Jordbruksverket om akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av kent001
    Kan du ge några exempel på "tossigheter" och generaliseringar?
    Det gjorde ju jag ovan även om du tyckte att tossigheterna var bra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kent001
      • April 2008
      • 58

      #17
      Ursprungligen postat av Ason
      Så mycket plastskrot det finns i sjöar, älvar och hav idag, så är kanske plastdykare ganska naturlig miljö numera?

      Så länge plasten inte avger skadliga ämnen och är så stor att den inte kommer in i fisken är det nog inget bekymmer. Det vore olyckligt att begränsa den "konstnärliga friheten", så länge djuren inte far illa.
      Du har säkert rätt men om fiskarna och ägaren har olika smak då? Tänk att ha ett akvarium med fiskar som simmar runt och spyr över över plastdykare och skattkistor. Huga! (Kan fiskar spy?)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av kent001
        Du har säkert rätt men om fiskarna och ägaren har olika smak då? Tänk att ha ett akvarium med fiskar som simmar runt och spyr över över plastdykare och skattkistor. Huga! (Kan fiskar spy?)
        Fiskar bryr sig inte ett dyft om man har plastdykare eller skattkistor i ett akvariu, de bryr som att att akvariet är bra (bra vattenkvalité och för arten rätt inrett) samt att sällskapet är korrekt.

        Den som spyr är du och detta är en djurskyddslagstiftning som skall vara anpassad för fiskarnas välbefinnande och inte om ditt vällbefinnande
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #19
          Fisk har nog ingen smak, dom flesta människor har inte det och vi ska ju vara intelligentast på jorden...

          Kommentar

          • kent001
            • April 2008
            • 58

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fiskar bryr sig inte ett dyft om man har plastdykare eller skattkistor i ett akvariu, de bryr som att att akvariet är bra (bra vattenkvalité och för arten rätt inrett) samt att sällskapet är korrekt.

            Den som spyr är du och detta är en djurskyddslagstiftning som skall vara anpassad för fiskarnas välbefinnande och inte om ditt vällbefinnande
            Ojdå! Att jag aldrig lär mig. Att skämta i text är ingen bra idé. Nå, ska försöka vara lite allvarlig nu. Den djurskyddslagstiftning som finns är väldigt selektiv. Den handlar om människors relation till husdjur (jag definierar då fiskar som "husdjur"). Men dom flesta fiskar (99,99 procent?) dör en oerhört plågsam död när de långsamt kvävs till döds på en fiskebåt. Samma sak gäller de flesta fiskar som blivit krokade (det kan inte vara kul att svälja kroken som sedan river sönder dina inälvorna när den stolte fiskaren drar upp dig på land) av en entusiastisk metare. Lagstiftning? Inte fan! Då gäller helt andra förutsättningar för då handlar det om pengar.

            Samma sak gäller naturligtvis jakt. Hur många rävar med bortskjuten käke eller sönderskjutna ben dör en plågsam död? Att rikta hagelbössan mot en gåsflock, döda en och skadeskjuta 10 fåglar är också helt ok (80 procent av alla gäss har hagel i kroppen).
            Etc. etc.

            Poängen är ju att den lagstiftning som finns är väldigt ofullständig. Katter, hundar och kanske också akvariefiskar har ett skydd i lagstiftningen men där lagar skulle göra oerhört mycket större nytta, den lagstiftningen finns inte. Förklaringen är ju självklar. Starka ekonomiska intressen och starka lobbyister (Jägarförbundet!) sätter stopp för alla försök att lagstifta. Om man tillämpade samma lagstiftning som man gör för skydd av t ex hundar och katter, så satt sannolikt hälften av Jägarförbundets medlemmar i fängelse.
            Ha det gott!
            Senast redigerad av kent001; 08 October 2012, 23:54.

            Kommentar

            • kent001
              • April 2008
              • 58

              #21
              Ursprungligen postat av addo
              Fisk har nog ingen smak, dom flesta människor har inte det och vi ska ju vara intelligentast på jorden...
              Tänkt på en sak: Om man nu blir intelligent av att äta fisk, varför vimlar då inte haven och sjöarna av våta Einsteins?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av kent001
                Ojdå! Att jag aldrig lär mig. Att skämta i text är ingen bra idé. Nå, ska försöka vara lite allvarlig nu. Den djurskyddslagstiftning som finns är väldigt selektiv. Den handlar om människors relation till husdjur (jag definierar då fiskar som "husdjur"). Men dom flesta fiskar (99,99 procent?) dör en oerhört plågsam död när de långsamt kvävs till döds på en fiskebåt. Samma sak gäller de flesta fiskar som blivit krokade (det kan inte vara kul att svälja kroken som sedan river sönder dina inälvorna när den stolte fiskaren drar upp dig på land) av en entusiastisk metare. Lagstiftning? Inte fan! Då gäller helt andra förutsättningar för då handlar det om pengar.

                Samma sak gäller naturligtvis jakt. Hur många rävar med bortskjuten käke eller sönderskjutna ben dör en plågsam död? Att rikta hagelbössan mot en gåsflock, döda en och skadeskjuta 10 fåglar är också helt ok (80 procent av alla gäss har hagel i kroppen).
                Etc. etc.

                Poängen är ju att den lagstiftning som finns är väldigt ofullständig. Katter, hundar och kanske också akvariefiskar har ett skydd i lagstiftningen men där lagar skulle göra oerhört mycket större nytta, den lagstiftningen finns inte. Förklaringen är ju självklar. Starka ekonomiska intressen och starka lobbyister (Jägarförbundet!) sätter stopp för alla försök att lagstifta. Om man tillämpade samma lagstiftning som man gör för skydd av t ex hundar och katter, så satt sannolikt hälften av Jägarförbundets medlemmar i fängelse.
                Ha det gott!
                Jag håller i och för sig med dig om att förhållandena är betydligt sämre för fiskar på andra håll än i akvarier. Mångdubbelt fler "skräpfiskar" (s.k. bifångst som man inte har nytta av) kvävs till döds på EN modern svensk fiskebåt per år än vad som finns i samtliga svenska akvarier. Jag har sett matfiskuppfödning i Sverige där fiskarna har det så trångt att man skulle skämmas som akvarist för att ge dem en så usel miljö etc. etc.


                Så visst en lagstiftning för fiskar är ur djurskyddssynpunkt utan tvekan att sila mygg och svälja kameler, men inte desto mindre så tycker jag att det ändå vore bra med en BRA djurskyddslagstiftning som även regelerar hur akvariefiskar skall hållas. Vi som akvarister vill självklart att våra husdjur (dvs fiskarna) skall ha en så bra miljö som möjligt och tyvärr finns det sådana som vansköter sina akvariefiskar och därför behövs det en lagstiftning även här. Problemet är bara att den nuvarnade lagstiftningen är helt uppåt väggarna ut djurskyddssynpunkt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #23
                  Ursprungligen postat av kent001
                  Tänkt på en sak: Om man nu blir intelligent av att äta fisk, varför vimlar då inte haven och sjöarna av våta Einsteins?
                  " Det är viktigt och allmänt bekant, att saker och ting inte alltid är vad dom ser ut att vara. Så till exempel hade människorna på planeten Jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna, eftersom dom hade åstadkommit så mycket - hjulet, New York, krig och så vidare - medan allt som delfinerna gjort var att skvimpa omkring i vattnet och ha kul. Men å andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta än människan - på exakt samma grunder. "

                  Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Ursprungligen postat av bygert
                    " det är viktigt och allmänt bekant, att saker och ting inte alltid är vad dom ser ut att vara. Så till exempel hade människorna på planeten jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna, eftersom dom hade åstadkommit så mycket - hjulet, new york, krig och så vidare - medan allt som delfinerna gjort var att skvimpa omkring i vattnet och ha kul. Men å andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta än människan - på exakt samma grunder. "

                    douglas adams, liftarens guide till galaxen
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #25
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      " Det är viktigt och allmänt bekant, att saker och ting inte alltid är vad dom ser ut att vara. Så till exempel hade människorna på planeten Jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna, eftersom dom hade åstadkommit så mycket - hjulet, New York, krig och så vidare - medan allt som delfinerna gjort var att skvimpa omkring i vattnet och ha kul. Men å andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta än människan - på exakt samma grunder. "

                      Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen
                      Fantastisk bok med många tänkvärda stycken!
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • kent001
                        • April 2008
                        • 58

                        #26
                        Ursprungligen postat av Neptun
                        Fantastisk bok med många tänkvärda stycken!
                        42!

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          Om något börjar barka åt OT är det väl den här tråden just nu.
                          OK - Jag är också Douglas Adams-fan - Just nu tvingar jag sonen läsa Dirk Gently - han har redan avslutat alla sex böckerna i hitchhiker-trilogin på engelska (två-språkig se). Men nu om delfinerna - är dom så intelligenta egentligen? I stort sett alla djur inkl människor försöker fly från fångenskap men inte delfinerna - de försöker inte ens hoppa över några dm höga avspärrningar i t ex Shedd (Chicago). Men hoppa kan dom ju. Så om de inte är blinda måste de ju se Lake Michigan strax utanför Shedd.
                          Och ja - jag har haft möjlighet en gång att spåna en halvtimme på X-2000 med sonen till histologi-professorn som ville bygga en gigantisk skrivmaskin för delfiner. Senare blev professorn distriktsläkare istället. Men både professorn och sonen är egentligen klara förebilder även om sonen senare fick se sin karriär förändrad efter för nära kontakter med Göran Persson... Om någon gissar vilka jag menar - skicka pm istället för svar.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • kent001
                            • April 2008
                            • 58

                            #28
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Om något börjar barka åt OT är det väl den här tråden just nu.
                            OK - Jag är också Douglas Adams-fan - Just nu tvingar jag sonen läsa Dirk Gently - han har redan avslutat alla sex böckerna i hitchhiker-trilogin på engelska (två-språkig se). Men nu om delfinerna - är dom så intelligenta egentligen? I stort sett alla djur inkl människor försöker fly från fångenskap men inte delfinerna - de försöker inte ens hoppa över några dm höga avspärrningar i t ex Shedd (Chicago). Men hoppa kan dom ju. Så om de inte är blinda måste de ju se Lake Michigan strax utanför Shedd.
                            Och ja - jag har haft möjlighet en gång att spåna en halvtimme på X-2000 med sonen till histologi-professorn som ville bygga en gigantisk skrivmaskin för delfiner. Senare blev professorn distriktsläkare istället. Men både professorn och sonen är egentligen klara förebilder även om sonen senare fick se sin karriär förändrad efter för nära kontakter med Göran Persson... Om någon gissar vilka jag menar - skicka pm istället för svar.
                            Jag kan tänka mig flera orsaker till att dom inte rymmer:
                            * Dom gillar käket.
                            * Dom gillar inte sötvatten (Lake Michigan)
                            * Dom är exhibitionister och älskar att visa upp sig och sina konster för besökare.
                            * Bra sjukvårdsförsäkring.
                            * Dom är för smarta för att visa att dom är smarta.
                            * Dom väntar på dagen då alla delfiner ska försvinna (se AJÖSS Och tack för fisken)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...