Planerat åldrande (dokument utifrån)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Planerat åldrande (dokument utifrån)

    Hej,
    Ett litet TV-tips. Kolla in dokumentären om planerat åldrande (Dokument utifrån).
    Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.


    Även om det knappast får anses vara en nyhet så tar dokumentären upp ett brett spektra av hur saker vi köper är designade för att ha ett bäst-före datum - trots att man har kunskap om att bygga dem så att de kan hålla mycket längre. För mig som håller på med teknik och teknikutveckling är detta inte en nyhet (jag vet inte hur många gånger jag svurit åt att videoapparaten, musikspelare, köksmaskiner tuppar av i samband med garantigränsen...och numera ser det som en sport att hålla "obrukbara" produkter vid liv), men programmet uppmärksammade mig på hur länge detta pågått och inte minst de miljömässiga konsekvenserna av att fullt brukbara produkter numera skeppas till Ghana (eller andra ställen) och utgör stora berg av plast och metaller.
    OK - ingen nyhet det heller.

    Värdet av att se dokumentären är att man förstår hur hela konsumentsamhället är sammansatt med kraftig miljöförstörelse och en ny form av skräpimperialism...Mycket skrämmande.
    Senast redigerad av fisheye; 20 May 2012, 12:46.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Bilar är väl det klassiska exemplet. De dimensioneras för att hålla max 10 000 mil, och den som har en gammal bil märker det med besked: alla system rasar nästan samtidigt. Det är egentligen fascinerande att man kan beräkna hur länge komponenter ska hålla med så stor exakthet.

    För t.ex. mobiltelefoner är det snarare modeväxlingar än livslängd som används för att få folk att köpa ständigt nya mobiler.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Bilar är väl det klassiska exemplet. De dimensioneras för att hålla max 10 000 mil, och den som har en gammal bil märker det med besked: alla system rasar nästan samtidigt. Det är egentligen fascinerande att man kan beräkna hur länge komponenter ska hålla med så stor exakthet.

      För t.ex. mobiltelefoner är det snarare modeväxlingar än livslängd som används för att få folk att köpa ständigt nya mobiler.
      Exakt. Glödlampan var enligt dokumentären det som banade vägen för denna idioti, och nylonstrumpan. Planerat åldrande har både att göra med rena teknikbegränsningar och sociala attityder. Hur man ska kunna ändra detta blir en spännande resa.

      Kommentar

      Arbetssätt...