Tyska djurskyddsföreningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Du läser in att jag säger att SARF inte fungerar alls. Det säger jag inte. Jag säger att det är snudd på tandlöst när alla andra intresseorganisationer är mer aktiva och alerta, något som rimligen borde kunna bemötas sakligt med tunga argument.
    Jag bemötte ju inte någon person specifikt.
    Akvarieorganisationerna var ju faktiskt också bättre (eller kanske mindre dåliga ) på att svara på den senaste remissrunda än vad de andra husdjursgrupperna var (för fåglar, smådjur etc).

    Håller med om att något måste göras - men av vem. Skall allt hänga på en SARF-styrelse som valdes för att ingen annan ställde upp trots att de egentligen inte hinner med!!!!!!
    Trots allt så handlar det om ideellt arbete och jag vet att den förra styrelsen inte ens fick ut reseersättning till deras möten så inte nog med att de fick lägga en massa tid på styrelsearbetet, de fick också betala för att sitta i styrelsen. Sedan klagade dessutom alla på att de inte gjorde tillräckligt - det är inte direkt någon stimulerande uppgift att sitta i SARF-styrelsen.

    Så som sagt - det är "dig" (menar då inte du personligen utan alla som bryr sig om akvariehobbyn) att dyka upp på Riksstämman i Växjö och där framföra sina ideer - jag kommer i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Tyska djurskyddsföreningen

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Instämmer - fast det bör ju nämnas att SARF faktiskt svarar på remisser från myndigheter i dessa frågor och dessutom finns det i SARFs styrelse en mycket stor kunskap i dessa så problemet med SARF är inte att de brister i detta hänseende utan att det är det utåtriktade arbetet som inte hinns med och det beror ju i olika hög grad på ointresse från andra hållet.
    Så det känns lite konstigt att hänga SARF för missar i myndighetsarbetet eftersom de här har fullgjort sin uppgift. Nu håller väl SARF sin Riksstämma på Ciklidstämman i Växjö i april - så har någon synpunkter på dom så kom dit och klaga - som kaj.p skriver - att sitta framför datorn och klaga gör inte saken ett dyft bättre.
    Nej. Internet är nog inte rätt väg att gå.

    Det är ändå en stor del av problematiken när föreningslivet inte fungerar. Vem har ett ansvar för detta?

    Jag arbetade med Hyresgästföreningen förut, en folkrörelse med rötterna i volontärarbete. Vi i föreningsstyrelsen var ute hos de lokala och små föreningarna och genomförde stimulerande åtgärder för att få till en positiv utveckling. En nationell och bredare anknytning är viktig.

    Du kanske ser varje akvarieförening som en isolerad ö där hjulet skall uppfinnas gång på gång i oändlighet, då kommer det stanna just där med en isolerad förening som är mer inne på gofika än hobbyns utveckling.

    Jag är inte kritisk mod arbetet som bedrivs.

    MEN, om föreningslivet är på dekis på sättet som ofta beskrivs så bör det ju göras något. Jag har svårt att se att någon annan gör det arbetet faktiskt, eller vad tror du?

    Lyckas man inte med en ordentlig nyrekrytering så kommer det att radas upp förbud efter förbud, det är knappast roligt.

    Du läser in att jag säger att SARF inte fungerar alls. Det säger jag inte. Jag säger att det är snudd på tandlöst när alla andra intresseorganisationer är mer aktiva och alerta, något som rimligen borde kunna bemötas sakligt med tunga argument.

    Så, det jag skriver är helt enkelt ett svar på det ni andra skriver om en tynande tillvaro i föreningslivet. Det är synd men det stannar bara där med ett sådant konstaterande.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av kaj.p
    O varför, jo folk vill inte engagera sig, de sitter hellre på internet o mästrar alla andra.
    Sedan beror ju SARf tynade tillvaro på att man inte hittar folk som vill engagera sig.
    En patetisk paradox för mig.
    Instämmer - fast det bör ju nämnas att SARF faktiskt svarar på remisser från myndigheter i dessa frågor och dessutom finns det i SARFs styrelse en mycket stor kunskap i dessa så problemet med SARF är inte att de brister i detta hänseende utan att det är det utåtriktade arbetet som inte hinns med och det beror ju i olika hög grad på ointresse från andra hållet.
    Så det känns lite konstigt att hänga SARF för missar i myndighetsarbetet eftersom de här har fullgjort sin uppgift. Nu håller väl SARF sin Riksstämma på Ciklidstämman i Växjö i april - så har någon synpunkter på dom så kom dit och klaga - som kaj.p skriver - att sitta framför datorn och klaga gör inte saken ett dyft bättre.

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Tyvärr för SARF en ganska tynande tillvaro, och den har inte blivit bättre de senaste åren. När t.o.m. gamla föreningar som Bollmora får ligga i dvala känns det tyvärr som den kälken i nedförbacken blir svår att stoppa.

    O varför, jo folk vill inte engagera sig, de sitter hellre på internet o mästrar alla andra.
    Sedan beror ju SARf tynade tillvaro på att man inte hittar folk som vill engagera sig.
    En patetisk paradox för mig.
    Senast redigerad av kaj.p; 13 February 2013, 23:34.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Tyvärr för SARF en ganska tynande tillvaro, och den har inte blivit bättre de senaste åren. När t.o.m. gamla föreningar som Bollmora får ligga i dvala känns det tyvärr som den kälken i nedförbacken blir svår att stoppa.
    Utan ett centralt organ är vi alla rökta i långa loppet, det är ju under den fanan alla eldsjälar ska samlas..

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Tyvärr för SARF en ganska tynande tillvaro, och den har inte blivit bättre de senaste åren. När t.o.m. gamla föreningar som Bollmora får ligga i dvala känns det tyvärr som den kälken i nedförbacken blir svår att stoppa.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Tack mathias.. Jag sitter på luren så mina inlägg blir inte världens mest samlade..

    Och ja, jag har byggt en bur på 2x1x240 till ett par möss och har en lösspringande igelkott hemma så jag vet vilken typ av behandling det talas om..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Min fråga blir väl mest om SARF är så tandlösa som undertonerna gör gällande? Att det pratas om att vi måste vara rustade den dagen det händer något betyder ju faktiskt att vi inte är redo att stå pall idag.

    Om det inte ens finns ett fungerande centralt organ så har jag svårt att se att det vänder med Långbortistans AF med sina 3 ståtliga medlemmar på en gemensam ålder av 350 som mest är intresserade av ett föredrag där det visas en film och fika erbjuds efteråt. Att det finns föreningar innebär ju inte att det finns människor som är redo att skriva, långt ifrån. Det gäller helt enkelt att det samlas en grupp eldsjälar och bemöter all världens skit som allsköns organisationer slänger åt vårt håll. I den här tråden enbart så förekommer redan landets elit på respektive område, så bra är det inte i verkligheten och det är nästan värt att fälla en tår inför detta faktum eftersom kompetensen att yttra sig lär vara astronomiskt mycket mindre på lokal nivå.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Ettfettbranamn, du diskuterar om vilket ett problem är allvarligt och hur man kan hantera det utan att du har en susning om vad det egentligen handlar om. Glöm politiker, media, namninsamlingar och allt sånt du yrar om. Det där har inte ett skit med saken att göra. Det som har hänt och som håller på att hända är att Jordbruksverket pillar lite i föreskrifterna och plötsligt är vissa djur förbjudna att hålla eller så har det införts såna krav på yta och annat att resultatet blir att det i praktiken är sak samma som ett förbud.

    Man hanterar inte sånt via nätforum. Till att börja med är en förutsättning att det finns föreningar som bevakar vad som är på gång och reagerar och skickar in remisser osv. Det är den ingång som finns för att påverka, föreningar som skriver remisser och som kan påverka via tyngden i de argument som man kommer med.

    Det låg ett förslag framme på Jordbruksverket som i praktiken via enorma krav på ytor skulle ha slagit ut burfågelhobbyn. Det hamnade i papperskorgen när burfågelföreningen mfl fick nys om det och protesterade med goda argument. Den dan de djurrättstalibaner som har vissa ingångar mot Jordbruksverket lyckas få dem att börja skriva ihop nåt om att ett akvarium skall vara på minst tre kubik för att ge acceptabel livsmiljö till fisk så gäller det att det finns föreningar med beredskap att göra nåt åt saken.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Vi får väl se.. Oftast sker ju den "heta" debatten inte mellan 2 politiker utan trädkramare mot djurhållare.. Att trrädkramarna vrålar är ju inget nytt för någon politiker och även de vet ju att det är någon mening med att gå med på något bara för att få käft på dem för de vet ju att det bara börjar gapas om nästa grej.. Det är ju bara vi och djurrättsgrupperna som bryr sig ett skit om fiskar, för resten är det bara något som står hos tandläkaren.. Självklart kan man ju dra ihop en namninsamling (förhoppningsvis internationell, monsteraquarianetwork har några hundratusen medlemmar och det finns säkert större forum) och skicka in.. Det ligger ju i allas intresse men blir det en överkörning så blir det..

    Kalla mig cynisk men det är ju alltid pengarna som styr.. Dessvärre.. Kommer det som ett paket från bryssel är det nog bara att hålla i sig.. De bråkar ju tom med snuset..

    Lämna en kommentar:


  • Raskens
    svarade
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Ja, men icke desto mindre så har dessa organisationer ett reellt inflytande. Djurens Rätt skriver välformulerade remissvar i lagstiftningsfrågor, underbyggda med vetenskapliga referenser. De bjuds in till seminarier arrangerade av myndigheter och de får sitta med i utredningar (det senaste jag hörde var att de hade en representant med i den grupp som utredde den senaste djurparksskandalen).

    För övrigt så skiljer Djurens Rätt på domesticerade djur så som hundar och katter, och exotiska djur. De vill stoppa all hållning av exotiska djur: fiskar, terrariedjur, fåglar etc.

    Djurens Rätt har på senare tid riktat in sig på fisk- och akvaristik. De låg bakom anmälningen mot nattklubben Kulturbolagets akvarium i Malmö, där de fick rätt. (http://www.djurensratt.se/om-djurens...tklubb-i-malmo)
    De har sedan i höstas följande rubrik på sin hemsida: Fiskarna behöver din hjälp: fler fiskförbrytare inför domstol! (http://www.djurensratt.se/om-djurens...-infor-domstol)

    Dessa intresseorganisationer är så stora och så välorganiserade att de måste tas på allvar. De hotar hela vår fantastiska hobby.

    Vi akvarister måste vara organiserade så att vi kan bemöta deras argument på ett bra sätt. Deras debattskrifter och remissvar är välformulerade och till synes väl vetenskapligt underbyggda. Vid närmare granskning visar det sig dock att de valt ut sina vetenskapliga referenser på ett ytterst selekterat och ovetenskapligt sätt. Vi akvarister måste bemöta detta sakligt och välformulerat på riksplanet genom samarbetsorganisationer som SARF och Nordiska Ciklidsällskapet. Gå med i en akvarieförening!
    Om man läser här vad Daniel skriver så måste man väl förstå att detta är allvarligt. Detta är inget att skämta om.
    Vi i våran lilla grupp har diskuterat denna debatt med oro i några år.
    Så länge inget partiblock är i majoritet så måste dom flörta med dom gröna partierna för att få igenom beslut som ligger och väger annars.
    Man kan ju tänka att för politikerna är detta ett beslut som dom inte själva bryr sig om och kanske lätt ger med sig på.
    Detta är bara en gissning av mig.
    Hur kan man jämnföra detta överhuvudtadet med BB?
    När skall man oroa sig, när beslutet är taget?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Nackdelen är att de flesta handlarna inte har en aning om vad som händer utanför affärens väggar, då vet grossisterna betydligt mer. Och ser man på akvaristiken är det nu era två stora grossister inom akvaristiken i Sverige idag, och har således endast två röster som kan höra sig hörda men det räcker inte. Lobbyverksamheten i de flesta EU-länder är stark, för att inte tala om lobbyisterna på parlamentnivån.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Det jag skämtsamt menade var att det alltid är samma personer som försöker engagera (urtypen akvarist = skäggig gubbe = alltså roligt)..

    Vad är det som behövs göras då? Som det ser ut nu är det väl ändå bara på förslagsnivå.. Det skickas jävligt mycket dumma förslag, vissa bara för att fungera som plattform för någon mediakåt politiker, andra seriöst menade men ogenomförbara.. Det kommer ändå inte i första hand vara vi som slåss först utan dem som det bränns i fickan för nämligen handlarna.. Innan de är oroliga är inte jag det.. Att debatten går hög betyder inte så mycket.. Det gör den om big brother också i vissa kretsar..

    Ang mitt namn finns det att finna på ett anral ställen med bild och tom namnskylt

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Speciellt inte om man gömmer sig bakom synonymer och lägger halva fokus på o kritiserar andra som är på väg åt samma håll.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Nätforum har ju sina poänger men det når mest de redan övertygade och fungerar inte till att driva opinion, påverka myndigheter och annat liknande som blir mer och mer viktigt. Traditionella föreningar behövs, nu mer än nånsin. I alla fall tills nån löser ekvationen hur man skall få det gjort som behöver göras via nätforum, jag har i alla fall inte lyckats se nån väg till det.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...