Global så kallad uppvärmning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Global så kallad uppvärmning

    Komentar?
    Ja, nu är det mer eller mindre ett FAKTUM, vi alla verkar vara lurade av teorier om global så kallad uppvärmning. Några av de tyngsta instanserna för primärinformationen (Met Office och The University of East Anglia - Climatic Research Unit och några till), har släppt sin dom, det blir nog
    http://www.kramforskoi.com/
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det där är väl värt en stor gäspning ungefär. I klimatfrågan är det ju tydligen så att för många så är det mer intressant vad en elektronikingenjör (typ) säger än vad hundra klimatforskare säger. Jag föredrar att hålla mig till vad FN:s klimatpanel säger, det är inget snack om att slutsatserna där har större tyngd än ett antal mer eller mindre seriösa klimatskeptiker.

    För övrigt, skulle det nu vara så att skeptikerna har rätt och vi ändå gör åtgärder så är det rakt inte onödigt. Oljan tar slut i vilket fall som helst och anpassar vi oss lite tidigare än absolut nödvändigt till det så innebär det bara att kommande generationer får större handlingsfrihet. Vidare så ser ju skeptikerna det att koldioxiden löses i havet som en möjlig förklaring för att komma undan problemet. Och visst, koldioxiden löses i havet, möjligen oklart hur mycket. Det är ju bara det att när koldioxid löses i vatten så sjunker pH-värdet och allt mer data tyder på att vi redan är där och att detta blir katastrofalt för bland annat korallreven. Så om inte temperaturen stiger så tar vi i alla fall knäcken på korallreven. Är det liksom så mycket bättre?
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Swappade lite runt mellan TV-kanalerna igår kväll efter de bägge fotbollsmatcherna och fastnade då på ett National Geographic program från Amazonas (där man även såg lite akvariefisk) och det handlade en hel del om den globala uppvärmningen och vad avverkningen av Amazonas och dammbyggena hade för inverkan på detta. Mycket intressant och det programmet var definitivt bvärt att ta på allvar och att göra något nu om det inte skall vara för sent.

      I övrigt håller jag med Bygert
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Notera att de inte ger några referenser till sina påståenden: det är för att det är rent bullshit.

        Jag är personligen inte särskilt oroad av global warming, jag irriterar mig på vad jag betraktar som alarmism och överdrivet fokus på global warming inom miljörörelsen (ALLA problem och ALLA nya fenomen inom biologi skylls på global warming nu), men det är ingen tvekan om att temperaturen stiger. Det finns en mycket välfinansierad lobby i USA som försöker sprida disinformation och tvivel, men vetenskapligt är frågan utagerad sedan åttitalet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1022

          #5
          Uppvärmning eller inte, människans närvaro på jorden gynnar inte någon..

          Kommentar

          Arbetssätt...