Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #46
    Ursprungligen postat av Erik...
    Tack för info, främst Kjell och Bygert.

    Jag ställer inget större hopp till att det bli bättre utan omprövning. EU styrs huvudsakligen av lobbying, om inte politikerna eget direkt intresse i frågorna. Om du inte lyckas utrota de snäckorna i naturen kommer de vilja fortsätta ha skydd mot spridning, om de får bort dom från naturen kommer förbudet ses som en det i ett lyckat åtgärdspaket.

    Vi får ju inte glömma att risodlingen, som är det ekonomiska intresse som hotas, är en viktig ursäkt för att ge riktat bidrag till vissa regioner. Vad jag kan hitta ligger bidragen på i storleksordningen 1:-/kvm risodling vilket motsvarar 1,5:- per kg ris i Spanien.
    Och risodlingen är ju dessutom fullkomligt onödig i Spanien. Det är ju snarare ett sätt för EU att utnyttja delar av sitt eget territorie för att odla saker som bättre och betydligt billigare kan odlas på andra ställen (fattigare länder utanför EU). Så på detta sätt ger man bidrag till att göra fattiga länder ännu fattigare - vilket i förlängningen leder till svält och flyktingströmmar till EU.......

    Nåja - det var kanske inte detta som skulle diskuteras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #47
      Ursprungligen postat av Erik...
      Jag ställer inget större hopp till att det bli bättre utan omprövning. EU styrs huvudsakligen av lobbying, om inte politikerna eget direkt intresse i frågorna. Om du inte lyckas utrota de snäckorna i naturen kommer de vilja fortsätta ha skydd mot spridning, om de får bort dom från naturen kommer förbudet ses som en det i ett lyckat åtgärdspaket.
      Skulle verkligen äppelsnäckorna kunna överleva i vårt klimat dock? Visst finns det avskräckande exempel som mördarsniglar och liknande, men en (mestadels) vattenlevande snäcka från sydamerika i sverige?
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #48
        Ursprungligen postat av Rebah
        Skulle verkligen äppelsnäckorna kunna överleva i vårt klimat dock? Visst finns det avskräckande exempel som mördarsniglar och liknande, men en (mestadels) vattenlevande snäcka från sydamerika i sverige?
        Väldigt tveksamt ens i södra Sverige, men i varmare EU-länder är det en annan femma...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #49
          Info om Norge:
          Det kommer inte att bli något Pomacea-förbud i Norge enligt norska Mattilsynet (som är den myndighet i Norge som hanterar dessa frågor).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #50
            Sv: Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

            Angående eventuell överlevnad i Sverige känner inte jag mig särskilt trygg att insularum eller canaliculatum inte skulle kunna etablera sig om de hittar någon extra gynnsam plats i södra Sverige. De har helt klart potential att etablera sig i större område i EU än vad de gjort.

            Diffusa däremot kan vare sig etablera sig över särskilt stor del av EU, eller göra skada på det sätt som de stora arterna.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #51
              canaliculata och insularum finns reproducerande i Alabama och strax söder om Buenos Aires - klimatet på de ställena är inte i närheten av vad det är här. Det är knappast sannolikt att de kan skapa reproducerande bestånd här. Ett förbud i Sverige är mer eller mindre löjligt, imho.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #52
                Om det skall bli förbjudet att inneha Diffusa, skall jag då börja ta ner och krosa äggklasarna som hänger löite varstanns i karen, eller skall jag slå ihjäl de vuxna individerna ??

                Jag begriper inte varför de skall förbjudas i Sverige, som flera har skrivit, de överlever inte i vårat klimat, ännu mindre kan de reproducera sig ....Det är sjukt tycker jag
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #53
                  Ursprungligen postat av ciklidtok
                  Om det skall bli förbjudet att inneha Diffusa, skall jag då börja ta ner och krosa äggklasarna som hänger löite varstanns i karen, eller skall jag slå ihjäl de vuxna individerna ??

                  Jag begriper inte varför de skall förbjudas i Sverige, som flera har skrivit, de överlever inte i vårat klimat, ännu mindre kan de reproducera sig ....Det är sjukt tycker jag
                  Vi lever i Sverige och inom EU så är det öppna gränser och de kan öveleva utomhus i södra Europa.

                  Visst kan Sverige säkert gå in och begära ett undantag från EU-reglerna - men som sagt - att göra så idag är en kostsam process som de kan offra knut på för snuset eftersom det är en stor politisk fråga.
                  Akvariehobbyn är en ekonomiskt sett marginell marknad och akvarister är inte med i föreningar som driver en stark lobbyverksamhet för att driva sina krav.

                  I Norge kommer detta som sagt inte att genomföras av den enkla anledningen att de inte är med i EU.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #54
                    Vad jag förstår är det inte innehav som är förbjudet, det är spridning. Så har man dem hemma behöver man inte slå ihjäl dem - eller som de skriver på jordbruksverket, skicka dem i påsar så att de skall brännas (ännu löjligare!). Man kan ha kvar dem.


                    Ännu en anledning till att de inte kan reproducera sig i Sverige är att de är så kalkkrävande - det är ytterligt få vatten i Sverige som har så stor förekomst på kalk som de behöver.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #55
                      Som Jens skriver så är inte innehav förbjudet utan det är "spridning" som är förbjudet. Dvs man får inte sälja eller skänka bort de man har till hågon annan.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Som Jens skriver så är inte innehav förbjudet utan det är "spridning" som är förbjudet. Dvs man får inte sälja eller skänka bort de man har till hågon annan.

                        återstår bara arv.

                        finns många fördelar med EU, men några downsides finns det oxå,
                        detta är en av dom.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #57
                          Sv: Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Vad jag förstår är det inte innehav som är förbjudet, det är spridning. Så har man dem hemma behöver man inte slå ihjäl dem - eller som de skriver på jordbruksverket, skicka dem i påsar så att de skall brännas (ännu löjligare!). Man kan ha kvar dem.


                          Ännu en anledning till att de inte kan reproducera sig i Sverige är att de är så kalkkrävande - det är ytterligt få vatten i Sverige som har så stor förekomst på kalk som de behöver.

                          Äppelsnäckor är inte särskilt kalkkrävande. Det är en sak i ett akvarium med några liter per snäcka, eller till och med flera snäckor per liter vatten, där sjunker kalciumkarbonathalten och pH snabbt till för låg nivå. Helt annan sak i mer naturliga förhållanden, de är anpassade till relativt kalkfattiga vatten.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                            återstår bara arv
                            .
                            Och snatteri.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #59
                              Hela släktet Pomacea förbjuds pga att spanjorerna med flit planterat ut P. canaliculata i sina risfält för att äta alger utan att nån kollade om P. canaliculata också äter risplantor. Spanien har drivit en kampanj för att förbjuda äppelsnäckor i hela europa: de hävdar att klimatet är lämpligt för P. canaliculata i ”stora områden av europa”(1), upp till södra storbrittannien och större delen av tyskland baserat på en teoretisk klimatanalys av den sydligaste lokal Pomacea förekommer i Argentina. Jag ställer mig mycket tveksam till deras klimatanalys: i samma område lever ett stort antal av våra vanligaste akvariefiskar (exv vanlig Ancistrus, Corydoras paleatus, Nättetra, Apistogramma borelli…) varav INGEN lyckats naturalisera sig i europa norr om alperna, men varav ett par (framförallt Australoheros facetus) etablerat sig i södra Spanien. Jag tror också att om äppelsnäckor kunde leva utomhus i exv Tyskland och Storbrittannien, skulle de redan göra det.

                              Och om man ändå är tveksam: äppelsnäckor i akvarium är inte P. canaliculata/insularum, utan den betydligt mindre arten Pomacea diffusa (”bridgesii”), en högtropisk art från Amazonasbäckenet som INTE äter risplantor, och INTE förvildats någon stans i europa.

                              Den enda expert jordbruksverket kunde hitta var en kille som jobbat med äppelsnäckor i tropiska sydostasien, där P. canaliculata/insularum också med flit planterats ut och mycket riktigt blivit ett stort problem, och han skrev ett utlåtande om hur farliga äppelsnäckor är. Det är som att förbjuda moskitfisk i Sverige på grundval av hur stor skada de gjort i Australien.

                              Så vi får alltså ett förbud mot en högtropisk äppelsnäcksart som inte gör skada, på grund av att en helt annan art släppts ut i sydspanska risfält, och där den ende svenske experten uttalar sig baserat på hur farlig den helt andra arten är i tropiska sydostasien. Det enda förbudet kan uppnå är att kriminalisera svensson-akvarister, för att de håller ettt djur som inte utgör något som helst hot mot svenskt jordbruk eller natur, och minska respekten för andra, motiverade, förbud.

                              För mig är det här förbudet stötande.





                              1) http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/2552.pdf
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #60
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Hela släktet Pomacea förbjuds pga att spanjorerna med flit planterat ut P. canaliculata i sina risfält för att äta alger utan att nån kollade om P. canaliculata också äter risplantor. Spanien har drivit en kampanj för att förbjuda äppelsnäckor i hela europa: de hävdar att klimatet är lämpligt för P. canaliculata i ”stora områden av europa”(1), upp till södra storbrittannien och större delen av tyskland baserat på en teoretisk klimatanalys av den sydligaste lokal Pomacea förekommer i Argentina. Jag ställer mig mycket tveksam till deras klimatanalys: i samma område lever ett stort antal av våra vanligaste akvariefiskar (exv vanlig Ancistrus, Corydoras paleatus, Nättetra, Apistogramma borelli…) varav INGEN lyckats naturalisera sig i europa norr om alperna, men varav ett par (framförallt Australoheros facetus) etablerat sig i södra Spanien. Jag tror också att om äppelsnäckor kunde leva utomhus i exv Tyskland och Storbrittannien, skulle de redan göra det.

                                Och om man ändå är tveksam: äppelsnäckor i akvarium är inte P. canaliculata/insularum, utan den betydligt mindre arten Pomacea diffusa (”bridgesii”), en högtropisk art från Amazonasbäckenet som INTE äter risplantor, och INTE förvildats någon stans i europa.

                                Den enda expert jordbruksverket kunde hitta var en kille som jobbat med äppelsnäckor i tropiska sydostasien, där P. canaliculata/insularum också med flit planterats ut och mycket riktigt blivit ett stort problem, och han skrev ett utlåtande om hur farliga äppelsnäckor är. Det är som att förbjuda moskitfisk i Sverige på grundval av hur stor skada de gjort i Australien.

                                Så vi får alltså ett förbud mot en högtropisk äppelsnäcksart som inte gör skada, på grund av att en helt annan art släppts ut i sydspanska risfält, och där den ende svenske experten uttalar sig baserat på hur farlig den helt andra arten är i tropiska sydostasien. Det enda förbudet kan uppnå är att kriminalisera svensson-akvarister, för att de håller ettt djur som inte utgör något som helst hot mot svenskt jordbruk eller natur, och minska respekten för andra, motiverade, förbud.

                                För mig är det här förbudet stötande.





                                1) http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/2552.pdf
                                Just detta är ju som du säger deras huvudmotivering och det är som du skriver fullkomligt horribelt.

                                Dock använder de också som motivering att det är svårt att se skillnad på de olika Pomacea-arterna.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...