Varning för Marmorkräftan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Malmö akvarieförening tog nylgienett nytt grepp och tog in Nils Carlsson som föreläsare. Nils Carlsson är expert på invasiva arter. http://www.ystadsallehanda.se/simris...invaderar.html

    Tyvärr missade jag det själv med av de som var där sas att det var bland det bästa de hört. Något o hänga på för andra föreningar när tillfällen ges.
    Låter intressant
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Janne E
      • December 2007
      • 261

      #47
      Ursprungligen postat av fisheye
      Man kanske inte kommer så långt heller om man från början definierar tjänstemännen/kvinnorna som korkade/okunniga.
      Min erfarenhet från många myndigheter är att det finns många med expertkunskap som brinner för det de kan och vill, men det kanske inte alltid är de som gör utlåtanden (på en av mina arbetsplatser så var det snarast som så att det var den som var villig att låna sig till Aktuellt/media som blev den som satt där - inte nödvändigtvis den med expertkunskap). Sedan ska man inte glömma den enormt komplexa situation som många inspektörer/tjänstemän sitter i. Kunskapen, lagen (eller snarare konflikterande lagar), rimlighetsprinciper, kommunautonomi, politisk påverkan och lite till... Kanske kan inte alla känna till just marmorkräfta (och det är ju kanske rätt rimligt eftersom det inte nödvändigtvis finns inom deras huvudområde - förrän nu). Jag avundas inte denna form av tjänstemän inom offentlig sektor - lika lite som läraryrket i dessa dagar.
      Kjell Fohrman
      Jag håller med fisheye och om man inte försöker påverka är det att ge upp. Det är väl också som när organisationer som Djurens Rätt (som vill förbjuda akvariefiskhållning) framför sina argument så kallar akvaristrena dom ofta för korkade puckon som inte begriper någonting. Men då säger de ju samtidigt att de själva är korkade puckon som inte begriper någonting - detta eftersom organsiationer som Djurens Rätt faktiskt ofta har väldigt väl underbyggda åsikter och de har dessutom vetenskapliga fakta som stöder deras argument samtidigt som de är mycket välorganiserade och det är ju därför som myndigheterna lyssnar på dom och inte på oss.

      Jag håller absolut inte med Djurens Rätt i vad de tycker - men om vi skall kunna föra fram vår sak så duger det inte att kalla andra för puckon som inget begriper (vare sig det handlar om myndigheter eller organisationer som Djurens Rätt) utan det handlar om att vi själva tar fram fakta och vetenskapliga argumnet som stöder vår sak samtidigt som vi är välorganiserade.

      De behöver inte vara korkade eller okunniga och ärligt talat fattar jag inte vad ni menar, rätt folk på rätt plats har inte med okunnighet eller hur korkade de är att göra. Om jag tex. driver ett företag och behöver en viss kompetens inom ett visst område så anställer jag väl inte en person som saknar den kompetens jag behöver?? Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.

      För att förtydliga, tror ni att Zoopet skulle funka med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt som moderator och fisk expert?
      Det är inte personen i sig som sitter där med beslutsfattandet som felar.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Ursprungligen postat av Janne E
        De behöver inte vara korkade eller okunniga och ärligt talat fattar jag inte vad ni menar, rätt folk på rätt plats har inte med okunnighet eller hur korkade de är att göra. Om jag tex. driver ett företag och behöver en viss kompetens inom ett visst område så anställer jag väl inte en person som saknar den kompetens jag behöver?? Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.

        För att förtydliga, tror ni att Zoopet skulle funka med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt som moderator och fisk expert?
        Det är inte personen i sig som sitter där med beslutsfattandet som felar.

        Mvh Janne[/INDENT]
        Den främsta anledningen till att myndigheterna fungerar dåligt är nog att det inte finns någon stabilitet där - dvs när en nyanställd efter en tid har satt sig in i frågorna så är det dags för denne att gå vidare till ett annat jobb och en nyanställd som inte alls är insatt kommer in igen.

        Sedan rent allmänt så vad jag ville ha fram med mitt inlägg var att vi mimimalt kan påverka vad myndigheterna har för folk anställda så där för är istället det intressanta vad vi istället gör. Kan vi själva samla oss i organsiationer och framföra späckad faktainfo som talar för vår sak så kan vi definitivt påverka. Gör vi inget alls eller bara lyckas samla ihop löst sammanfogade argument för vår sak så kommer vi inte att nå fram och kunna övertyga de som fattar besluten. Det är på oss själva det ankommer och inte på "motpartens" kunskapsnivå.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #49
          Ursprungligen postat av Janne E
          De behöver inte vara korkade eller okunniga och ärligt talat fattar jag inte vad ni menar, rätt folk på rätt plats har inte med okunnighet eller hur korkade de är att göra. Om jag tex. driver ett företag och behöver en viss kompetens inom ett visst område så anställer jag väl inte en person som saknar den kompetens jag behöver?? Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.

          För att förtydliga, tror ni att Zoopet skulle funka med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt som moderator och fisk expert?
          Det är inte personen i sig som sitter där med beslutsfattandet som felar.

          Mvh Janne[/INDENT]


          vet i katten hur man gör, men detta tangerar både Janne E's inlägg, och Kjells svar på det inlägget.


          det är ju inte alltid helt enkelt att anställa rätt folk med rätt kompetens.

          om en fråga landar på ett statligt verk eller liknande, och den frågan har aldrig funnits innan,
          kanske inte ens i närheten, så är det inte lätt att i förväg veta vilken kompetens man behöver.

          det kanske inte är så i detta fallet, eftersom frågan som så, tangerar många andra liknande frågor,
          och då borde kompetensen finnas, eller iaf skall man veta vart den finns, och där rådfråga.

          men ibland är det inte helt enkelt att deffa vad man behöver.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Janne E
            • December 2007
            • 261

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är på oss själva det ankommer och inte på "motpartens" kunskapsnivå.
            Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.
            Janne

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #51
              Det där med folk på myndigheter, det är inte alltid självklart vad som är bäst. Värst är de som tror att de kan och det är också problem om det kommer in någon som kan mycket om en viss del, för sällskapsdjur har det ställt till mycket elände när vissa sorter får gräddfil och annat som inte är intressant för just den person som råkar ta beslut får problem. Bäst skulle jag säga är det gamla idealet med den oväldige tjänstemannen som kanske inte kan så mycket om ämnet men som intresserat tar till sig information och grundar beslut på fakta och inte tyckande. Det vi då absolut måste se till är ju då att få in fakta så att det blir bra beslut.

              Visst lever föreningen i Karlstad, det är ju kanske inte direkt trängsel på mötena men det brukar vara trevligt snack. Varför inte ta och titta in på julmötet, det är ju bara att titta in och se om det är intressant.

              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #52
                Den 19 december sammankallar tydligen Sigtuna Kommun och Havs- och vattenmyndigheten till ett samverkansmöte för åtgärder mot marmorkräftan.
                Så denna fråga tar de uppenbarligen på stort allvar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Nu har SVA ändrat på sin hemsida - undrar om de läser Zoopet
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 December 2012, 19:18.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nu har SVA ändrat på sin hemsida - undrar om de läser Zoopet
                    Jag är skyldig till att tipsat dom
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #55
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Jag är skyldig till att tipsat dom
                      Ha, ha - det var ju lite kul att de ändrade sig efter ditt tips.
                      Jag får tipsa Hellström, om det nu är han som kommer från SVA på mötet nästa onsdag, om att han borde läsa på Zoopet innan de skriver ner sina konstigheter.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ha, ha - det var ju lite kul att de ändrade sig efter ditt tips.
                        Jag får tipsa Hellström, om det nu är han som kommer från SVA på mötet nästa onsdag, om att han borde läsa på Zoopet innan de skriver ner sina konstigheter.
                        Ja det vet jag inte om det var därför dom ändrade sig men jag skrev till dom med en länk till denna tråd
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #57
                          Detta är alltså det enda akvariedjur där förbud verkligen var motiverat - och så går nån akvarist och med flit släpper ut dem. Fan.

                          Vi kan nog kallt räkna med svepande och idiot-hårda regler på akvaristiken nu, på allt där förbud inte är motiverat.

                          Min rekommendation är att Märstaån bör sprejas med insektsmedel per omgående, innan kräftorna hinner sprida sig, men jag undrar om naturvårdsverket/jordbruksverket/HaV har balls att göra nåt sånt.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #58
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Detta är alltså det enda akvariedjur där förbud verkligen var motiverat - och så går nån akvarist och med flit släpper ut dem. Fan.

                            Vi kan nog kallt räkna med svepande och idiot-hårda regler på akvaristiken nu, på allt där förbud inte är motiverat.

                            Min rekommendation är att Märstaån bör sprejas med insektsmedel per omgående, innan kräftorna hinner sprida sig, men jag undrar om naturvårdsverket/jordbruksverket/HaV har balls att göra nåt sånt.
                            Vi får se imorgon på mötet - vi skall då bl.a. beskåda brottsplatsen. Det skall bli intessant
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #59
                              Kräftexperter samlade till krismöte

                              Referat från DN:
                              Kräftexperter samlade till krismöte
                              ...
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #60
                                Varning för Marmorkräftan

                                Vi är akvarierister
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...