Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Som Jens skriver så är inte innehav förbjudet utan det är "spridning" som är förbjudet. Dvs man får inte sälja eller skänka bort de man har till hågon annan.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Vad jag förstår är det inte innehav som är förbjudet, det är spridning. Så har man dem hemma behöver man inte slå ihjäl dem - eller som de skriver på jordbruksverket, skicka dem i påsar så att de skall brännas (ännu löjligare!). Man kan ha kvar dem.


    Ännu en anledning till att de inte kan reproducera sig i Sverige är att de är så kalkkrävande - det är ytterligt få vatten i Sverige som har så stor förekomst på kalk som de behöver.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av ciklidtok
    Om det skall bli förbjudet att inneha Diffusa, skall jag då börja ta ner och krosa äggklasarna som hänger löite varstanns i karen, eller skall jag slå ihjäl de vuxna individerna ??

    Jag begriper inte varför de skall förbjudas i Sverige, som flera har skrivit, de överlever inte i vårat klimat, ännu mindre kan de reproducera sig ....Det är sjukt tycker jag
    Vi lever i Sverige och inom EU så är det öppna gränser och de kan öveleva utomhus i södra Europa.

    Visst kan Sverige säkert gå in och begära ett undantag från EU-reglerna - men som sagt - att göra så idag är en kostsam process som de kan offra knut på för snuset eftersom det är en stor politisk fråga.
    Akvariehobbyn är en ekonomiskt sett marginell marknad och akvarister är inte med i föreningar som driver en stark lobbyverksamhet för att driva sina krav.

    I Norge kommer detta som sagt inte att genomföras av den enkla anledningen att de inte är med i EU.

    Lämna en kommentar:


  • ciklidtok
    svarade
    Om det skall bli förbjudet att inneha Diffusa, skall jag då börja ta ner och krosa äggklasarna som hänger löite varstanns i karen, eller skall jag slå ihjäl de vuxna individerna ??

    Jag begriper inte varför de skall förbjudas i Sverige, som flera har skrivit, de överlever inte i vårat klimat, ännu mindre kan de reproducera sig ....Det är sjukt tycker jag

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    canaliculata och insularum finns reproducerande i Alabama och strax söder om Buenos Aires - klimatet på de ställena är inte i närheten av vad det är här. Det är knappast sannolikt att de kan skapa reproducerande bestånd här. Ett förbud i Sverige är mer eller mindre löjligt, imho.

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Sv: Äppelsnäckor snart förbjudna!!!

    Angående eventuell överlevnad i Sverige känner inte jag mig särskilt trygg att insularum eller canaliculatum inte skulle kunna etablera sig om de hittar någon extra gynnsam plats i södra Sverige. De har helt klart potential att etablera sig i större område i EU än vad de gjort.

    Diffusa däremot kan vare sig etablera sig över särskilt stor del av EU, eller göra skada på det sätt som de stora arterna.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Info om Norge:
    Det kommer inte att bli något Pomacea-förbud i Norge enligt norska Mattilsynet (som är den myndighet i Norge som hanterar dessa frågor).

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Rebah
    Skulle verkligen äppelsnäckorna kunna överleva i vårt klimat dock? Visst finns det avskräckande exempel som mördarsniglar och liknande, men en (mestadels) vattenlevande snäcka från sydamerika i sverige?
    Väldigt tveksamt ens i södra Sverige, men i varmare EU-länder är det en annan femma...

    Lämna en kommentar:


  • Rebah
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Jag ställer inget större hopp till att det bli bättre utan omprövning. EU styrs huvudsakligen av lobbying, om inte politikerna eget direkt intresse i frågorna. Om du inte lyckas utrota de snäckorna i naturen kommer de vilja fortsätta ha skydd mot spridning, om de får bort dom från naturen kommer förbudet ses som en det i ett lyckat åtgärdspaket.
    Skulle verkligen äppelsnäckorna kunna överleva i vårt klimat dock? Visst finns det avskräckande exempel som mördarsniglar och liknande, men en (mestadels) vattenlevande snäcka från sydamerika i sverige?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Tack för info, främst Kjell och Bygert.

    Jag ställer inget större hopp till att det bli bättre utan omprövning. EU styrs huvudsakligen av lobbying, om inte politikerna eget direkt intresse i frågorna. Om du inte lyckas utrota de snäckorna i naturen kommer de vilja fortsätta ha skydd mot spridning, om de får bort dom från naturen kommer förbudet ses som en det i ett lyckat åtgärdspaket.

    Vi får ju inte glömma att risodlingen, som är det ekonomiska intresse som hotas, är en viktig ursäkt för att ge riktat bidrag till vissa regioner. Vad jag kan hitta ligger bidragen på i storleksordningen 1:-/kvm risodling vilket motsvarar 1,5:- per kg ris i Spanien.
    Och risodlingen är ju dessutom fullkomligt onödig i Spanien. Det är ju snarare ett sätt för EU att utnyttja delar av sitt eget territorie för att odla saker som bättre och betydligt billigare kan odlas på andra ställen (fattigare länder utanför EU). Så på detta sätt ger man bidrag till att göra fattiga länder ännu fattigare - vilket i förlängningen leder till svält och flyktingströmmar till EU.......

    Nåja - det var kanske inte detta som skulle diskuteras

    Lämna en kommentar:


  • Erik...
    svarade
    Tack för info, främst Kjell och Bygert.

    Jag ställer inget större hopp till att det bli bättre utan omprövning. EU styrs huvudsakligen av lobbying, om inte politikerna eget direkt intresse i frågorna. Om du inte lyckas utrota de snäckorna i naturen kommer de vilja fortsätta ha skydd mot spridning, om de får bort dom från naturen kommer förbudet ses som en det i ett lyckat åtgärdspaket.

    Vi får ju inte glömma att risodlingen, som är det ekonomiska intresse som hotas, är en viktig ursäkt för att ge riktat bidrag till vissa regioner. Vad jag kan hitta ligger bidragen på i storleksordningen 1:-/kvm risodling vilket motsvarar 1,5:- per kg ris i Spanien.

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    svarade
    Beslutet kommer att omprövas om två år så då kanske Pomacea diffusa blir tillåten igen.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik...
    Har du någon konkret grund till dina antaganden?
    Personlig kommunikation.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Norge är visserligen inte med i EU men däremot i EES. I princip är därmed Norge förpliktade att följa den här typen av beslut som kan påverka handel. Norge får alltså lagstiftningen utan att ha någon möjlighet att delta i besluten.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Det är konstigt det här. EU-beslutet är en uttrycklig beställning till medlemsländerna att införa regler. Jag kan inte se att Jordbruksverket fattat något beslut åt det hållet den senaste listan är från 2010. Ändå så skriver Jordbruksverket som EU-beslutet kan tillämpas nu.

    Det finns en växtskyddslag som gott kan användas och som ger utrymme för i alla fall kortvariga nödåtgärder. Även innehav och handel kan förbjudas enligt de reglerna. Växtskyddslagen ligger inte under miljöbalken utan är en separat lagstiftning med egna straffbestämmelser, böter.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...