Hur ser man om en fisk lider/stressas/mår bra? Vad säger vetenskapen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Hur ser man om en fisk lider/stressas/mår bra? Vad säger vetenskapen?

    Hej Akvarister!

    Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter info om hur man kan bedöma hur en fisk mår, om den mår bra, eller är stressad eller rent av lider.

    Jag ska ta upp detta på ett föredrag med anledning av det uppmärksammade fallet då Djurens Rätt anmälde en nattklubb här i stan, som hade ett akvarium i sin lokal. Jag har filmade akvariet, under en nattklubbskväll, innan det togs bort och tänkte diskutera detta ämne utifrån denna film.

    Eftersom Djurens Rätt själva underbygger sina argument med vetenskapliga referenser är jag främst ute efter vad vetenskapen kommit fram till inom detta område, men alla bidrag i diskussionen är så klart välkomna!

    OBS Jag är tacksam om vi inte låter denna tråd bli en diskussion om Djurens Rätt och nattklubbsakvariet i sig, utan håller oss till hur man bedömer en fisks hälsa så objektivt som möjligt.


    Tack på förhand!

    Daniel
    Malmö Akvarieförening
    PS föredraget är nu på torsdag.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Hej Akvarister!

    Inför ett föredrag jag ska hålla i den lokala akvarieföreningen letar jag efter info om hur man kan bedöma hur en fisk mår, om den mår bra, eller är stressad eller rent av lider.

    Jag ska ta upp detta på ett föredrag med anledning av det uppmärksammade fallet då Djurens Rätt anmälde en nattklubb här i stan, som hade ett akvarium i sin lokal. Jag har filmade akvariet, under en nattklubbskväll, innan det togs bort och tänkte diskutera detta ämne utifrån denna film.

    Eftersom Djurens Rätt själva underbygger sina argument med vetenskapliga referenser är jag främst ute efter vad vetenskapen kommit fram till inom detta område, men alla bidrag i diskussionen är så klart välkomna!

    OBS Jag är tacksam om vi inte låter denna tråd bli en diskussion om Djurens Rätt och nattklubbsakvariet i sig, utan håller oss till hur man bedömer en fisks hälsa så objektivt som möjligt.


    Tack på förhand!

    Daniel
    Malmö Akvarieförening
    PS föredraget är nu på torsdag.
    Det är väl mer vibrationerna i detta fallet än ljudvolym och blinkande ljus som kan störa fiskarna. Tror nog du har ditt föredrag färdigt så gott som på lite smådetaljer. Tror inte jag har nåt mer att tillägga dina anteckningar.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Helt ovetenskapligt inlägg.

      Men när vi har gjort exempelvis renoveringar hemma, när det har körts med betongslipar,
      stora maskiner som huggt upp betonggolv, det har knackats med hammare / släggor i
      betongväggar / golv, hyfsat i närheten av karen, så har jag noterat följande:

      - Ihållande starka ljud / vibrationer verkar inte påverka fiskarna alls. Exempelvis så studerade jag
      ganska ingående hur de uppträdde när betonggolvet slipades. Första minuten så stirrade de omkring,
      men sedan "anpassade" dom sig, så att de uppträdde under 5-6 timmar helt normalt. De fick mat
      under denna tiden, och uppträdde helt normalt.

      - Icke regebundna ljud verkar påverka dom klart mer. När vi rev ut köket så behövde det med ojämna
      mellanrum bankas med slägga i väggarna. De gillade inte alls läget. Antingen så ryckte de till vid varje
      slag, eller så stod de stilla i en hörna och flämtade under denna dag.


      Min, helt ovetenskapliga, notering är att, om ljud/vibrationer är jämt, ständigt ihållande, så verkar de
      inte bry sig. Medans de reagerar kraftigt på om det är ojämt, om ljud/vibrationer kommer hipp som happ.


      Skulle nästan tro att om man stoppar ner en mikrofon i en flod / sjö, så är det ganska ofta ett ihållande
      ljud/vibration, exempelvis porlande ljud, strömmande vatten, vågor mot strandkant, etc etc. Och det
      skiter dom nog i. Men om det helt plötsligt kommer en motorbåt som bränner över dom, så blir det nog
      lite stirriga.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Tyvärr så finns det väldigt lite fakta samlat med vetenskaplig bas.
        1/ Dels därför att det forskas väldigt lite på akvariefiskar, det finns dock en hel del forskning på matfiskar och mycket av den forskningen gäller definitivt också för akvariefiskar - jag är övertygad om att det finns en hel del forskning här vad gäller stress. Till exempel har jag hört om en test där man mätte antalet stresshormoner fiskarna utsöndrade när man håvade i dammen där fiskarna gick. Så i denna forskning borde det finnas en hel del att hämta, men det "faller på" den andra orsaken....
        2/ Dels därför att akvarister på alla nivåer (från den enskilde akvaristen, föreningarna, affärerna, branschen etc) aldrig har brytt sig om att sammanställa vetenskapliga fakta utan tagit saker för självklara. Det är därför som organisationer som "Djurens Rätt" har ett stort överläge eftersom de alltid har varit mycket smarta och organiserat samlar in "vetenskapliga fakta" som stödjer deras sak.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
          - Ihållande starka ljud / vibrationer verkar inte påverka fiskarna alls. Exempelvis så studerade jag
          ganska ingående hur de uppträdde när betonggolvet slipades. Första minuten så stirrade de omkring,
          men sedan "anpassade" dom sig, så att de uppträdde under 5-6 timmar helt normalt. De fick mat
          under denna tiden, och uppträdde helt normalt.

          - Icke regebundna ljud verkar påverka dom klart mer. När vi rev ut köket så behövde det med ojämna
          mellanrum bankas med slägga i väggarna. De gillade inte alls läget. Antingen så ryckte de till vid varje
          slag, eller så stod de stilla i en hörna och flämtade under denna dag.


          Min, helt ovetenskapliga, notering är att, om ljud/vibrationer är jämt, ständigt ihållande, så verkar de
          inte bry sig. Medans de reagerar kraftigt på om det är ojämt, om ljud/vibrationer kommer hipp som happ.

          Är nog böjd att hålla med. Då jag är i slutfasen att få mitt badrum renoverat, alla vattenstammar bytta etc så har jag noterat lite hur fiskarna verkade bete sig...

          När de började bila bort golvet i badrummet så blev fiskarna synligt skrämda och gömde sig så gott det gick, efter cirka 10 minuter kom de flesta fram och betedde sig i stort sett som fiskar.
          Blev det uppehåll en stund och det sedan startade med bilning igen gömde sig alla.

          Efter några dagar reagerade de knappt på bilningen längre, utom en dag när jag kom hem så var alla fiskar gömda... Vad som hade hänt den dagen vet jag inte. Men lite mat och sedan nästa dag var det mesta sig likt i karet och fiskarna ganska okänsliga för bilning.

          Kanske att de var lite mer rädda av sig när man gick fram mot akvariet dessa dagar det bilades.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Tack för all input!

            Det du skriver i punkt 2 Kjell är just det som motiverat mig till att försöka ta reda på mer. Som akvarist sedan barnsben har jag utan tvekan utvecklat en förmåga att med bara en snabb blick oftast kunna avgöra om en fisk mår bra, är stressad eller sjuk. Klinisk blick kallas det på läkarspråk. Men handlar om saker som ibland kan vara svåra att precisera och oftast är stört omöjligt att kvantifiera och mäta. Argument som bygger på sådana intryck lär stå sig slätt i debatter med Djurens Rätt, myndigheter mm.

            Fortsätt komma med input!
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            Arbetssätt...