Varning för Marmorkräftan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Jag håller med Mathias, men just detta försöktes komma igång för något år sedan genom Sällskapet Akvaristerna men somnade tyvärr in lika fort. Det måste finnas eldsjälar som kan hålla på med detta och få fart på övrigt folk, men rent krasst så har folk inte tid längre. Föreningsliv existerar knappast längre, och jag tror inte det blir bättre.
    Du skrev om Hyresgästförening, jag är med i styrelsen för en koloniförening med ca 100 medlemmar, och 15 av dessa kommer på årsmötet och då är hälften styrelsemedlemmar. Numera är vi bara 6 st i styrelsen då vi inte får fyllt den sista platsen. Så för att vara riktigt negativ, att vara med och påverka i dag är inte lika intressant som det var för några år sedan, men å andra sidan är det troligen svårare idag att påverka något efter inträdet i EU än det var tidigare.
    Sorry för OT, detta inlägg hade inte så mycket med kräftor att göra...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #32
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag håller med Mathias, men just detta försöktes komma igång för något år sedan genom Sällskapet Akvaristerna men somnade tyvärr in lika fort. Det måste finnas eldsjälar som kan hålla på med detta och få fart på övrigt folk, men rent krasst så har folk inte tid längre. Föreningsliv existerar knappast längre, och jag tror inte det blir bättre.
      Du skrev om Hyresgästförening, jag är med i styrelsen för en koloniförening med ca 100 medlemmar, och 15 av dessa kommer på årsmötet och då är hälften styrelsemedlemmar. Numera är vi bara 6 st i styrelsen då vi inte får fyllt den sista platsen. Så för att vara riktigt negativ, att vara med och påverka i dag är inte lika intressant som det var för några år sedan, men å andra sidan är det troligen svårare idag att påverka något efter inträdet i EU än det var tidigare.
      Sorry för OT, detta inlägg hade inte så mycket med kräftor att göra...
      Vi får väl dra tag i detta.

      Jag vet inte ens om det finns en livskraftig förening i Karlstad, det är märkligt.

      Vad säger du Bygert, har vi något vettigt där vi kan samlas och skriva texter om hur korkade de är på myndigheterna?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Janne E
        • December 2007
        • 261

        #33
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Vi får väl dra tag i detta.

        Jag vet inte ens om det finns en livskraftig förening i Karlstad, det är märkligt.

        Vad säger du Bygert, har vi något vettigt där vi kan samlas och skriva texter om hur korkade de är på myndigheterna?

        Det är ju inte lätt att påverka när de personer man vill påverka saknar all kompetens inom området, jag tror det är helt omöjligt innan man höjer kompetenskraven för de som är anställda inom olika myndigheter och får in folk med rätt kunskap. Det går ju inte att prata eller föra en diskussion med någon som fattar nada, det de gör är att utvärdera de svar de får in på remisser men svaren i sig spelar ingen roll... bara hur väl man kan uttrycka sig och göra sig trovärdig, sanning kommer i andra hand eftersom de inte vet vad som är korrekt eller helt galet.
        Det är vad jag tror i alla fall...

        Janne

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #34
          Man kanske inte kommer så långt heller om man från början definierar tjänstemännen/kvinnorna som korkade/okunniga.
          Min erfarenhet från många myndigheter är att det finns många med expertkunskap som brinner för det de kan och vill, men det kanske inte alltid är de som gör utlåtanden (på en av mina arbetsplatser så var det snarast som så att det var den som var villig att låna sig till Aktuellt/media som blev den som satt där - inte nödvändigtvis den med expertkunskap). Sedan ska man inte glömma den enormt komplexa situation som många inspektörer/tjänstemän sitter i. Kunskapen, lagen (eller snarare konflikterande lagar), rimlighetsprinciper, kommunautonomi, politisk påverkan och lite till... Kanske kan inte alla känna till just marmorkräfta (och det är ju kanske rätt rimligt eftersom det inte nödvändigtvis finns inom deras huvudområde - förrän nu). Jag avundas inte denna form av tjänstemän inom offentlig sektor - lika lite som läraryrket i dessa dagar.
          Senast redigerad av fisheye; 04 December 2012, 08:08.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Jag håller med fisheye och om man inte försöker påverka är det att ge upp. Det är väl också som när organisationer som Djurens Rätt (som vill förbjuda akvariefiskhållning) framför sina argument så kallar akvaristrena dom ofta för korkade puckon som inte begriper någonting. Men då säger de ju samtidigt att de själva är korkade puckon som inte begriper någonting - detta eftersom organsiationer som Djurens Rätt faktiskt ofta har väldigt väl underbyggda åsikter och de har dessutom vetenskapliga fakta som stöder deras argument samtidigt som de är mycket välorganiserade och det är ju därför som myndigheterna lyssnar på dom och inte på oss.

            Jag håller absolut inte med Djurens Rätt i vad de tycker - men om vi skall kunna föra fram vår sak så duger det inte att kalla andra för puckon som inget begriper (vare sig det handlar om myndigheter eller organisationer som Djurens Rätt) utan det handlar om att vi själva tar fram fakta och vetenskapliga argumnet som stöder vår sak samtidigt som vi är välorganiserade.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #36
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Vi får väl dra tag i detta.

              Jag vet inte ens om det finns en livskraftig förening i Karlstad, det är märkligt.

              Vad säger du Bygert, har vi något vettigt där vi kan samlas och skriva texter om hur korkade de är på myndigheterna?
              -Jodå, vi finns och lever också, om vi än inte är så många: www.karlstadsaf.se. Men vi hade alla velat se mera folk på möten och träffar, som vill engagera sig. Men när vi frågar är det väldigt, väldigt få som kan tänka sig att ingå som t ex sekreterare i styrelsen. Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #37
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som.
                Det är naturligtvis som alltid en fråga om prioriteringar. Om man tar en tjomme som mig med
                den livssituation man har, så är det inte helt enkelt att få tiden att räcka till, och då tar man
                och lägger prion på de delar som måste ta tid (iaf det som jag anser för tillfället måste få ta tid).

                I mångt och mycket så är det i min (och folk med liknande sits) två saker som "ställer till det".

                Naturligtvis egna yngel. Mina är nu 6 + 8 år. Och de har sina aktiviteter som de skall gå på.
                De är för små för att ta sig till dessa aktiviteter själva. Så det blir minst en förälder som måste
                dra iväg. Samt att när man lever lite offside, så är de allmäna kommunikationerna helt värdelösa,
                vilket innebär att när man åker iväg med en eller två kottar, så kommer den andre inte en meter
                eftersom det bara finns en bil i hushållet.

                Sedan tar jobb mer och mer av tiden. Numera så förväntas det väldigt ofta att, om du har ett
                hyfsat avancerat kontorsjobb, du kopplar upp dig hemifrån och lägger en timme eller två extra.
                Antingen det, eller sitta kvar tills klockan är 18-19,00 på kvällningen.

                Snabb uppställning nedan på mitt "veckoschema" mån-fred, inte lätt att där slänga in någon extra
                timme här eller där. Och i praktiken ser helgerna likadana ut.


                Måndag:
                Upp 05,30
                Kör till jobb: 06,15
                Jobbar: 07,00 - 16,00
                Hämtar ungar på skola: 16,45
                Ungar på fotboll: 17,30 - 19,00
                Hem och föda barn: 19,15-19,45
                Få ungar i säng: 20,00-20,30
                Äta själv: 20,30 - 20,45
                Dricka kaffe: 20,45-20,46
                Koppla upp jobbet: 20,46-21,45
                Fixa inför morgondagen: 21,45-22,30
                I säng: 22,30

                Tisdag
                Upp 05,30
                Kör till jobb: 06,15
                Jobbar: 07,00 - 16,00
                Hämtar ungar på skola: 16,45
                Ungar på Simning: 17,30 - 19,30
                Hem och föda barn: 19,45-20,15
                Få ungar i säng: 20,15-20,45
                Äta själv: 20,45 - 21,00
                Dricka kaffe: 21,00-21,01
                Koppla upp jobbet: 21,01-22,30
                Fixa inför morgondagen: 22,30 - 22,45
                I säng: 22,45

                Onsdag:
                Upp 05,30
                Kör till jobb: 06,15
                Jobbar: 07,00 - 16,00
                Hämtar ungar på skola: 16,45
                Unge på schack: 16,45 - 17,30
                Hem och föda barn: 17,30 - 18,30
                Läxor med barnen: 18,30 - 19,30
                Äta själv: 19,30 - 20,00
                Dricka kaffe: 20,00 - 20,01
                Koppla upp jobbet: 20,00 - 21,30
                Fixa inför morgondagen: 21,30-21,45
                Gulla med frugan: 21,45-21,46
                Glo på TV: 21,46 - 22,30
                I säng: 22,30

                Torsdag
                Upp 05,30
                Kör till jobb: 06,15
                Jobbar: 07,00 - 16,00
                Hämtar ungar på skola: 16,45
                Ungar på fotboll: 17,30 - 19,00
                Hem och föda barn: 19,15-19,45
                Få ungar i säng: 20,00-20,30
                Äta själv: 20,30 - 20,45
                Dricka kaffe: 20,45-20,46
                Koppla upp jobbet: 20,46-21,45
                Fixa inför morgondagen: 21,45-22,30
                I säng: 22,30

                Fredag:
                Upp 05,30
                Kör till jobb: 06,15
                Jobbar: 07,00 - 16,00
                Hämtar ungar på skola: 16,45
                Städa/tvätta: 16,45 - 18,45
                Föda familjen: 18,45-19,30 (lång gemensam middag)
                Göra nått ihop med ungarna: 19,30 - 20,30
                Få ungar i säng: 20,30 - 21,00
                Dricka kaffe: 21,00-21,01
                Koppla upp jobbet: 21,01 - 22,00
                Glo på TV: 22,00 - 22,30
                I säng: 22,30
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  Det är naturligtvis som alltid en fråga om prioriteringar. Om man tar en tjomme som mig med
                  den livssituation man har, så är det inte helt enkelt att få tiden att räcka till, och då tar man
                  och lägger prion på de delar som måste ta tid (iaf det som jag anser för tillfället måste få ta tid).

                  I mångt och mycket så är det i min (och folk med liknande sits) två saker som "ställer till det".

                  Naturligtvis egna yngel. Mina är nu 6 + 8 år. Och de har sina aktiviteter som de skall gå på.
                  De är för små för att ta sig till dessa aktiviteter själva. Så det blir minst en förälder som måste
                  dra iväg. Samt att när man lever lite offside, så är de allmäna kommunikationerna helt värdelösa,
                  vilket innebär att när man åker iväg med en eller två kottar, så kommer den andre inte en meter
                  eftersom det bara finns en bil i hushållet.

                  Sedan tar jobb mer och mer av tiden. Numera så förväntas det väldigt ofta att, om du har ett
                  hyfsat avancerat kontorsjobb, du kopplar upp dig hemifrån och lägger en timme eller två extra.
                  Antingen det, eller sitta kvar tills klockan är 18-19,00 på kvällningen.

                  Snabb uppställning nedan på mitt "veckoschema" mån-fred, inte lätt att där slänga in någon extra
                  timme här eller där. Och i praktiken ser helgerna likadana ut.


                  Måndag:
                  Upp 05,30
                  Kör till jobb: 06,15
                  Jobbar: 07,00 - 16,00
                  Hämtar ungar på skola: 16,45
                  Ungar på fotboll: 17,30 - 19,00
                  Hem och föda barn: 19,15-19,45
                  Få ungar i säng: 20,00-20,30
                  Äta själv: 20,30 - 20,45
                  Dricka kaffe: 20,45-20,46
                  Koppla upp jobbet: 20,46-21,45
                  Fixa inför morgondagen: 21,45-22,30
                  I säng: 22,30

                  Tisdag
                  Upp 05,30
                  Kör till jobb: 06,15
                  Jobbar: 07,00 - 16,00
                  Hämtar ungar på skola: 16,45
                  Ungar på Simning: 17,30 - 19,30
                  Hem och föda barn: 19,45-20,15
                  Få ungar i säng: 20,15-20,45
                  Äta själv: 20,45 - 21,00
                  Dricka kaffe: 21,00-21,01
                  Koppla upp jobbet: 21,01-22,30
                  Fixa inför morgondagen: 22,30 - 22,45
                  I säng: 22,45

                  Onsdag:
                  Upp 05,30
                  Kör till jobb: 06,15
                  Jobbar: 07,00 - 16,00
                  Hämtar ungar på skola: 16,45
                  Unge på schack: 16,45 - 17,30
                  Hem och föda barn: 17,30 - 18,30
                  Läxor med barnen: 18,30 - 19,30
                  Äta själv: 19,30 - 20,00
                  Dricka kaffe: 20,00 - 20,01
                  Koppla upp jobbet: 20,00 - 21,30
                  Fixa inför morgondagen: 21,30-21,45
                  Gulla med frugan: 21,45-21,46
                  Glo på TV: 21,46 - 22,30
                  I säng: 22,30

                  Torsdag
                  Upp 05,30
                  Kör till jobb: 06,15
                  Jobbar: 07,00 - 16,00
                  Hämtar ungar på skola: 16,45
                  Ungar på fotboll: 17,30 - 19,00
                  Hem och föda barn: 19,15-19,45
                  Få ungar i säng: 20,00-20,30
                  Äta själv: 20,30 - 20,45
                  Dricka kaffe: 20,45-20,46
                  Koppla upp jobbet: 20,46-21,45
                  Fixa inför morgondagen: 21,45-22,30
                  I säng: 22,30

                  Fredag:
                  Upp 05,30
                  Kör till jobb: 06,15
                  Jobbar: 07,00 - 16,00
                  Hämtar ungar på skola: 16,45
                  Städa/tvätta: 16,45 - 18,45
                  Föda familjen: 18,45-19,30 (lång gemensam middag)
                  Göra nått ihop med ungarna: 19,30 - 20,30
                  Få ungar i säng: 20,30 - 21,00
                  Dricka kaffe: 21,00-21,01
                  Koppla upp jobbet: 21,01 - 22,00
                  Glo på TV: 22,00 - 22,30
                  I säng: 22,30
                  Men du har i alla fall tid över till att skriva ett så långt inlägg om att du inte har någon tid över

                  Visst går allting i perioder i vad man hinner med - ibland blir det mer tid över och ibland ingen alls. Jag har i alla fall alltid hunnit med att vara aktiv i föreningar trots att jag som egen företagare har haft 70 timmars arbetsvecka, haft en heltidarbetande fru och små barn. Egentligen får jag nog säga att så lite tid som jag idag lägger ner på föreningsarbete (när jag till 50% är sjukpensionär och barnen är vuxna) så lite tid har jag nog aldrig lagt ner tidigare

                  Så visst har vi alla andra saker som måste göras - men kan man organisera (och det måste man ju kunna som småbarnsförälder) och har intresse så finns det alltid lite tid över.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Men du har i alla fall tid över till att skriva ett så långt inlägg om att du inte har någon tid över

                    Visst går allting i perioder i vad man hinner med - ibland blir det mer tid över och ibland ingen alls. Jag har i alla fall alltid hunnit med att vara aktiv i föreningar trots att jag som egen företagare har haft 70 timmars arbetsvecka, haft en heltidarbetande fru och små barn. Egentligen får jag nog säga att så lite tid som jag idag lägger ner på föreningsarbete (när jag till 50% är sjukpensionär och barnen är vuxna) så lite tid har jag nog aldrig lagt ner tidigare

                    Så visst har vi alla andra saker som måste göras - men kan man organisera (och det måste man ju kunna som småbarnsförälder) och har intresse så finns det alltid lite tid över.
                    Det såg du väl i schemat att det ingår i hans arbetsuppgifter he he
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • fisheye
                      • November 2010
                      • 488

                      #40
                      rejält OT, men:
                      @Ken: och då har du inte ens börjat med Björklunds skol-läx-system. Hujedamej. Koppling till annan tråd - ja det var bättre förr även om Karin Söder hade samma läx-hets-politik.
                      @Kjell: Min bestämda åsikt är att de som är mest föreningsaktiva är de som har mest att göra. Under mina år i scoutrörelsen var det alltid föräldrar med barn och mycket på jobbet som aldrig bangade ett litet extra uppdrag. Andra kunde knappt hämta sina ungar...Konstigt det där. Nåväl.
                      Senast redigerad av fisheye; 04 December 2012, 18:48.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #41
                        Jag tror marmorkräftan har tagit slut i den här tråden...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Jag tror marmorkräftan har tagit slut i den här tråden...
                          ja vi går lite kräftgång i den här tråden
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #43
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            -Jodå, vi finns och lever också, om vi än inte är så många: www.karlstadsaf.se. Men vi hade alla velat se mera folk på möten och träffar, som vill engagera sig. Men när vi frågar är det väldigt, väldigt få som kan tänka sig att ingå som t ex sekreterare i styrelsen. Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som.
                            Tiden har delvis förändrats, dock inte alltid folks intressen.

                            I andra 'hobbys' har jag sett de traditionella klubbarna minskar i medlemsantal, de har väldigt svårt att få ihop styrelse etc medans 'moderna' internetklubbar många gånger exploderar i medlemsantal etc.
                            Ofta anordnas sedan möten på olika platser i landet för medlemmarna etc.

                            Tror det behöver tänkas om, borde väl gå att ha ett årsmöte och internetröstning? tex

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #44
                              Ja tänk vad mycket tid alla hade fått över om alla hade slängt ut sina datorer!
                              Mitt bredbandsmodem slutade fungera för nåt halvår sen och det tog ett par veckor innan jag fick igång ett nytt. Det var otäckt vad mycket jag fick gjort dom två veckorna, och då är man ändå ensamstående med tre grabbar i åldern 4-11 år

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                • June 2002
                                • 2952

                                #45
                                Malmö akvarieförening tog nyligen ett nytt grepp och tog in Nils Carlsson som föreläsare. Nils Carlsson är expert på invasiva arter. http://www.ystadsallehanda.se/simris...invaderar.html

                                Tyvärr missade jag det själv med av de som var där sas att det var bland det bästa de hört. Något o hänga på för andra föreningar när tillfällen ges.
                                Senast redigerad av kaj.p; 04 December 2012, 20:50.
                                Nordiska Diskus Sällskapet
                                Hallandsakvaristerna
                                BAK Gcg Maf NCS

                                Kommentar

                                Arbetssätt...