Vattnet försvinner i Amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Vattnet försvinner i Amazonas

    Artikel i senaste numret av PFK om miljöförstöringen i Amazonas http://www.practicalfishkeeping.co.u...m_content=html
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Jag blir så jäkligt illa berörd, när jag läser - det handlar bara inte om våra fiskar, utan om en hel del andra djur.

    Jag såg ett program på TV, om den nästan utrotade pandan - man gråter ju!
    Vi människor måste väl ändå vara det mest groteska "djur", som finns på vår planet!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Fruktansvärt det är det enda ord jag hittar efter att ha läst artikeln
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Janne E
        • December 2007
        • 261

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Artikel i senaste numret av PFK om miljöförstöringen i Amazonas http://www.practicalfishkeeping.co.u...m_content=html
        I år är det ett "El Niño" år efter ungefär 2 år av "La Niña", centrala delarna av amazonas och väster ut har betydligt mindre regn än "normalt", ytvatten temperaturen i stilla havet och atlanten styr dessa fenomen i års cycler. Vissa år är påverkan större än andra beroende på hur mycket varmare ytvattnet (El Niño) är eller hur mycket kallare ytvattnet (La Niña) är mot "normalt". Det är naturligt att olika delar utav amazonas torkar ut under vissa år, att miljoner utav fiskar dör och andra djur får det betydligt svårare, liksom det är naturligt att under andra år amazonas svämmar över och dränks med mer vatten än "normalt".

        Det är svårt att bevisa att människan påverkar klimatet i just amazonas som påverkas så mycket utav ovanstånde naturliga väder fenomen, kanske därför Heiko var lite försiktig i artikeln.

        Janne

        Kommentar

        Arbetssätt...