Varning för Marmorkräftan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #61
    Ursprungligen postat av erikthur
    Ja det var ett jäkla intresse från pressen - TV lokalt var också där och spelade in.
    Återkommer imorgon om en kort rapport från mötet (kan dock säga att vissa som var på mötet hade läst denna tråd) - är lite seg nu. Åkte hemifrån kl. 06.00 imorse och kom precis hem
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 December 2012, 11:53.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #62
      Såg just att HaV tänker återuppfinna hjulet: de ska göra grundforskning om hur marmorkräfta samspelar med flodkräfta och signalkräfta, och resultatet väntas klart i vår. Sen kommer de säkert att göra en utredning om vilka metoder som fungerar för att bekämpa marmorkräfta. Sen ska metoderna fälttestas och utredas.
      Sen kommer de att välja att bara hindra vidare spridning genom att informera allmänheten att inte flytta kräftor, för vid det laget finns marmorkräfta redan i hela Mälarsystemet och går inte längre att bekämpa.

      Grejen är att allt det här redan är gjort. Det finns ett antal studier i USA och Storbrittannien och Tyskland om hur marmorkräfta påverkar andra kräftarter (inte bra), och hur man bäst bekämpar marmorkräfta (biocider är det enda som fungerar).

      Jag tycker det är skandal att det inte fanns någon beredskapsplan för hur man hanterar en nyupptäckt och ännu mycket lokaliserad invasiv art. Det borde legat en mapp märkt "i händelse av marmorkräfta" på naturvårdsverket åtminstone sedan man tog beslut om att förbjuda import av levande kräftor, men istället för att vara förberedda och proaktiva är man yrvakna och reaktiva. Jag hade hoppats de lärt sig läxan från det för sena svaret på rävens dvärgbandmask, men så var tydligen icke fallet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #63
        Lovade en liten kort raport från mötet.
        De som hade deltagare där var HaV, Länstyrelsen, LU, SVA, Zoorf och Sigtuna kommun. Totalt var det 15 st deltagare.
        En av dessa var Thorbjörn Hongsloi (representerade SVA) och det var kul att träffa honom igen eftersom det är några år sedan vi sist sågs - för er som inte vet vem han är så är ju han Sveriges främste expert på fisksjukdomar (det är jag som påstår det, jag har aldrig hört honom säga så) och arten Apistogramma hongsloi är ju namnsatt efter honom.

        Mötet började 10.00 och avslutades ca. 16.30 och hölls i Sigtuna kommunhus förutom att vi var ute en vända på "fyndplatsen" som låg ca. 10 minuters promenad från kommunhuset.

        I denna lilla bäck så hade det upphittades 12 st marmorkräftor (inte 3 st som det har stått i pressen). De flesta av fynden var dock yngel och inte vuxna exemplar (några var dock vuxna). Den som hade hittat dom var Robin som sedan många år var akvarist och därför hade känt igenom dom (han hade t.o.m. en gång för en himla massa år sedan själv haft marmorkräftor). Han hade varit ute med sina barn för att med en tät håv fiska upp smådjur och trots att det även då (ca. 10-12 november) var kallt så hade det förstås inte frusit som det nu hade gjort på flera ställen i den lilla bäcken. Robin hade först fångat 3 som han lämnade till SVA men de bad honom att kolla om det fanns fler och då fick han alltså upp totalt 12 st. Dessa finns nu (i levande skick) på SVA där de bl.a. håller på att undersöka vad de nu kan föra med sig för sjukdomar. Denna undersökning kommer dock först att vara slutförd framåt våren.

        Mycket av diskussionen på mötet handlade så klart om det akuta läget - vad skall göras nu och vad kan göras nu.

        Först gick man igenom vad marmorkräftan är för något och vad den stora faran är med denna. Sedan redovisade en representant för Länsstyrelsen på Gotland hur de hur de där med ett relativt skonsamt gift (skonsamt för miljön, men inte för kräftorna) hade lyckats utrota signalkräftan från de dammar där den hade inplanterats. Han menade att detta gift som dessutom var rätt billigt egentligen var det enda alternativet - dock ett dilemma i sig var att detta inte längre finns tillgängligt i Sverige och att detta skulle vara svårt att få tag på - under alla omständigheter så skulle det behövas en massa tillstånd från olika myndigheter för att få importera och sedan behövs det ju också tillstånd för att få använda det. Det diskuterades även andra möjliga alternativa sätt att utrota kräftan ifråga men de flesta var dock ense om att detta ändå troligen var den enda möjliga vägen.

        Ett annat dilemma var också vattenvägarna - där fyndet hade gjorts var det ju bara en liten bäckfåra men där runtomkring finns det ett stort system med dammar och även flera kilometerlånga tunnelsystem - dagvattnet från Märsta centrum leds nämligen ner här. Så det diskuterades om var kräftorna skulle kunna tänkas ha spritt sig och därmed var man skulle sätta in åtgärderna.
        Lite av ett problem är ju också att många myndigheter är inblandade (varav några inte var på mötet) och att det inte är helt klart vilka som ansvarar för vad och det finns helt enkelt inte någon åtgärdsplan som är klar att sjösätta den dag problemen dyker upp. Dessutom har ju även flera av myndigheterna problem med minskande anslag och har lite personal och då är det ju ännu "tacksammare" att skjuta över ansvaret på någon annan. Nåväl de som var på mötet var i alla fall ense om att något måste göras och att man per omgående måste ta itu med det specifika problemet just här och de som var närmast berörda skulle ta tag i detta.

        Av naturliga skäl kom mycket av mötet att handla om den akuta situationen och om vad som kan göras. För min del var jag mest intresserad av frågan om varför situationen hade uppstått och hur man skulle kunna undvika sådant som detta i framtiden. Jag är tämligen övertygad om att detta inte var vare sig första eller sista gången som utsläpp som dessa kommer att inträffa och att det är ytterst viktigt att man har en plan för att i framtiden minska riskerna för detta. En del av detta diskuterade och det gjordes i en mycket positiv anda och vi var alla överens om att mer samarbete behövs i framtiden och en del initiativ togs i denna riktning.

        Nedan har jag lagt in några foton från när vi var ute på fyndplatsen.

        Foto nedan vänster visar fyndplatsen - till höger i "dammen" finns det också ett litet utlopp från en ännu mindre bäck (där ligger is just nu) och det var någon meter in i den som fyndet gjordes.
        Foto nedan höger visar Robin som berättar om fyndet för den närvarande expertgruppen
        Foto ovan höger visar vattenvägarna i området - dessutom finns det en flera olika tunnlar och kulvertar
        Foto ovan vänster visar en reporter som förbereder för en TV-intervju
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 December 2012, 14:08.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          2 kommentarer
          1/ Om det är något ni undrar över vad gäller mötet så fråga på - kanske kan jag svara
          2/ Jag kommeterade ju lite tidigare i tråden tokigheterna som SVA hade skrivit på sin hemsida och som de sedan hade korrigerat efter att de fått ett tips om vad som stod på Zoopet. Anders Hellström tog själv upp detta med mig och nämnde att det inte var han som stod för informationen på deras hemsida, utan att den som hade lagt in det hade hämtat sin info från en annan myndighets hemsida (som vi inte nämner här) och han tyckte att det var bra att vi hade skrivit om felet här så att de kunde rätta, men att ännu bättre förstås hade varit om jag hade tipsat honom direkt. Jag höll med.
          För övrigt kan väl nämnas att även i ett TT-telegram från mötet så stod det att arten kommer ifrån Madagascar - det finns uppenbarligen många som borde läsa Zoopet

          3/ OCH DET VIKTIGASTE AV ALLT
          Det är förbjudet att hålla sötvattenskräftor i Sverige och släpp för fan ALDRIG, ALDRIG ut dom i naturen. I detta fall så finns det en risk att det blir en miljökatastrof och även OM det inte blir så så kommer det att kosta myndigheterna miljontals kronor att helt i onödan (pga av en korkad "akvarists" agerande) sanera dessa vattenområden.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 December 2012, 11:52.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #65
            Kjell, vet du hur det ser ut i vattendragen nere i kontinenten, tex Tyskland? Där finns även många fler sorters kräftor att köpa, och fler potentiella "utsläppare" som tröttnar på sina djur...?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #66
              Ursprungligen postat av ansjo
              Kjell, vet du hur det ser ut i vattendragen nere i kontinenten, tex Tyskland? Där finns även många fler sorters kräftor att köpa, och fler potentiella "utsläppare" som tröttnar på sina djur...?

              samt att ju längre söder om östersjön man kommer, desto roligare klimat har man,
              dvs fler arter som kan överleva och pöka med gott resultat,
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #67
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kjell, vet du hur det ser ut i vattendragen nere i kontinenten, tex Tyskland? Där finns även många fler sorters kräftor att köpa, och fler potentiella "utsläppare" som tröttnar på sina djur...?
                Det finns redan flera etablerade invasiva stammar av denna art i bl.a. Tyskland och Holland: man kan väl dock säga att problemet är lite större här än där. Där har ju redan Signalkräftan som planterades ut på 60-talet (om jag minns rätt) helt slagit ut den lokala ursprungliga kräftan - så där är det redan kört.

                Så är det ju inte riktigt här - eftersom vi i många vattendrag fortfarande har kvar den europeiska flodkräftan. Det är ju lite med denna motivering som myndigheterna i Sverige och Norge har infört ett förbud för "alla" sötvattenskräftor
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #68
                  En snutt om marmorkräfte mötet på SVT Play http://www.svtplay.se/video/925935/20-12-21-45
                  Det börjar 3.15 in i programmet. Jag skymtar visserligen då och då i bild men bara för någon sekund - det är jag som gar en Elfsborgs-toppluva (dvs i gulsvart)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #69
                    Aningen demoniserande inslag mot marmorkräftan - man får nästan intrycket att det har lite med världens undergång att göra. En dag som denna...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #70
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Aningen demoniserande inslag mot marmorkräftan - man får nästan intrycket att det har lite med världens undergång att göra. En dag som denna...
                      I intervjuerna framförs i en del fall åsikter som inte jag delar till fullo och som jag också framförde på mötet - så det får stå för dom som intervjuades.
                      Under alla åsikter tycker jag att det är viktigt att poängtera allvaret i dessa frågor.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #71
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ett annat dilemma var också vattenvägarna - där fyndet hade gjorts var det ju bara en liten bäckfåra men där runtomkring finns det ett stort system med dammar och även flera kilometerlånga tunnelsystem - dagvattnet från Märsta centrum leds nämligen ner här. Så det diskuterades om var kräftorna skulle kunna tänkas ha spritt sig och därmed var man skulle sätta in åtgärderna.
                        Ansåg man att någon spolat ned dem på toaletten snarare än aktiv utsättning i naturen?

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #72
                          Det verkar uppenbarligen vara mycket svårt att rapportera korrekt och sakligt i det här ärendet. Senast idag ett debattinlägg i GP angående att en bild på en vanliga, kokta kräftor illustrerat en artikel om marmorkräftan. Inlägget beklagar att det slarvas med bildval i journalistiken.

                          "Att ta första, bästa arkivbild devalverar värdet av alla bilder i GP, också de viktiga och angelägna, skriver journalistikprofessorn Per Lindström."

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #73
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Ansåg man att någon spolat ned dem på toaletten snarare än aktiv utsättning i naturen?
                            Nej, de flesta utgick nog från att det var någon "akvarist" som hade släppt ut dom direkt där de hittades. Visst det kan inte bevis men det mesta talar för det.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #74
                              Ursprungligen postat av hawkse
                              Det verkar uppenbarligen vara mycket svårt att rapportera korrekt och sakligt i det här ärendet. Senast idag ett debattinlägg i GP angående att en bild på en vanliga, kokta kräftor illustrerat en artikel om marmorkräftan. Inlägget beklagar att det slarvas med bildval i journalistiken.

                              "Att ta första, bästa arkivbild devalverar värdet av alla bilder i GP, också de viktiga och angelägna, skriver journalistikprofessorn Per Lindström."


                              Metro Stockholm har illustrerat artiklar om bävrar med bild på kapybaror och om ålar med bild på nejonögon. Men vem förväntar sig att en bildredaktör skall vara biologiskt skolad.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #75
                                Ursprungligen postat av hawkse
                                Det verkar uppenbarligen vara mycket svårt att rapportera korrekt och sakligt i det här ärendet. Senast idag ett debattinlägg i GP angående att en bild på en vanliga, kokta kräftor illustrerat en artikel om marmorkräftan. Inlägget beklagar att det slarvas med bildval i journalistiken.

                                "Att ta första, bästa arkivbild devalverar värdet av alla bilder i GP, också de viktiga och angelägna, skriver journalistikprofessorn Per Lindström."
                                Om det bara hade varit fotona som hade varit fel så


                                Det stod ju i GP och i andra tidningar att arten härstammar från Madagaskar. GP har ju (som jag skrivit tidigare) skrivit att sötvattenskräftor är utmärkta att ha i akvarium och klagat på att akvarieaffärerna i Göteborg har för dåligt utbud av kräftor.

                                Så pressen behövs om lögnen skall fram
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...