ska den klara sig utomhus i hela Europa upp till Skandinavien, och den ende expert som tillfrågades var expert på canaliculata:s skadeverkningarna i tropiska Sydostasien. Därför blev det förbud.

                    Att snäckorna inte har en chans att överleva utomhus kommer inte att hindra att det blir panik och krigsrubriker när folk börjar hitta dem i badsjön.

                    Jag är f.ö. mycket skeptisk till den simulationen, jag tror canaliculata är ungefär lika vinterhärdig som andra akvariedjur med ursprung från norra Argentina, som t.ex. chanchito, dorsigera eller ancistrus, dvs den klarar sig i sydligaste Grekland, Spanien och Italien, ingen annan stans. Man kan notera att den aldrig lyckats etablerat sig utomhus i Tyskland eller Storbrittannien.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Dú tänker inte på stackarna som åkte dit på att de hade en ål i akvariet? Löjeväckande, men de fick ett strängt straff, och åkte dit för att de lagt ut bilder på ålen på Facebook.
                      Det som stod på facebook var om kräftor - men den som skrev om det (vem det nu än var) kanske hade missuppfattat det hela - vad vet jag.

                      Detta nyhet har nu sänts på nyheterna på radion samtidigt som det finns notiser om det i tidningarna som Aftonbladet och Göteborgs Posten . Lite lustigt förstås att GP skriver om det eftersom de bara ett drygt år sedan hade inne en artikel där dom tyckte att kräftor var lämpliga husdjur och de klagade på akvarieaffärerna i Sverige att de hade så dåligt utbud av kräftor!!!!!!!!!!!!!

                      Detta skrevs på Zoopet i samband med förra omgången med marmorkräftan
                      Detta skrev på Zoopet om förbudet mot äppelsnäckor
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Tydligen finns det ett tips om vem som gjorde utsättningen i närheten av Skara:
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Tydligen finns det ett tips om vem som gjorde utsättningen i närheten av Skara:
                          http://www.gp.se/nyheter/vastergotla...amavlad-krafta
                          Mycket intressant och det vore bra om åtal kan väckas
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 July 2013, 14:33.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            Sånt här är ju så jäkla tråkigt. Visst, åtal bör väckas etc, men tyvärr är ju skadan redan skedd. Folks IQ-nivå och okunskap är i vanlig ordning det största hotet mot våran natur.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Det har inte skrivits mer om detta mer i pressen eftersom facit inte var sådant att det inte direkt säljer några lösnummer.

                              Men det visade sig i alla fall att det INTE var marmorkräftor som påträffades i Skara-trakten. Det är väl ännu inte helt fastslaget vad det var för art, men sannolikt så rör det sig om yngel av marmorerade signalkräftor.............
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...