Jordbruksverket om akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Jordbruksverket om akvarier

    Jordbruksverkets bestämmelser om akvarier rymmer en del aha-upplevelser.
    "Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet." Bra!
    "Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö." Bra! Röd sand och en plastdykare etc som står och bubblar kan knappast sägas vara naturlig miljö.
    "Du får inte ha klotformade akvarier." Jättebra! Guldfiskskålar är alltså förbjudna!
    I vissa fall får du inte ha fler än sex akvarier. Låter konstigt men det finns en logisk förklaring
    Sist i bestämmelserna finns följande text: "
    Fiskar som används för att behandla psoriasis och för fiskpedikyr definieras inte som sällskapsfiskar." Någon som kan förklara? Länk till Jordbruksverkets bestämmelser: http://www.jordbruksverket.se/amneso...d80002613.html

    Tror nog att mina 800 guldfiskar klarar bestämmelserna. Dom har ju en trädgårdsdamm med 200.000 liter vatten i och en väldigt naturlig miljö. Problemet är ju att dom trivs så till den milda grad att dom bara blir fler och fler. Suck!
    http://www.bystan.se/damm.htm


  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    #2
    Jag tror ju inte man ska tolka detta som att jordbruksverket förbjuder allt förutom biotopkorrekta akvarier.
    Sen att man inte bör ha mer än 40l vatten är ju lite intressant med tanke på hur populära nanoakvarier verkar vara.

    Hursomhelst, positivt med riktlinjer!
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

    Kommentar

    • kent001
      • April 2008
      • 58

      #3
      Delar helt din syn på Jordbruksverkets bestämmelser.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av kent001
        "Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet." Bra!
        Varför skulle det vara bra. Det viktigare är ju att alla fiskar skall ha en bra och lämplig miljö och inte sätta en korkad gräns vid 40 liter. För en del fiskar (få men ändock) räcker det gott och väl med 20 liter, medan det för andra är för litet med 1.000 liter.

        Exempel mina Boraras som går i ett 30-liters har lika mycket simutrymme som diskus som går i ett 13.000 liters akvarium har.
        Så storlek, sällskap, inredning etc. beror på vilken art som man har.

        "Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö." Bra! Röd sand och en plastdykare etc som står och bubblar kan knappast sägas vara naturlig miljö.
        De flesta akvariefiskars naturliga miljö är dy/slambotten och vattenet är brunaktivt så att man knappt kan se i det. vattenväxter förekommer det minimalt av.
        Att ha den miljön i ett akvarium är djurplågeri och det tycker du är bra, merdan däremot plastdykare är dåligt. Plastdykare tycker jag är fult (lika fult som att ha ett synligt filter eller doppvärmare i ett akvarium) men fiskarna bryr sig minimalt och det skall ju handla om djurskydd och inte om att fördöma andras smak.

        "Du får inte ha klotformade akvarier." Jättebra! Guldfiskskålar är alltså förbjudna!
        Nja, om du läser fortsättningen i lagstiftningen så är de förbjudna om inte vissa regler följs och det är samma regler som gäller för vanliga akvarier så egentligen är det ingen skillnad i lagstiftningen. Sedan är lagen överhuvudtaget rätt löjlig - skålar har klara nackdelar och få fiskar passar i dom - men som sagt det borde ju handla om att se till varjke arts behov.

        Tror nog att mina 800 guldfiskar klarar bestämmelserna. Dom har ju en trädgårdsdamm med 200.000 liter vatten i och en väldigt naturlig miljö. Problemet är ju att dom trivs så till den milda grad att dom bara blir fler och fler. Suck!
        http://www.bystan.se/damm.htm
        Så du har slambotten och ogenomskinligt vatten. Du har tillstånd av myndigheterna att ha fiskar i din damm etc. etc.

        Tyvärr är nubvarande lagstiftningn ett hafsverk som består av en massa vackra men meningslösa ord som om de uppfylls till fullo vore djurplågeri. Det är synd för våra fiskar förtjänar en lagstiftning som tar hänsyn till deras behov och inte till vad våra byråkrater och politiker tycker om att höra.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • kent001
          • April 2008
          • 58

          #5
          Det mesta är bara jämmer och elände m a o?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av kent001
            Det mesta är bara jämmer och elände m a o?
            Vad Kjell sa är att Jordbruksverkets bestämmelser inte tar hänsyn till den stora spännvidd som finns i olika arters önskemål, och att tankegången "naturligt = bra" är felaktig.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Jordbruksverket om akvarier

              Ursprungligen postat av kent001
              Det mesta är bara jämmer och elände m a o?
              Det är en text som förklarar läget, när läget är förklarat så lägger de till ett MEN.

              Du får inte ha skålar MEN uppfyller de kraven så är de ok.

              Du får inte ha mindre akvarier än 40 liter MEN är det så att fisken är liten och inte har andra krav så är det ok.

              En sida skall vara täckt..

              Det är ju bara att ha det mot en vägg, det är ju (oftast) där de står redan..

              Det finns således regler, de är inga ordentliga regler egentligen i mina ögon, de är generella riktlinjer.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Det finns således regler, de är inga ordentliga regler egentligen i mina ögon, de är generella riktlinjer.
                Fast tyvärr så tillämpas reglerna ofta av myndigheterna mot affärerna som ställs inför dilemmat - skall jag vara djurvän eller skall jag följa lagarna.

                Jag håller ju en del kurser för affärer och tar där upp detta dilemma att de kan råka illa ut om de vill ge fiskarna en bra miljö.
                Detta nådde så småningom Jordbruksverket och den ansvarige där för dessa frågor ringde mig och påstod att påstod att man inte skulle följa lagarna vilket inte stämde eftersom jag sa att man kan inte vara djurvän och följa lagarana. Vi blev väl tämligen osams när jag påståd att deras lagar var djurplågerilagar och att t.ex. mitt 3.000 liters akvarium hemma (som bara innehåller små fiskar) bryter mot lagen. Då fick ju han ett problem eftersom jag talat om för honom att jag bröt mot deras lagar så var han egentligen skyldig att anmäla mig. Jag såg fram emot en rättegång eftersom jag var medveten om att mitt akvarium egentligen var en maixmal miljö ur djurskyddssynpunkt (även om det bröt mot lagen) och jag skulle kunna kalla in värdsledande experter som vittnen. Däremot skulle det ju bli tämligen pinsamt för Jordbruksverket att deras lagar skulle klassas som djurplågerilagar. Tyvärr så anmälde han mig inte trots att han gentligen var skyldig att göra det.

                Vi får se vad som händer med lagen nu framöver eftersom det ju har varit en ny remissrunda där flera akvarieorganisationer har svarat.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Jag skulle säga så här:

                  Det behövs en del regler om akvariefiskar för att stoppa de värsta avarterna.

                  Det är svårt att skriva bra regler eftersom det hålls så många olika arter med vitt skilda krav.

                  Jordbruksverket har väl en bra ansats med somligt men åtskilligt är rent stolligt och närmast uppmaning till djurplågeri.

                  Därför är det viktigt att akvarister samverkar och särskilt då i föreningar så att vi kan påverka för att få bättre regler.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Jordbruksverket om akvarier

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Fast tyvärr så tillämpas reglerna ofta av myndigheterna mot affärerna som ställs inför dilemmat - skall jag vara djurvän eller skall jag följa lagarna.

                    Jag håller ju en del kurser för affärer och tar där upp detta dilemma att de kan råka illa ut om de vill ge fiskarna en bra miljö.
                    Detta nådde så småningom Jordbruksverket och den ansvarige där för dessa frågor ringde mig och påstod att påstod att man inte skulle följa lagarna vilket inte stämde eftersom jag sa att man kan inte vara djurvän och följa lagarana. Vi blev väl tämligen osams när jag påståd att deras lagar var djurplågerilagar och att t.ex. mitt 3.000 liters akvarium hemma (som bara innehåller små fiskar) bryter mot lagen. Då fick ju han ett problem eftersom jag talat om för honom att jag bröt mot deras lagar så var han egentligen skyldig att anmäla mig. Jag såg fram emot en rättegång eftersom jag var medveten om att mitt akvarium egentligen var en maixmal miljö ur djurskyddssynpunkt (även om det bröt mot lagen) och jag skulle kunna kalla in värdsledande experter som vittnen. Däremot skulle det ju bli tämligen pinsamt för Jordbruksverket att deras lagar skulle klassas som djurplågerilagar. Tyvärr så anmälde han mig inte trots att han gentligen var skyldig att göra det.

                    Vi får se vad som händer med lagen nu framöver eftersom det ju har varit en ny remissrunda där flera akvarieorganisationer har svarat.
                    Jag har faktiskt stött på dem i en butik. De stod och förklarade för ägarn att alla ciklider skulle ha en rot i akvarierna. Det var väldigt viktigt.

                    Det var bara att lyssna när det förklarades för inspektörerna att Malawiciklider har lite andra krav än ciklider från sydamerika..

                    Det är rätt gött att veta att de som är ute på fältet har koll
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      (Inte för annat, men jag tror drivved både kan vara biotopriktigt och bra tilläggsfoder för malawis... Fast det är helt klart överkurs.)
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Ason
                        • November 2010
                        • 107

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        [...]

                        Vi får se vad som händer med lagen nu framöver eftersom det ju har varit en ny remissrunda där flera akvarieorganisationer har svarat.
                        Här finns remissvaren på utredningens förslag till ny djurskyddslag: http://www.regeringen.se/sb/d/15328/a/186182

                        I det ursprungliga kommittédirektivet sägs att "Den nya lagstiftningen ska [...] bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet." Det borde ju vara en grund för att en del "tossigheter" och generaliseringar gallras bort, innan man går vidare i lagstiftningen.
                        allting hänger ihop - frågan är bara hur

                        Kommentar

                        • Ason
                          • November 2010
                          • 107

                          #13
                          Ursprungligen postat av kent001

                          [...] en plastdykare etc som står och bubblar kan knappast sägas vara naturlig miljö. [...]
                          Så mycket plastskrot det finns i sjöar, älvar och hav idag, så är kanske plastdykare ganska naturlig miljö numera?

                          Så länge plasten inte avger skadliga ämnen och är så stor att den inte kommer in i fisken är det nog inget bekymmer. Det vore olyckligt att begränsa den "konstnärliga friheten", så länge djuren inte far illa.
                          allting hänger ihop - frågan är bara hur

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Fast tyvärr så tillämpas reglerna ofta av myndigheterna mot affärerna som ställs inför dilemmat - skall jag vara djurvän eller skall jag följa lagarna.

                            Jag håller ju en del kurser för affärer och tar där upp detta dilemma att de kan råka illa ut om de vill ge fiskarna en bra miljö.
                            Detta nådde så småningom Jordbruksverket och den ansvarige där för dessa frågor ringde mig och påstod att påstod att man inte skulle följa lagarna vilket inte stämde eftersom jag sa att man kan inte vara djurvän och följa lagarana. Vi blev väl tämligen osams när jag påståd att deras lagar var djurplågerilagar och att t.ex. mitt 3.000 liters akvarium hemma (som bara innehåller små fiskar) bryter mot lagen. Då fick ju han ett problem eftersom jag talat om för honom att jag bröt mot deras lagar så var han egentligen skyldig att anmäla mig. Jag såg fram emot en rättegång eftersom jag var medveten om att mitt akvarium egentligen var en maixmal miljö ur djurskyddssynpunkt (även om det bröt mot lagen) och jag skulle kunna kalla in värdsledande experter som vittnen. Däremot skulle det ju bli tämligen pinsamt för Jordbruksverket att deras lagar skulle klassas som djurplågerilagar. Tyvärr så anmälde han mig inte trots att han gentligen var skyldig att göra det.

                            Vi får se vad som händer med lagen nu framöver eftersom det ju har varit en ny remissrunda där flera akvarieorganisationer har svarat.

                            du har aldrig funderat på att anmäla sig själv ??


                            alternativt anmäla verket för att de inte anmälde dig trots kunskap om lagbrott, bara det är ett lagbrott ju.




                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • kent001
                              • April 2008
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ason
                              Här finns remissvaren på utredningens förslag till ny djurskyddslag: http://www.regeringen.se/sb/d/15328/a/186182

                              I det ursprungliga kommittédirektivet sägs att "Den nya lagstiftningen ska [...] bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet." Det borde ju vara en grund för att en del "tossigheter" och generaliseringar gallras bort, innan man går vidare i lagstiftningen.
                              Kan du ge några exempel på "tossigheter" och generaliseringar?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...