Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #31
    Jordbruksverket kommet att komma ut med ytterligare info under dagen, eller kanske imorgon
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #32
      Jag (i egenskap av SARF-ordförande) blev ombedd av Jordbruksverket att sprida information om beslutet i akvariekretsar så fort de hade formuleringarna klara. Det var några månader sedan, och sedan dess har jag inte hört något. Men på Zoopet verkar jag inte komma att behöva informera

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #33
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Jag (i egenskap av SARF-ordförande) blev ombedd av Jordbruksverket att sprida information om beslutet i akvariekretsar så fort de hade formuleringarna klara. Det var några månader sedan, och sedan dess har jag inte hört något. Men på Zoopet verkar jag inte komma att behöva informera
        Nej här vet vi alltid om vad som kommer att hända innan det händer
        Fast kanske inte alltid så trevliga saker
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #34
          Hade jag läst min jobb-mail innan jag skrev inlägget hade det blivit annorlunda...

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #35
            Ursprungligen postat av Bygert
            Vad Jordbruksverket skriver i sin information har ingen betydelse juridiskt sett. Inte om de som nu skriver att nåt är förbjudet och inte heller - vilka somliga bittert fått erfara - att något är tillåtet. Ännu finns inget beslut som har någon som helst bärkraft i en svensk domstol.
            Enligt Jordbruksverket finns redan lagen det är bara att man omfattar en art till.

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #36
              Ursprungligen postat av Bygert
              Artikel 6
              Efterlevnad av detta beslut
              Medlemsstaterna ska omedelbart underrätta kommissionen om de åtgärder som de har vidtagit för att följa detta beslut.

              Artikel 8
              Adressater
              Detta beslut riktar sig till medlemsstaterna.

              Det är så tydligt som det bara gärna kan bli, jämfört med hur det brukar se ut är det närmast övertydligt. Kommissionen har tagit ett beslut och nu förväntar man sig att medlemsstaterna skall implementera det. I vårt rättssystem är det då helt kört, det där kan inte tillämpas och den som skulle försöka komma med det där i en domstol blir utskrattad.

              Det finns inte heller några straffbestämmelser i beslutet, det gör det inte ens i direkt tillämpbar EG-rätt som förordningar. Hur sånt hanteras kan man se i 36a§ i Djurskyddslagen eller i 29 kap 2b§ i Miljöbalken, det måste till ett svenskt beslut för att något skall bli straffbart.
              Det är växtskyddslagstiftningen de åberopar, ligger den i miljöbalken?

              Kommentar

              • j@nne
                • September 2008
                • 71

                #37
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Jag (i egenskap av SARF-ordförande) blev ombedd av Jordbruksverket att sprida information om beslutet i akvariekretsar så fort de hade formuleringarna klara. Det var några månader sedan, och sedan dess har jag inte hört något. Men på Zoopet verkar jag inte komma att behöva informera

                Trist beslut, informera gärna på redbee.se när du hör något mer. Just nu har vi förbjudit alla annonser om köp/sälj på snäckorna.
                There be shrimp!
                www.shrimpzone.com

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #38
                  Vad gäller för export ut ur EU? Jag hittar inget konkret om det. Norge är ju en kapitalstark marknad.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #39
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Vad gäller för export ut ur EU? Jag hittar inget konkret om det. Norge är ju en kapitalstark marknad.
                    Norge inför sannolikt samma regler (inte klart ännu). Dock oavsett vilket så är det inte tillåtet att odla och sälja i Sverige.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #40
                      Jag förstår inte varför Norge skulle införa reglerna, EU har tull mot Norge och de har inte ett klimat som påminner om det spanska eller snäckornas naturliga hemvist. Efter vad jag sett är det handel inom och in till EU som är förbjudet. Inte att ha kvar de snäckor man har, odla dom, eller sälja ut ur EU.

                      Har du någon konkret grund till dina antaganden?

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #41
                        Det är konstigt det här. EU-beslutet är en uttrycklig beställning till medlemsländerna att införa regler. Jag kan inte se att Jordbruksverket fattat något beslut åt det hållet den senaste listan är från 2010. Ändå så skriver Jordbruksverket som EU-beslutet kan tillämpas nu.

                        Det finns en växtskyddslag som gott kan användas och som ger utrymme för i alla fall kortvariga nödåtgärder. Även innehav och handel kan förbjudas enligt de reglerna. Växtskyddslagen ligger inte under miljöbalken utan är en separat lagstiftning med egna straffbestämmelser, böter.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #42
                          Norge är visserligen inte med i EU men däremot i EES. I princip är därmed Norge förpliktade att följa den här typen av beslut som kan påverka handel. Norge får alltså lagstiftningen utan att ha någon möjlighet att delta i besluten.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #43
                            Ursprungligen postat av Erik...
                            Har du någon konkret grund till dina antaganden?
                            Personlig kommunikation.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #44
                              Beslutet kommer att omprövas om två år så då kanske Pomacea diffusa blir tillåten igen.

                              Kommentar

                              • Erik...
                                • May 2006
                                • 1459

                                #45
                                Tack för info, främst Kjell och Bygert.

                                Jag ställer inget större hopp till att det bli bättre utan omprövning. EU styrs huvudsakligen av lobbying, om inte politikerna eget direkt intresse i frågorna. Om du inte lyckas utrota de snäckorna i naturen kommer de vilja fortsätta ha skydd mot spridning, om de får bort dom från naturen kommer förbudet ses som en det i ett lyckat åtgärdspaket.

                                Vi får ju inte glömma att risodlingen, som är det ekonomiska intresse som hotas, är en viktig ursäkt för att ge riktat bidrag till vissa regioner. Vad jag kan hitta ligger bidragen på i storleksordningen 1:-/kvm risodling vilket motsvarar 1,5:- per kg ris i Spanien.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...