Akvarieloppis, vilka lagar och regler gäller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Akvarieloppis, vilka lagar och regler gäller?

    Jag bor i fel ände av landet för denna hobby. Men har konstaterat att det finns ganska många likasinnade runt om i Dalarna.
    Min tanke var då att det skulle vara kul med en akvarieloppis.
    MEN, hur löser man det med fiskarna? De kan ju inte stå framme på borden. Det får de väl inte heller. Det bästa hade väl varit någon typ av auktion men det kräver ju en hel del organisation. Och vad jag vet finns det ingen akvarieförening i Dalarna som skulle kunna hålla i något dylikt. Därav min tanke med loppis. Är det över huvud taget möjligt att lösa det med fiskarna om man skulle ha loppis?
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    varför skulle de inte kunan få stå på bordet? temporär förvaring. ser inget problem i det

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Jag har fått för mej att man inte får göra så men vet inte. Därför hoppades jag att någon vet vad som gäller. Sen lär det ju vara hemskt stressande för fisken att ligga i en påse på ett bord där det ska lyftas och tittas i flera timmar.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Om man nu ser på vad Jordbruksverket tycker så anser de att vanliga regler gäller för en sån där försäljning, fisken skall alltså hållas i vanliga akvarier som uppfyller alla krav på volym, inredning osv. Jordbruksverkets underlag för att de tycker så är milt sagt skakigt men de har visat sig beredda att genomdriva sin uppfattning med närmast maffialiknande metoder när det gäller vissa arrangemang medan man helt struntar i andra.

        Alltså kan man då antingen hoppas på att arrangemang med fisk hör till det som Jordbruksverket inte bryr sig om och att de i alla fall inte mår illa av det de inte vet nåt om eller ta saken på allvar och anpassa sig. Det man får göra i det senare fallet är att söka en dispens från reglerna och det är inget stort problem i sig. Dock kommer det knappast att accepteras att det står påsar med fisk på bordet, det lär inte gå väl. Man får alltså i så fall sälja fisken i påse men den får vara i t ex en frigolitlåda under försäljningen och inte visas. De som har fisk på mässor med de här reglerna brukar ha bilder av fiskarna på bordet och egentligen fungerar ju detta bra. Det är kanske inte så lyckat att fiskarna ligger i påsar som kan lyftas och hanteras många gånger av nyfikna, det kan vara stressande. Även om man struntar i att söka dispens så kanske det inte är fel ändå att inte ha påsar på bordet.

        Annars så, för en loppis lär det ju bli mycket tillbehör och där är det ju lugnt, det gör man ju som man vill med. Se till att hålla bort sånt som kan ställa till bråk bara, typ kräftor och äppelsnäckor. Sen är det ju så att man kan vara lite tveksam till hur det fungerar att ordna en loppis för bara akvarie, det är ju frestande att släppa in annat djurrelaterat. För tillbehör är det lugnt, det går att sälja fågelburar lika väl som akvarier. För reptiler och ryggradslöst går det att söka och få dispens men då har man lite komplikationer, man får bland annat räkna med att anmäla arrangemanget till Länsstyrelsen enligt 44 § artskyddsförordningen om man inte vill riskera obehagligheter. Däggdjur och fåglar tror inte Jordbruksverket kan sitta i transportbur under ett sånt här arrangemang så där har man stora problem. Att det arrangeras många utställningar där man inte bryr sig är en annan sak.

        När det pratas om sånt här, kom gärna till Amazonas mässa i Sala och titta hur det ser ut där. Lite akvarierelaterat brukar det bli fast mest är det ju reptiler och liknande.

        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          Hade på känn att det fanns lite regler kring detta.
          Så, om man då vill genomföra något sånt här så får man då söka dispens samt ha all fisk i lådor.
          Tack för hjälpen.
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          Arbetssätt...