Varning för Marmorkräftan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Varning för Marmorkräftan

    Varning för Marmorkräftan tydligen
    Marmorkräfta funnen i Märstaån
    Någon som vet mer?
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Sanslöst korkat att släppa ut dom. Tyvärr är det ju sådana idioter som gör detta som är orsaken till att det blir fler och fler restriktioner i Sverige och andra länder.

    Just marmorkräftan är myndigheterna speciell orolig för eftersom den är partogenetisk (dvs alla är honor och fortplantar sig asexuellt) och dessutom tål kallt vatten.

    Läste för övrigt nyligen att en person i Sverige fick böta 12.000 kr för innehav av 3 av dessa kräftor.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Sanslöst korkat att släppa ut dom. Tyvärr är det ju sådana idioter som gör detta som är orsaken till att det blir fler och fler restriktioner i Sverige och andra länder.

      Just marmorkräftan är myndigheterna speciell orolig för eftersom den är partogenetisk (dvs alla är honor och fortplantar sig asexuellt) och dessutom tål kallt vatten.

      Läste för övrigt nyligen att en person i Sverige fick böta 12.000 kr för innehav av 3 av dessa kräftor.

      det är kanske så att någon fick nys om att det kostar skjortan att bli ertappad
      med dom och därmed slängde ner dom i första bästa vattendrag.

      missförstå mig rätt, tycker det är rätt med höga böter.

      samtidigt så kan man tycka att man kanske skulle erbjuda amnesti till
      de som lämnar in frivilligt.



      förresten, är dom ätbara ??


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        De är i räkstorlek.
        Detta var väl bara att förvänta sig.....
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Försovitt det inte är en zooaffär så kan man ju undra lite hur man bär sig åt för att bli bötfälld för innehav av de här kräftorna, det borde inte vara det lättaste.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Försovitt det inte är en zooaffär så kan man ju undra lite hur man bär sig åt för att bli bötfälld för innehav av de här kräftorna, det borde inte vara det lättaste.
            Om man inte är så korkad att man annonserar ut dem till försäljning på blocket eller dylikt.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Nu har också SVA info om detta på sin hemsida men det är ju skrämmande hur okunniga denna expertmyndighet är.

              De skriver bl.a.
              Marmorkräftan är ett tropiskt kräftdjur som har sitt ursprung i Madagaskar, där den är hotad. Med människans hjälp har den spritt sig till bland annat Tyskland, Österrike, Nederländerna, England, Italien samt Georgia och Florida i USA.
              Marmorkräftan är INTE ett tropiskt krädtdjur som har sitt ursprung på Madagascar där den är hotad. Arten har sitt ursprung från Georgia och Florida i södra USA och har sedan spritts till bl.a. Madagascar där den tyvärr ställer till med stora problem på faunan. Så där vore de nog vara tacksamma för om de hade sluppit den.

              Det är bra om myndigheter engagerar sig - men dåligt om de myndigheter som engagerar sig har noll koll, som så ofta är fallet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Koll och koll, det räcker ju rätt långt om de tänkte lite.
                Ett tropiskt djur som överlever i svenska vatten under vintern...
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Om man inte är så korkad att man annonserar ut dem till försäljning på blocket eller dylikt.
                  Följer myndigheterna sina regler så kan de inte göra just nåt åt en kräftannons så länge man har dem i bostaden.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Följer myndigheterna sina regler så kan de inte göra just nåt åt en kräftannons så länge man har dem i bostaden.
                    Det är väl förbjudet att förvara dem, och det gör man väl om man har dem i bostaden?
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Janne E
                      • December 2007
                      • 261

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nu har också SVA info om detta på sin hemsida men det är ju skrämmande hur okunniga denna expertmyndighet är.

                      De skriver bl.a. Marmorkräftan är ett tropiskt kräftdjur som har sitt ursprung i Madagaskar, där den är hotad. Med människans hjälp har den spritt sig till bland annat Tyskland, Österrike, Nederländerna, England, Italien samt Georgia och Florida i USA.

                      Marmorkräftan är INTE ett tropiskt krädtdjur som har sitt ursprung på Madagascar där den är hotad. Arten har sitt ursprung från Georgia och Florida i södra USA och har sedan spritts till bl.a. Madagascar där den tyvärr ställer till med stora problem på faunan. Så där vore de nog vara tacksamma för om de hade sluppit den.

                      Det är bra om myndigheter engagerar sig - men dåligt om de myndigheter som engagerar sig har noll koll, som så ofta är fallet.
                      de har nada kunskap, de frågar inte heller för då skulle de blotta sin okunskap och om de gör det skulle de också ifrågasättas om de vet vad de arbetar med och om de inte vet det skulle de inte få behålla jobbet osv.

                      Janne
                      Senast redigerad av Janne E; 02 December 2012, 01:39.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Det är väl förbjudet att förvara dem, och det gör man väl om man har dem i bostaden?
                        Det kan diskuteras vad det där med förvara egentligen innebär men det är inte poängen. För att bli fälld skall det ju bevisas att man har olagliga kräftor och annonsen räcker inte och är inte olaglig i sig. Länsstyrelsen har inte rätt att tvinga sig in i en bostad för att kontrollera artskydd och en annons om kräftor har inte bedömsts som en tillräckligt konkret brottsmisstanke för att polisen skall kunna göra husrannsakan. Det som faktiskt skulle kunna göras är nog för krävande för att ta till för några kräftor så slutsatsen blir alltså att om myndigheterna inte går utanför sina befogenheter och om den som har kräftorna vägrar släppa in folk och nekar så händer inget.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Det finns ju ett antal trådar här på zoopet om folk som köpt dem som sötvattenshumrar i fackhandeln och DÄR måste ju större kunskap kunna framtvingas.
                          Vore intressant att veta hur ofta de förekommer i handeln och hur ofta de säljs privat.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Jag känner till åtskilliga som har de där kräftorna så jag tror de är rätt vanliga. Sen så det där med att ha dem i en zooaffär, det är ju enbart korkat.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Följer myndigheterna sina regler så kan de inte göra just nåt åt en kräftannons så länge man har dem i bostaden.
                              Det förstår jag inte riktigt. Visst än så länge har väl inte myndigheterna gjort husransakan hemma hos folk som haft kräftor, men att de inte skulle kunna detta ställer jag mig frågande till. Brottet att inneha kräftor har ju en straffsats på maximalt 2 års fängelse och då kan väl myndigheterna göra husransakan.

                              Rättegångsbalken 28 Kap.
                              1 § Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet
                              Men visst detta är ju knappast något som fram tills nu har prioriterats av myndigheterna, men kanske prioriterar de om efter detta!!!!!!!!!!!

                              Okunnigheten är dock som sagt stor hos myndigheter, men även hos press om dessa frågor och det är synd eftersom det vore bra om det vore kunniga människor som beslutade.
                              Länkade ovan till det okunniga uttalandet från SVA. Har ett annat exempel - tidningen Göteborgs Posten hade för en tid sedan en artikel över lämpliga husdjur och där hamnade kräftor på 3:e plats (minns inte exakt, men de var högt upp på listan i alla fall) och där klagade de i artikeln på att utbudet på kräftor var så dåligt i Zooaffärerna!!!!!!!!! Jag mailade dom och talade om för dom att det var en straffsats på upp till 2 års fängesle för innehav av kräftor - de svarade ungefär med - Oj då, det visste vi inte. Men de satte ändå inte in en dementi om vad de hade skrivit i tidningen.

                              Sedan om det finns affärer i Sverige som säljer kräftor det vet jag inte, men det är i alla fall idag ganska ovanligt och som Bygert skriver så måste man vara sanslöst korkad som affärsinnehavare om man gör det. Information om förbudet har de också fått - dels så har Zoorf (branschorganisationen) flera gånger informerat affärerna om detta och dels har de fått info om detta när de gått akvaristikkursen (alla som ansvarar för en affär som säljer vattendjur måste ha gått en sådan kurs).
                              Men som någon skrev i en annan tråd - den siste idioten är inte född.......
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 December 2012, 13:44.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...