transport av fisk, lagar o regler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    transport av fisk, lagar o regler?

    Någon här som provat att att ta med sig fiskar själv ombord på ett plan ? Troligtvis är det olagligt men ibland har man varit sugen på att beställa något till Akvarielagret (ifall man nu råkar befinna sig i Stockholm) o ta med sig i ryggsäcken ombord på planet hem...

    Nu vill jag ju absolut inte vara en djurplågare eller bryta mot några regler utan undrar mest vilka regler som gäller eftersom det fraktas väl en hel del akvariefisk med flyg?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Tror inte att du får ta med fisk i ditt handbage
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Det finns ju tre viktiga komponenter här, flygsäkerhet, djurskydd och införselregler.

      När det gäller flygsäkerhet så brukar inte vätskor vara populärt i handbagage, försök inte det alltså, i varje fall inte utan att stämma av med flygbolaget. Det blir alltså normalt i resgodset man hamnar och det skall fungera men man måste då uppfylla de regler som finns för djurtransport på flygplan.

      När det gäller djurskyddet så är första frågan om det hela hänger ihop med nån slags ekonomisk verksamhet, typ att man skall sälja fiskarna eller så. Är det så är det gott om regler. Men så länge man bara har med sig lite fisk man köpt som privatperson för att ha i sitt eget akvarium är det lugnare. Dock ställer det där med att fisken hamnar i lastutrymmet till det en del, det gäller mer regler då än om man kunnat ha dem inne i kabinen. Det blir krav på dubbla påsar och normalt fyllning med 2/3 syrgas. Även när det gäller djurskyddet så skall man uppfylla flygreglerna, IATA Live Animals Regulations. De kostar typ 1500 och så spännande tycker jag inte just detta är att jag skickar efter dem, förslagsvis kan ju den som undrar stämma av med flygbolaget i stället.

      När det sen gäller införsel, inom Sverige är det ju inga problem. Inom EU bör det kunna gå vägen, frågar de i tullen hänvisar man till att man skall skicka ett intyg när man kommer hem. Utanför EU får man nog räkna med större krångel.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Sv: transport av fisk, lagar o regler?

        Vet att folk från Umeå och Luleå brukar köpa fisk på akvarielagret och ta med på planet. Men det går ju självklart inte som handbagage.
        Hör på ciklid.org så svarar de nog. Vet att de hänger där i alla fall.

        Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        Arbetssätt...