Stopp för import av växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Stopp för import av växter

    Just nu behandlas ett förslag i EU om att helt förbjuda import av akvarieväxter som kommer från länder länder där äppelsnäckor förekommer i vilt tillstånd. En utredning som gjorts (i Spanien där förslaget först väcktes av myndigheterna) visar att det skulle innebära att ca. 95% av all akvarieväxtimport till EU skulle förbjudas.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Finns det någon stor växtodlare i Spanien som lyckats med lobbyister att det tas upp?
    Och vad är anledningen till att det ska förbjudas? Bara äppelsnäckan kan väl inte vara orsaken? Är det någon sjukdom växterna för med sig om en äppelsnäcka har krupit på dem?
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Finns det någon stor växtodlare i Spanien som lyckats med lobbyister att det tas upp?
      Vet inte vad du menar

      Och vad är anledningen till att det ska förbjudas? Bara äppelsnäckan kan väl inte vara orsaken? Är det någon sjukdom växterna för med sig om en äppelsnäcka har krupit på dem?
      Jo att äppelsnäckorna dels har spridit sig i naturen och att de medför sjukdomar är i alla fall myndigheternas förklaring till det hela

      Citat från OFI-utskick


      The snail has caused serious losses in the production of rice in the Ebro delta in Spain and it was proposed to ban this species from the trade.

      Import av äppelsnäckor är redan förbjudna till Spanien (och på gång till EU) men det är ju inte det viktiga utan förslaget att även växter skall stoppas från länder där dessa snäckor förekommer i vilt tillstånd eftersom det därifrån finns en potentiell risk att snäckor skall komma med växterna i importen
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 May 2012, 11:37.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vet inte vad du menar
        Han antyder att regeln är protektionism avsedd att skydda spanska akvarieväxtodlare mot konkurrens.

        Jo att äppelsnäckorna dels har spridit sig i naturen och att de medför sjukdomar är i alla fall myndigheternas förklaring till det hela
        ---
        Import av äppelsnäckor är redan förbjudna till Spanien (och på gång till EU) men det är ju inte det viktiga utan förslaget att även växter skall stoppas från länder där dessa snäckor förekommer i vilt tillstånd eftersom det därifrån finns en potentiell risk att snäckor skall komma med växterna i importen
        Otroligt märkligt. Spanien (och möjligen södra italien) är väl de enda länder där en tropisk art som Pomacea canaliculata skulle kunna tänkas överleva utomhus i Europa och där a) finns den tydligen redan och b) är importen tydligen redan förbjuden.

        Äppelsnäckor sprider sig ju inte heller med akvarieväxter eftersom den lägger stora ägg ovan vattenytan (alldeles frånsett att de flesta akvarieväxter odlas i krukor i växthus).

        Det hela låter totalt förvirrat, som om man blandat ihop Physa och Pomacea.
        Senast redigerad av Azur; 06 May 2012, 12:37.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Fattas nu bara att Spanien skyller sin dåliga ekonomi på äppelsnäckorna!
          Äppelsnäckor sprider sig ju inte heller med akvarieväxter eftersom den lägger stora ägg ovan vattenytan (alldeles frånsett att de flesta akvarieväxter odlas i krukor i växthus).
          Och detta tyder på lobbyister varit i farten! Eller så är det någon översättare som inte begripit vad han/hon skulle skriva!
          Har ju hänt tidigare!
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Han antyder att regeln är protektionism avsedd att skydda spanska akvarieväxtodlare mot konkurrens.
            Det finns knappast några större spanska akvarieväxtodlare. De som är lite större i Europa ligger (om jag minns rätt) i Danmark, Holland, Tyskland och Polen.
            Oavsett vilket så är knappast anledningen till det hela att "skydda" europeiska växtodlare utan just den "potentiella risken" för spridandet av sjukdomar. Sedan som du skriver så är det ju lite löjligt - men det är väl ett bekvämt sätt för myndigheterna att visa handlingskraft (oavsett om det leder till något eller inte) eftersom akvariebranschen är en ekonomiskt liten bransch (=litet inflytande) samtidigt som aktörerna i branschen är tämligen egoistiska och inte ens orkar ansluta sig till de branschorganisationer som försöker göra något.

            Samma likgiltighet över vad som händer råder väl bland akvaristerna - inte en enda akvarieorganisation har ju orkat registrera hos SJV så att de kan bemöta vilka lagförslag som kommer här.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Det är faktiskt ett problem med ris och Pomacea canaliculata framför allt i Asien. Bl.a. Taiwan och Japan har problem med dessa så jag tror de kan övervintra i södra Spanien. Men att de skall spridas med akvarieväxter låter lite långsökt. Det är framför allt unga risplantor som tycks smaka bra. Som Azur säger
              Så borde inte varken emersed odlade eller submersed odlade växter vara ett problem eftersom äggen läggs i relativt stora klusters som även en halvblind spanjor kan upptäcka ovan vattenytan.
              Vet någon vart man kan få tag på original texten? För att se om det blivit något fel i översättningen?
              Troligtvis är det samma gamla visa att man angriper fel källa eller att någon listig person räknat ut att pengar finns att tjäna. Antingen på att plantera ut sniglar i risfälten eller att förbjuda import av något som kan odlas lokalt som Wilhelm är inne på!
              Jag tror att folket på ett visst företag i Danmark står upp och applåderar över detta!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Jag har hittat en del i frågan här.
                The Panel considers the Spanish pest risk analysis (PRA) to be clear and to provide appropriate supporting evidence. However, (i) the environmental impact assessment is incomplete and (ii) the estimates for the potentially endangered area are too limited. The Panel points out that large areas of the European Union have climatic conditions, that are very similar to those of the areas of native distribution of Pomacea spp. snails, and suitable host plants are available. The Panel agrees with the Spanish PRA on the following points with regard to the risk assessment area: (i) the potential...

                Vad som bör undersökas är hur dessa sniglar kan ha använts för "weed control" vilket ofta brukar
                få förödande konsekvenser. Jag stöter ofta på just introduktion av främmande arter just för detta och oftast har det katastrofala följder på något helt annat.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Troligtvis är det samma gamla visa att man angriper fel källa eller att någon listig person räknat ut att pengar finns att tjäna. Antingen på att plantera ut sniglar i risfälten eller att förbjuda import av något som kan odlas lokalt som Wilhelm är inne på!
                  Jag tror att folket på ett visst företag i Danmark står upp och applåderar över detta!
                  Sicket jävla skitprat - sluta sprid dynga om saker du inte är insatt i.

                  Detta företag är för övrigt medlem i den enda akvarieorganisation (OFI) som kämpar mot att detta förbud införs. Dessutom så importerar de flesta växtföretag i Europa en stor del av sina växter från Asien så varför skulle de motarbeta sig själva.

                  Jag bli så trött på sådana som du och Wilhelm som bara anklagar branschen för att motarbeta akvaristiken när ni inte gör ett piss själva. Wilhelm sitter i såväl SARFS som NCS styrelse och dom är så jäkla slöa så att de inte ens ids registrera sig hos myndigheten för att få info om när dessa ber om att få in synpunkter. Sluta kasta skit på andra och gör nåt själva.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    • October 2002
                    • 604

                    #10
                    Jag bli så trött på sådana som du och Wilhelm som bara anklagar branschen för att motarbeta akvaristiken när ni inte gör ett piss själva.
                    Nu får du väl ge dig Kjell! Försök o vakna på rätt sida imorrn o övriga dagar!
                    Jag anklagar inte branchen (Läs rätt och förstå!) utan undrar på vilka grunder EU ska besluta om sådant!

                    Sicket jävla skitprat - sluta sprid dynga om saker du inte är insatt i.
                    Tur att du är insatt i allt!
                    Senast redigerad av Wilhelm; 06 May 2012, 17:58.
                    Wilhelm
                    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                    www.ciklid.org www.aquafish.info

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Sicket jävla skitprat - sluta sprid dynga om saker du inte är insatt i.

                      Detta företag är för övrigt medlem i den enda akvarieorganisation (OFI) som kämpar mot att detta förbud införs. Dessutom så importerar de flesta växtföretag i Europa en stor del av sina växter från Asien så varför skulle de motarbeta sig själva.

                      Jag bli så trött på sådana som du och Wilhelm som bara anklagar branschen för att motarbeta akvaristiken när ni inte gör ett piss själva. Wilhelm sitter i såväl SARFS som NCS styrelse och dom är så jäkla slöa så att de inte ens ids registrera sig hos myndigheten för att få info om när dessa ber om att få in synpunkter. Sluta kasta skit på andra och gör nåt själva.
                      Där trampade jag visst på en öm tå tror jag!
                      Om du tänker tillbaks lite grand så har vi haft en diskussion tidigare där jag promoverade Sverige eller närodlat. Du påstod lika väl då att jag hade fel! Hur skall du ha det?

                      Jag skrev aldrig att detta skulle vara startat av det danska företaget. Jag menade i detta fall Tropica som jag ser som en föregångare och föredöme. Jag ser gärna att de kan expandera och bli lönsamma och därmed bevisa att det går. Vilket de förövrigt gör.

                      Att göra någonting. Hmm, jag trodde att du viste att jag jobbar med dessa frågor dagligen. Låt vara inte i Sverige eller EU utan i ett U-land där dessa saker är ett mycket stort problem.

                      Jag tycker nog att du kan lugna ned dig lite grand så vi kan få en nyanserad diskussion. Jag vil undvika att gå in i en diskussion om vem som pratar dynga. Men du har inte alltid rätt fast du har stor erfarenhet vilket jag respekterar.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Nu får du väl ge dig Kjell! Försök o vakna på rätt sida imorrn o övriga dagar!
                        Jag anklagar inte branchen (Läs rätt och förstå!) utan undrar på vilka grunder EU ska besluta om sådant!
                        Du skrev själv
                        Finns det någon stor växtodlare i Spanien som lyckats med lobbyister att det tas upp?
                        Tur att du är insatt i allt!
                        Jag är definitivt inte insatt i allt och därför anklagar inte jag någon
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Jag skrev aldrig att detta skulle vara startat av det danska företaget. Jag menade i detta fall Tropica som jag ser som en föregångare och föredöme.
                          Du skrev detta

                          Jag tror att folket på ett visst företag i Danmark står upp och applåderar över detta!
                          Om du menar att du med detta pekar ut Tropica som en föregångare och föredöme så är det ett underligt sätt att göra detta.

                          Att göra någonting. Hmm, jag trodde att du viste att jag jobbar med dessa frågor dagligen. Låt vara inte i Sverige eller EU utan i ett U-land där dessa saker är ett mycket stort problem.
                          Det vet jag och har också respekt för men inte för ditt skrivande i denna fråga.

                          Fakta är ju ändå att Tropica är medlemmar i OFI som är den enda internationella branschorganisation som jobbar mot detta förslag - så varför skulle de stå upp och applådera ett förslag som de motarbetar.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Det är alltid tråkigt när det blir hårda ord !

                            Kommentar

                            • Berserken
                              • December 2005
                              • 472

                              #15
                              Kom inte mördarsnigeln från Spanien ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...