Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #61
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Dock använder de också som motivering att det är svårt att se skillnad på de olika Pomacea-arterna.
    Ja. Tanken är alltså att P. canaliculata/insularum skulle kunna gömma sig bland akvaristernas P. diffusa och därför förbjuder man också den ofarliga P. diffusa.
    Jag har personligen aldrig sett P. canaliculata till försäljning, men den lär förekomma.
    Förutom skillnader i skalform och äggfärg så tycker jag P. canaliculata's vana att äta akvarieväxter borde göra dem lätta att upptäcka. Jag tror handeln skulle ha ganska lätt att fasa ut canaliculata och behålla diffusa om man bara gav odlarna chansen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #62
      Ursprungligen postat av Azur
      Ja. Tanken är alltså att P. canaliculata/insularum skulle kunna gömma sig bland akvaristernas P. diffusa och därför förbjuder man också den ofarliga P. diffusa.
      Jag har personligen aldrig sett P. canaliculata till försäljning, men den lär förekomma.
      Förutom skillnader i skalform och äggfärg så tycker jag P. canaliculata's vana att äta akvarieväxter borde göra dem lätta att upptäcka. Jag tror handeln skulle ha ganska lätt att fasa ut canaliculata och behålla diffusa om man bara gav odlarna chansen.
      Jag har sett P. canaliculata en gång i Tyskland för 6-7 år sedan.
      Svårigheten med artbestämning var också att man inte såg skillnad på äggen - dvs nu förbjuds ju alla Pomacea och importväxter skall vara godkända för att inte innehålla Pomacea-ägg.


      Jag håller som sagt med dig i argumenteringen - och jag kan nog tycka att akvarieorgansiationerna i Sverige borde protestera mot det korkade beslutet.

      Men den motiveringen - ungefär / man kan inte utesluta att även dessa snäckor kan ställa till problem så kan ju det mesta förbjudas.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Jag har sett P. canaliculata en gång i Tyskland för 6-7 år sedan.
        Svårigheten med artbestämning var också att man inte såg skillnad på äggen - dvs nu förbjuds ju alla Pomacea och importväxter skall vara godkända för att inte innehålla Pomacea-ägg.


        Jag håller som sagt med dig i argumenteringen - och jag kan nog tycka att akvarieorgansiationerna i Sverige borde protestera mot det korkade beslutet.

        Men den motiveringen - ungefär / man kan inte utesluta att även dessa snäckor kan ställa till problem så kan ju det mesta förbjudas.
        P. canaliculata finns (eller fanns?) i Sverige också då den har följt med svenska akvarister hem från Uruguay. Men som sagt lär det väl inte finnas något större intresse för arten då den äter alla växter.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #64
          Jag har odlat canaliculata, jag har ett några kvar.

          Det är mycket tydlig skillnad på äggsamlingarna, det är olika färg, och canaliculata-äggen bildar inte en homogen klump, utan de är kulformade med mellanrum, ungefär som en klump med hopklistrade kulor.

          Det är även tydlig skillnad på snäckorna, i alla fall om de är av normal "butiksstorlek".

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #65
            Ursprungligen postat av Erik...
            Det är mycket tydlig skillnad på äggsamlingarna, det är olika färg, och canaliculata-äggen bildar inte en homogen klump, utan de är kulformade med mellanrum, ungefär som en klump med hopklistrade kulor.

            Det är även tydlig skillnad på snäckorna, i alla fall om de är av normal "butiksstorlek".
            Då föll även det argumentet för myndigheterna.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #66
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Då föll även det argumentet för myndigheterna.
              Jag tror det handlar om att de missförstått det faktum att det är svårt att skilja insularum från canaliculata till att det skulle vara svårt att skilja diffusa från de destruktiva invasiva arterna. Man måste ju trots allt ha ett hum om vad man ska titta efter även om man ska kunna avgöra om det är en Viviparus eller en Pomacea.

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #67
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Då föll även det argumentet för myndigheterna.
                De sa till mig att man kan se skillnad på stora men inte på små. Detta skulle vara viktigt när de som kontrollerar växter skulle kolla efter växter. Men jag misstänker att dessa kontrollanter inte ens kan skilja på om det är en äppelsnäcka eller inte.

                Kommentar

                • Janne E
                  • December 2007
                  • 261

                  #68
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Men jag misstänker att dessa kontrollanter inte ens kan skilja på om det är en äppelsnäcka eller inte.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #69
                    Nu agerar Jordbruksverket:

                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #70
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Jepp - jag fick detta tillsänt mig och det var väl bara att förvänta att det nu konfirmeras att det är finito med äppelsnäckorna. Sedan är väl skrivningen lite lurig vad gäller vattenväxter överhuvudatget och att dessa även inom EU skall åtföljas av ett växtpass (då kommer de att bli jäkligt mycket dyrare). Jag har dock inte hunnit att läsa igenom det hela så noggrant ännu så jag kan mycket väl ha fel (vilket jag hoppas).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #71
                        Asså vad ligger till grund för att dom ska förbjuda vattenväxter? låter ju helt sjukt...

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #72
                          Ursprungligen postat av Ryskbompa
                          Asså vad ligger till grund för att dom ska förbjuda vattenväxter? låter ju helt sjukt...
                          Nej vattenväxter kommer inte att förbjudas utan "bara" att de skall åtföljas av ett växtpass näer de passerar över gränserna inom EU. Anledningen är helt enkelt att myndigheterna är rädda att de skall sprida sjukdomar. Dock - jag har som sagt var inte hunnit sätta mig in i detalj vad det nya förslaget innebär. Jag kommer att göra det i sinom tid.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #73
                            Det är skulle ju vara rätt intressant att få veta hur man kommit fram till att inga företag kommer att drabbas av någon "administrativ börda" och att kostnaden för denna administrativa börda kommer att uppgå till "0 kr/år".

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #74
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Det är skulle ju vara rätt intressant att få veta hur man kommit fram till att inga företag kommer att drabbas av någon "administrativ börda" och att kostnaden för denna administrativa börda kommer att uppgå till "0 kr/år".
                              De kom fram till det genom att de ekonomiska konsekvenserna utreddes vid en tidpunkt långt EFTER att förbudet infördes. Så eftersom det redan är förbjudet så blir det ju ingen skillnad - rätt horribelt sätt att göra en ekonomisk analys på. Zoorf påpekade också i sitt remissvar att den ekonomiska utvärderingen skulle ha gjorts när förbudet trädde i kraft.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #75
                                Jag har nu fått mig tillsänd myndigheternas summering av de svar som inkommit. De enda som har brytt sig om att svara är Regelrådet och Tullmyndigheterna (som bägge dock angav att de inte hade några synpunkter utifrån deras perspektiv).
                                De enda övriga var SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) samt ZOORF (Zoobranschens Riksförbund) som bägge var negativa till införandet - detta var dock inte något som Jordbruksverket tog fasta på.

                                Beklämmande i sig och också beklämmande att övriga akvarieorgansiationer i Sverige inte ens bryr sig om att svara.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...