Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Det är en vacker och nyttig snäcka som fullständigt onödigt har förbjudits - men den är ju inte oersättlig för det finns ju även andra vackra och nyttiga snäckor (även om denna var den särklassigt vanligaste) så därför är det väl ingen större katastrof.

    Handeln har säkert minskat till 99% efter förbudet - men helt försvunnit har den väl inte.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Har nu läst denna tråds samtliga inlägg vilket är, erkänner jag, det enda jag läst om detta så den info jag har är väldigt begränsad.

    Väcker dock lite nyfikenhet hos mig. Hur ser det ut hemma hos alla akvarister idag? Är det många som fortfarande har dessa snäckor i sina kar, pågår fortfarande handel med dessa eller har det helt dött ut som förutspåddes tidigt i denna tråd?

    Är främsta skälet till detta väcker uppståndelse att det helt enkelt verkar vara ett mindre genomtänkt beslut eller beror det på att de är väldigt effektiva i sitt sätt att hålla rent alger så det är en funktion man kommer sakna?

    Skall ärligt säga att när jag läser detta så får jag mer en "vilja ha känsla" eftersom den verkar vara väldigt nyttig i sin funktion snarare än en känsla av att "hoppas att alla respekterar lagen".

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Fick denna information från SJV om att förbudet mot äppelsnäckor tyvärr kvarstår

    Information om förbudet att handla med Äppelsnäckor

    Hej,
    Jordbruksverket har i vinter fått flera frågor som gäller reglerna för Äppelsnäckor.
    Äppelsnäckor (Pomacea sp.) är vanliga i akvarier, men de kan också skada växter och våtmarker om de kommer ut i naturen. Inom EU beslutade vidärför 2013 att förbjuda import till EU och förflyttning av äppelsnäckor inom EU:s medlemsländer.
    I februari i år har beslutet om Äppelsnäckor setts över. Resultatet av översynen är att beslutet som fattades 2013 fortsätter att gälla. Det innebär att det inte blir någon förändring i de regler som gällt sedan 2013 utan det är även framöver förbjudet att:
    · importera äppelsnäckor till EU och
    · sprida äppelsnäckor inom EU.

    För dig som säljer eller föder upp äppelsnäckor innebär det att du inte får köpa in eller sälja äppelsnäckor, varken i affär eller privat. Har du sådana snäckor får du inte heller släppa ut dem i naturen.

    Hälsningar
    Mona Strandmark

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    svarade
    När det gäller äppelsnäckorna tog de ju snällt emot argumenten från SARF och ZOORF. Men de kunde ju bara konstatera att EU redan fattat besluten, så det är bara att efterleva... och följa med nationell lagstiftning.

    Om någon skall orka skriva remissvar även i fortsättningen så behöver SARF stöd från så många akvarister som möjligt: moraliskt och med arbete. Gå med i en akvarieförening, och satsa gärna några timmar på ideellt styrelse- eller annat föreningsarbete. Genom att bara sitta och tycka uppnår man inget.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Frågan är väl också hur många som vetat om det
    Om man registrerar sig hos myndigheten (vilket självklart alla seriösa organisationer gör) så får man sig tillsänt all remisser. Så myndigheten skickar absolut ut information om man vill ha sådan.
    Dock kan man inte bekvämt sitta på arslet och vänta på att sparvarna skall flyga in i munnen

    Den 10 december skall myndigheterna för övrigt ha fått svar på nästa remiss - nämligen den om invasiva arter (som jag tagit upp i en annan tråd) - vilka akvarieorganisationer svarar då?

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Varför slå mot dom som ändå gjort något (dvs de enda som har värnat om akvariehobbyn) - det är ju dom som INTE gjort något som i så fall skall hudflängas.
    Frågan är väl också hur många som vetat om det

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av ecco
    Mot frågan blir då varför inte SARF och ZOORF såg till att det blev en kampanj av det hela?
    För som det är nu så har det endast skrivits på zoo siter vad det verkar.
    Vad hände med media vinklingen eller tv?...
    Varför slå mot dom som ändå gjort något (dvs de enda som har värnat om akvariehobbyn) - det är ju dom som INTE gjort något som i så fall skall hudflängas.

    Lämna en kommentar:


  • ecco
    svarade
    Mot frågan blir då varför inte SARF och ZOORF såg till att det blev en kampanj av det hela?
    För som det är nu så har det endast skrivits på zoo siter vad det verkar.
    Vad hände med media vinklingen eller tv?

    Sedan så har jag inte skyllt på myndigheter heller.
    Det va skrivet som en konstatering.
    Inget annat...

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av ecco
    Blir man förvånad över att myndigheter inte lyssnar på dom som kan??
    Nej..
    Blir man förvånad över att dom förbjuder helt absurda saker??
    Knappast..
    Överdriver jordbruksverket sina raporter om hur farligt något är??
    Förmodligen..
    Så vad kan vi egentligen göra åt saken??
    Protestera så dom förstår att vi finns där i alla fall..

    Dom kommer nog inte lyssna på oss ändå men vi syns och finns.
    Dessutom kan inte Jordbruksverket (eller annan myndighet) säga att dom inte visste att vi fanns.
    Så länge som någon säger nej så kommer det dokumenteras någonstans...
    Fast som sagt - innan beslutet togs gick det att påverka men ändå är det så få som har protesterat. OM verkligen alla hade protesterat så kanske resultatet hade blivit annorlunda så att bara skylla på myndigheterna är fel.

    Lämna en kommentar:


  • ecco
    svarade
    Blir man förvånad över att myndigheter inte lyssnar på dom som kan??
    Nej..
    Blir man förvånad över att dom förbjuder helt absurda saker??
    Knappast..
    Överdriver jordbruksverket sina raporter om hur farligt något är??
    Förmodligen..
    Så vad kan vi egentligen göra åt saken??
    Protestera så dom förstår att vi finns där i alla fall..

    Dom kommer nog inte lyssna på oss ändå men vi syns och finns.
    Dessutom kan inte Jordbruksverket (eller annan myndighet) säga att dom inte visste att vi fanns.
    Så länge som någon säger nej så kommer det dokumenteras någonstans...

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Jag har nu fått mig tillsänd myndigheternas summering av de svar som inkommit. De enda som har brytt sig om att svara är Regelrådet och Tullmyndigheterna (som bägge dock angav att de inte hade några synpunkter utifrån deras perspektiv).
    De enda övriga var SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) samt ZOORF (Zoobranschens Riksförbund) som bägge var negativa till införandet - detta var dock inte något som Jordbruksverket tog fasta på.

    Beklämmande i sig och också beklämmande att övriga akvarieorgansiationer i Sverige inte ens bryr sig om att svara.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Det är skulle ju vara rätt intressant att få veta hur man kommit fram till att inga företag kommer att drabbas av någon "administrativ börda" och att kostnaden för denna administrativa börda kommer att uppgå till "0 kr/år".
    De kom fram till det genom att de ekonomiska konsekvenserna utreddes vid en tidpunkt långt EFTER att förbudet infördes. Så eftersom det redan är förbjudet så blir det ju ingen skillnad - rätt horribelt sätt att göra en ekonomisk analys på. Zoorf påpekade också i sitt remissvar att den ekonomiska utvärderingen skulle ha gjorts när förbudet trädde i kraft.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Det är skulle ju vara rätt intressant att få veta hur man kommit fram till att inga företag kommer att drabbas av någon "administrativ börda" och att kostnaden för denna administrativa börda kommer att uppgå till "0 kr/år".

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Ryskbompa
    Asså vad ligger till grund för att dom ska förbjuda vattenväxter? låter ju helt sjukt...
    Nej vattenväxter kommer inte att förbjudas utan "bara" att de skall åtföljas av ett växtpass näer de passerar över gränserna inom EU. Anledningen är helt enkelt att myndigheterna är rädda att de skall sprida sjukdomar. Dock - jag har som sagt var inte hunnit sätta mig in i detalj vad det nya förslaget innebär. Jag kommer att göra det i sinom tid.

    Lämna en kommentar:


  • Ryskbompa
    svarade
    Asså vad ligger till grund för att dom ska förbjuda vattenväxter? låter ju helt sjukt...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...