Tyska djurskyddsföreningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    Tack mathias.. Jag sitter på luren så mina inlägg blir inte världens mest samlade..

    Och ja, jag har byggt en bur på 2x1x240 till ett par möss och har en lösspringande igelkott hemma så jag vet vilken typ av behandling det talas om..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Tyvärr för SARF en ganska tynande tillvaro, och den har inte blivit bättre de senaste åren. När t.o.m. gamla föreningar som Bollmora får ligga i dvala känns det tyvärr som den kälken i nedförbacken blir svår att stoppa.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Tyvärr för SARF en ganska tynande tillvaro, och den har inte blivit bättre de senaste åren. När t.o.m. gamla föreningar som Bollmora får ligga i dvala känns det tyvärr som den kälken i nedförbacken blir svår att stoppa.
        Utan ett centralt organ är vi alla rökta i långa loppet, det är ju under den fanan alla eldsjälar ska samlas..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Tyvärr för SARF en ganska tynande tillvaro, och den har inte blivit bättre de senaste åren. När t.o.m. gamla föreningar som Bollmora får ligga i dvala känns det tyvärr som den kälken i nedförbacken blir svår att stoppa.

          O varför, jo folk vill inte engagera sig, de sitter hellre på internet o mästrar alla andra.
          Sedan beror ju SARf tynade tillvaro på att man inte hittar folk som vill engagera sig.
          En patetisk paradox för mig.
          Senast redigerad av kaj.p; 14 February 2013, 00:34.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av kaj.p
            O varför, jo folk vill inte engagera sig, de sitter hellre på internet o mästrar alla andra.
            Sedan beror ju SARf tynade tillvaro på att man inte hittar folk som vill engagera sig.
            En patetisk paradox för mig.
            Instämmer - fast det bör ju nämnas att SARF faktiskt svarar på remisser från myndigheter i dessa frågor och dessutom finns det i SARFs styrelse en mycket stor kunskap i dessa så problemet med SARF är inte att de brister i detta hänseende utan att det är det utåtriktade arbetet som inte hinns med och det beror ju i olika hög grad på ointresse från andra hållet.
            Så det känns lite konstigt att hänga SARF för missar i myndighetsarbetet eftersom de här har fullgjort sin uppgift. Nu håller väl SARF sin Riksstämma på Ciklidstämman i Växjö i april - så har någon synpunkter på dom så kom dit och klaga - som kaj.p skriver - att sitta framför datorn och klaga gör inte saken ett dyft bättre.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              Tyska djurskyddsföreningen

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Instämmer - fast det bör ju nämnas att SARF faktiskt svarar på remisser från myndigheter i dessa frågor och dessutom finns det i SARFs styrelse en mycket stor kunskap i dessa så problemet med SARF är inte att de brister i detta hänseende utan att det är det utåtriktade arbetet som inte hinns med och det beror ju i olika hög grad på ointresse från andra hållet.
              Så det känns lite konstigt att hänga SARF för missar i myndighetsarbetet eftersom de här har fullgjort sin uppgift. Nu håller väl SARF sin Riksstämma på Ciklidstämman i Växjö i april - så har någon synpunkter på dom så kom dit och klaga - som kaj.p skriver - att sitta framför datorn och klaga gör inte saken ett dyft bättre.
              Nej. Internet är nog inte rätt väg att gå.

              Det är ändå en stor del av problematiken när föreningslivet inte fungerar. Vem har ett ansvar för detta?

              Jag arbetade med Hyresgästföreningen förut, en folkrörelse med rötterna i volontärarbete. Vi i föreningsstyrelsen var ute hos de lokala och små föreningarna och genomförde stimulerande åtgärder för att få till en positiv utveckling. En nationell och bredare anknytning är viktig.

              Du kanske ser varje akvarieförening som en isolerad ö där hjulet skall uppfinnas gång på gång i oändlighet, då kommer det stanna just där med en isolerad förening som är mer inne på gofika än hobbyns utveckling.

              Jag är inte kritisk mod arbetet som bedrivs.

              MEN, om föreningslivet är på dekis på sättet som ofta beskrivs så bör det ju göras något. Jag har svårt att se att någon annan gör det arbetet faktiskt, eller vad tror du?

              Lyckas man inte med en ordentlig nyrekrytering så kommer det att radas upp förbud efter förbud, det är knappast roligt.

              Du läser in att jag säger att SARF inte fungerar alls. Det säger jag inte. Jag säger att det är snudd på tandlöst när alla andra intresseorganisationer är mer aktiva och alerta, något som rimligen borde kunna bemötas sakligt med tunga argument.

              Så, det jag skriver är helt enkelt ett svar på det ni andra skriver om en tynande tillvaro i föreningslivet. Det är synd men det stannar bara där med ett sådant konstaterande.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Du läser in att jag säger att SARF inte fungerar alls. Det säger jag inte. Jag säger att det är snudd på tandlöst när alla andra intresseorganisationer är mer aktiva och alerta, något som rimligen borde kunna bemötas sakligt med tunga argument.
                Jag bemötte ju inte någon person specifikt.
                Akvarieorganisationerna var ju faktiskt också bättre (eller kanske mindre dåliga ) på att svara på den senaste remissrunda än vad de andra husdjursgrupperna var (för fåglar, smådjur etc).

                Håller med om att något måste göras - men av vem. Skall allt hänga på en SARF-styrelse som valdes för att ingen annan ställde upp trots att de egentligen inte hinner med!!!!!!
                Trots allt så handlar det om ideellt arbete och jag vet att den förra styrelsen inte ens fick ut reseersättning till deras möten så inte nog med att de fick lägga en massa tid på styrelsearbetet, de fick också betala för att sitta i styrelsen. Sedan klagade dessutom alla på att de inte gjorde tillräckligt - det är inte direkt någon stimulerande uppgift att sitta i SARF-styrelsen.

                Så som sagt - det är "dig" (menar då inte du personligen utan alla som bryr sig om akvariehobbyn) att dyka upp på Riksstämman i Växjö och där framföra sina ideer - jag kommer i alla fall.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...