Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #76
    Blir man förvånad över att myndigheter inte lyssnar på dom som kan??
    Nej..
    Blir man förvånad över att dom förbjuder helt absurda saker??
    Knappast..
    Överdriver jordbruksverket sina raporter om hur farligt något är??
    Förmodligen..
    Så vad kan vi egentligen göra åt saken??
    Protestera så dom förstår att vi finns där i alla fall..

    Dom kommer nog inte lyssna på oss ändå men vi syns och finns.
    Dessutom kan inte Jordbruksverket (eller annan myndighet) säga att dom inte visste att vi fanns.
    Så länge som någon säger nej så kommer det dokumenteras någonstans...
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #77
      Ursprungligen postat av ecco
      Blir man förvånad över att myndigheter inte lyssnar på dom som kan??
      Nej..
      Blir man förvånad över att dom förbjuder helt absurda saker??
      Knappast..
      Överdriver jordbruksverket sina raporter om hur farligt något är??
      Förmodligen..
      Så vad kan vi egentligen göra åt saken??
      Protestera så dom förstår att vi finns där i alla fall..

      Dom kommer nog inte lyssna på oss ändå men vi syns och finns.
      Dessutom kan inte Jordbruksverket (eller annan myndighet) säga att dom inte visste att vi fanns.
      Så länge som någon säger nej så kommer det dokumenteras någonstans...
      Fast som sagt - innan beslutet togs gick det att påverka men ändå är det så få som har protesterat. OM verkligen alla hade protesterat så kanske resultatet hade blivit annorlunda så att bara skylla på myndigheterna är fel.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #78
        Mot frågan blir då varför inte SARF och ZOORF såg till att det blev en kampanj av det hela?
        För som det är nu så har det endast skrivits på zoo siter vad det verkar.
        Vad hände med media vinklingen eller tv?

        Sedan så har jag inte skyllt på myndigheter heller.
        Det va skrivet som en konstatering.
        Inget annat...
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #79
          Ursprungligen postat av ecco
          Mot frågan blir då varför inte SARF och ZOORF såg till att det blev en kampanj av det hela?
          För som det är nu så har det endast skrivits på zoo siter vad det verkar.
          Vad hände med media vinklingen eller tv?...
          Varför slå mot dom som ändå gjort något (dvs de enda som har värnat om akvariehobbyn) - det är ju dom som INTE gjort något som i så fall skall hudflängas.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #80
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Varför slå mot dom som ändå gjort något (dvs de enda som har värnat om akvariehobbyn) - det är ju dom som INTE gjort något som i så fall skall hudflängas.
            Frågan är väl också hur många som vetat om det
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #81
              Ursprungligen postat av HWH
              Frågan är väl också hur många som vetat om det
              Om man registrerar sig hos myndigheten (vilket självklart alla seriösa organisationer gör) så får man sig tillsänt all remisser. Så myndigheten skickar absolut ut information om man vill ha sådan.
              Dock kan man inte bekvämt sitta på arslet och vänta på att sparvarna skall flyga in i munnen

              Den 10 december skall myndigheterna för övrigt ha fått svar på nästa remiss - nämligen den om invasiva arter (som jag tagit upp i en annan tråd) - vilka akvarieorganisationer svarar då?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #82
                När det gäller äppelsnäckorna tog de ju snällt emot argumenten från SARF och ZOORF. Men de kunde ju bara konstatera att EU redan fattat besluten, så det är bara att efterleva... och följa med nationell lagstiftning.

                Om någon skall orka skriva remissvar även i fortsättningen så behöver SARF stöd från så många akvarister som möjligt: moraliskt och med arbete. Gå med i en akvarieförening, och satsa gärna några timmar på ideellt styrelse- eller annat föreningsarbete. Genom att bara sitta och tycka uppnår man inget.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #83
                  Fick denna information från SJV om att förbudet mot äppelsnäckor tyvärr kvarstår

                  Information om förbudet att handla med Äppelsnäckor

                  Hej,
                  Jordbruksverket har i vinter fått flera frågor som gäller reglerna för Äppelsnäckor.
                  Äppelsnäckor (Pomacea sp.) är vanliga i akvarier, men de kan också skada växter och våtmarker om de kommer ut i naturen. Inom EU beslutade vidärför 2013 att förbjuda import till EU och förflyttning av äppelsnäckor inom EU:s medlemsländer.
                  I februari i år har beslutet om Äppelsnäckor setts över. Resultatet av översynen är att beslutet som fattades 2013 fortsätter att gälla. Det innebär att det inte blir någon förändring i de regler som gällt sedan 2013 utan det är även framöver förbjudet att:
                  · importera äppelsnäckor till EU och
                  · sprida äppelsnäckor inom EU.

                  För dig som säljer eller föder upp äppelsnäckor innebär det att du inte får köpa in eller sälja äppelsnäckor, varken i affär eller privat. Har du sådana snäckor får du inte heller släppa ut dem i naturen.

                  Hälsningar
                  Mona Strandmark
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #84
                    Har nu läst denna tråds samtliga inlägg vilket är, erkänner jag, det enda jag läst om detta så den info jag har är väldigt begränsad.

                    Väcker dock lite nyfikenhet hos mig. Hur ser det ut hemma hos alla akvarister idag? Är det många som fortfarande har dessa snäckor i sina kar, pågår fortfarande handel med dessa eller har det helt dött ut som förutspåddes tidigt i denna tråd?

                    Är främsta skälet till detta väcker uppståndelse att det helt enkelt verkar vara ett mindre genomtänkt beslut eller beror det på att de är väldigt effektiva i sitt sätt att hålla rent alger så det är en funktion man kommer sakna?

                    Skall ärligt säga att när jag läser detta så får jag mer en "vilja ha känsla" eftersom den verkar vara väldigt nyttig i sin funktion snarare än en känsla av att "hoppas att alla respekterar lagen".
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #85
                      Det är en vacker och nyttig snäcka som fullständigt onödigt har förbjudits - men den är ju inte oersättlig för det finns ju även andra vackra och nyttiga snäckor (även om denna var den särklassigt vanligaste) så därför är det väl ingen större katastrof.

                      Handeln har säkert minskat till 99% efter förbudet - men helt försvunnit har den väl inte.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...