Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

    Fick med lite matnyttig info i senaste utskicket från OFI.

    EUS REMOVED FROM EU LIST
    As already announced the European Commission has drafted a proposal to remove Epizootic Ulcerative Syndrome from the European list of diseases. Last week the EU member States approved the text. This means that very soon new Health Certificates will be published with all references to EUS removed. The decision will be published soon.

    This is a very big victory for the industry, for OFI, OATA and ZZF together. We thank our colleagues in these organiations! We closely cooperated on this for several years!

    APPLESNAILS INTO EUROPE BANNED
    Apple snails of the genus Pomacea will be prohibited for import into the European Union. A proposal was adopted in the past week and EU member States have to implement this. This has serious consequences for the aquarium trade. Not only will apple snails be banned for import, shipments of aquatic plants must have a declaration in the health certificate that they are inspected and found free of apple snails, and at arrival into the EU they will also be inspected. It will be prohibited to sell the snails in pet shops.
    Reason for the ban is the outbreak of apple snails (Pomacea insularum) in Spain, in the Ebro delta, where they were found feeding on the rice plantations.
    It is not exactly clear, as off which date this will be implemented in the entire EU.
    Mycket positivt att EUS-problemet är ur världen för detta har ju fördyrat importerna under flera år.

    Negativt istället att det nu blir krångligarer och dyrare att importera växter till EU och att det dessutom kommer att bli förbjudet att sälja äppelsnäckor. Dessa snäckor hör ju till de allra vanligaste akvariesnäckorna och åtskilliga tusen säljs varje år i Sverige.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Jaha.. de har samma problem med äppelsnäckor i Spanien som vi har här med mördarsnigeln (spansk skogssnigel), som kommit hit via sallad odlad i.. Spanien.
    Ja, vad säger man??
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Det är glada nyheter för privatodlarna...

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Ursprungligen postat av MonkanS
        Jaha.. de har samma problem med äppelsnäckor i Spanien som vi har här med mördarsnigeln (spansk skogssnigel), som kommit hit via sallad odlad i.. Spanien.
        Ja, vad säger man??
        Poetic justice...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av stefanr72
          Det är glada nyheter för privatodlarna...
          Knappast
          Eftersom förbudet införs för försäljning av naturskyddsskäl så lär all försäljning bli förbjuden på samma sätt som all försäljning idag i Sverige är förbjuden för kräftor.

          Sedan även om det skulle var tillåtet att sälja privatpersoner emellan så skulle marknaden snart dö ut. Redan idag odlas det mesta som säljs i Sverige av privatpersoner men det de odlar säljs till 90% till grossister och affärer.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #6
            det betyder med andra ord att försäljningen kommer fortsätta...
            även om det blir ett förbud för folk vill fortfarande ha dom..
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av gonzo44
              det betyder med andra ord att försäljningen kommer fortsätta...
              även om det blir ett förbud för folk vill fortfarande ha dom..
              Visst finns det tyvärr alltid dom som bryter mot lagen vilket i sin tur leder till att det blir ännu hårdare lagar och att myndigheterna i än högre grad struntar i att lyssna på akvaristernas åsikter eftersom de ju är ansvarslösa personer som skiter i lagar och förordningar.

              Sedan oavsett även om en del kommer att fortsätta sälja dom så innebär det ändå i längden att de nästan helt kommer att fösrvinna. Det är ju förbjudet att hålla kräftor i Sverige (med undantag för siganlakräftan och flodkräftan) men de förkommer ändå - men marknaden i Sverige är ändå minimal jämfört med andra länder - högt räknat kanske 1 promille jämfört med Tyskland.

              Så ni som gillar äppelsnäckor - passa på att köp in innan säljförbudet träder i kraft (tar säkert minst ett år) så att ni sedan själva har. Det lär knappast bli något förbud mot innehav.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1022

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Knappast
                Eftersom förbudet införs för försäljning av naturskyddsskäl så lär all försäljning bli förbjuden på samma sätt som all försäljning idag i Sverige är förbjuden för kräftor.

                Sedan även om det skulle var tillåtet att sälja privatpersoner emellan så skulle marknaden snart dö ut. Redan idag odlas det mesta som säljs i Sverige av privatpersoner men det de odlar säljs till 90% till grossister och affärer.
                Men skillnaden på kräftor och snäckor är att kräftorna kan smitta våra inhemska kräftor. Snäckorna däremot kan väl knappast ställa till oreda i Sverige?. Så även om ett säljförbud införs, så lär det nog fortsätta att skickas snusdosor med posten..

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Jag blir inte riktigt klok på vad det står i texterna men mitt företag sålde iaf ca 4000 äppelsnäckor till grossister och affärer i Sverige förra året.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Jag blir inte riktigt klok på vad det står i texterna men mitt företag sålde iaf ca 4000 äppelsnäckor till grossister och affärer i Sverige förra året.
                    Men som sagt - idag finns det inga restriktioner och jag skulle tro att det idag årligen säljs uppåt 20.000 äppelsnäckor i Sverige.

                    Så du och andra odlare kommer att drabbas rejält av detta när det genomförs. drastiskt
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 September 2012, 13:16.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefanr72
                      Men skillnaden på kräftor och snäckor är att kräftorna kan smitta våra inhemska kräftor. Snäckorna däremot kan väl knappast ställa till oreda i Sverige?. Så även om ett säljförbud införs, så lär det nog fortsätta att skickas snusdosor med posten..
                      Nja, de tropiska snäckor som förekommer inom akvariehobbyn kan knappast de heller ställa till med några problem i Sverige.

                      Men vi får väl se var det hela landar när det kommer till Sverige - svenska myndigheter är ju inte direkt kända för att ha en liberalare lagstiftning än vad de har i sydeuropa
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • endymion
                        • October 2006
                        • 680

                        #12
                        Rimligvis borde det ju leda till en lag liknande den vi har för kräftor i Sverige.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Rimligvis borde det ju leda till en lag liknande den vi har för kräftor i Sverige.
                          Sannolikt ja, men förhoppningsvis är ännu inte sista ordet sagt.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Det spörs ju. Införselförbudet mot några arter som rödörade sköldpaddor och amerikansk kopparand t ex har ju inte inneburit några större svårigheter, de finns ändå. Det är ju på EG-nivå. Kräftförbudet däremot är ju ett problem, där är det ju innehav som är förbjudet. Det är en helt inhemsk variant, det förbudet har vi bara här.

                            Jag är inte så bekymrad för vad det beslutas inom EU i o f s, ett införselförbud t ex är ju inget större problem. Den stora risken är att några nötter på svenska myndigheter som vanligt läser det här beslutet som fan läser bibeln och tolkar det hela som att nu måste vi ju genast förbjuda innehav av alla snäckor, utan övergångsregler. Det är den stora risken, vad hittar man på i Sverige mot bakgrund av ett sånt här beslut.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Den stora risken är att några nötter på svenska myndigheter som vanligt läser det här beslutet som fan läser bibeln och tolkar det hela som att nu måste vi ju genast förbjuda innehav av alla snäckor, utan övergångsregler. Det är den stora risken, vad hittar man på i Sverige mot bakgrund av ett sånt här beslut.

                              DEN blir intressant.



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...