Jordbruksverket om guldfisk och smitta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    Jordbruksverket om guldfisk och smitta

    Artikel frånSJV:


    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Det är *viktigt* att få dokumentation står det och man har *rätt* att ta del av dokumentationen.

    Men vem har lagenlig *skyldighet* att köpare får den? Måste kunden ställa frågan eller måste säljaren erbjuda?

    Kan inte minnas att vi någonsin erbjudits dokumentation - inte ens vid vildfångade fiskar med påtalad fångstort (som jag just då inte hade vett att fråga efter).

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Införelregler för fisk är ett moras som vi nog skall undvika att gräva för mycket i. Dock kan inte jag se nån skyldighet för varken köpare eller säljare att lämna nån dokumentation på fisk som redan är inne i landet, det är vid införseln som man lär ha papper.

      Annat gäller givetvis om man skall sätta ut fisk i naturen, det finns också vissa skyddade arter som man kan behöva papper på men då gäller det artskydd snarare än smittskydd.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Minnet är bra men kort

        Men jag har för mig att jag läste någonstans att det är på väg att införas smma restriktioner för guldfisk som det redan finns för koi.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...