Earth hour?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Earth hour?

    Hej!

    Vad hände med Earth Hour i år? Tidigare år har det varit så viktigt att släcka ner både Zoopet och akvarierna men i år var det visst ingen som brydde sig? Eller var Zoopet nersläckt? Hade datorn avstängd så jag kunde inte kolla...

    Hälsningar
    Jennifer
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Vi satt i folketshus i Sävedalen istället och hade trevligt så det har nog blivit avglömt helt enkelt.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Ursprungligen postat av lillfrasse
      Vi satt i folketshus i Sävedalen istället och hade trevligt så det har nog blivit avglömt helt enkelt.
      Vi hade ju lite släckt iallafall när vi såg på filmen i 45 minuter iallafall Det fick bli vårt bidrag kan man väl säga..
      Senast redigerad av PiaJo; 02 April 2012, 20:44.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Vi var båda på akvariehelg, så det var krångligt att få stängt servern. Det var inte bortglömt men vi valde att låta den vara igång. Självklart tycker vi miljö och Earth Hour är viktigt. Kolla akvariehelgstråden så ser ni med fasa hur fort människan skövlar den mark som finns runt fiskarna.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ja som Christian skriver - det blev tyvärr praktiskt nästan omöjligt att sköta när ingen av oss (jag och Christian) satt vid någon dator utan var upptagna. Vi laddar dock för nästa år.

          Sedan en allmän reflektion - det verkar som om det har pratats mindre om Earth Hour i år. Normalt sett så brukar rätt många hus på våran gata vara nedsläckta denna timma - i år tittade frugan ut och det var bara vin på hela gatan som hade släckt ner. Tråkigt om hela iden ebbar ut för det är ju ett sätt att få igång en diskussion om miljöproblemen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #6
            Det var mycket mindre prat/skriver om det hade jag inte sett det i förbifarten på webben hade jag missat det. Det var inga skriverier att kommunen släckte ned heller som det varit föregående år.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11215

              #7
              I Alingsås Kommun har vi anställt en miljösamordnare så det har hänt en hel del. Släckte ner mer än vanligt.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Tja, i min kommun skrev i alla fall tidningen om det. Men det är väl som det ofta är "Earth Hour är JÄTTEviktigt" - såvitt vi inte har nåt annat för oss. Det känns som dubbelmoral för mig, men det är ju bara jag som tycker så. Och man får ju faktiskt ha olika åsikter.

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Jag känner det också som att det gått lite dubbelmoral i det hela. Det ska släckas ned, samtidigt som det pågår en massa aktiviteter som drar publik och slukar en massa el. Samt att det börjar bli en stor köphelg för många. Själva var vi i sommarstugan och eldade i vedspisen. Liten tjock-TV har vi där. Men i övrigt väldigt lite el igång. Som alltid när vi är där.
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #10
                    Dubbelmoral eller inte det är väll bättre att göra något än inget om det så bara är en gång om året. Men de flesta av oss tänker nog på miljön efter de föutsättningar vi har i vardagen.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      egentligen är earth hour inget speciellt i sej, vi sparar ju inte nån vidare mkt energi på det hela.
                      Jag tycker dock att det är intressant att så många människor, världen över, gemensamt kan göra en auktion.

                      I det stora hela är det en bra idé, men den måste kanske utvecklas lite.

                      håller med lillfrasse
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        egentligen är earth hour inget speciellt i sej, vi sparar ju inte nån vidare mkt energi på det hela.
                        Jag tycker dock att det är intressant att så många människor, världen över, gemensamt kan göra en auktion.

                        I det stora hela är det en bra idé, men den måste kanske utvecklas lite.

                        håller med lillfrasse
                        Men huvudsyftet med den är väl ändå inte att spara energi just då (i så fall vore det en meningslös fis i rymden) utan att göra en gemensam aktion och får folk att uppmärksamma miljöproblem.

                        Om folk tror att om man gör en insats för miljön just den timmen och att man sedan kan skita i miljön resten av året - ja då blir ju det hela t.o.m. negativt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Men huvudsyftet med den är väl ändå inte att spara energi just då (i så fall vore det en meningslös fis i rymden) utan att göra en gemensam aktion och får folk att uppmärksamma miljöproblem.

                          Om folk tror att om man gör en insats för miljön just den timmen och att man sedan kan skita i miljön resten av året - ja då blir ju det hela t.o.m. negativt
                          Ja juste... det är det jag menar.

                          vissa människor verkar tro att earth hour bara är till för att spara energi just under den timmen.
                          Men det är ju allt det där andra som du skrev - som är det viktiga.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            jag kunde inte låta bli.

                            började med att jag läste en artikel inför detta, där det sades att just det där med att spara energi
                            var helt och hållet meningslöst


                            så jag ställde ett par frågor på fikan för ett par dagar sedan.

                            1) Hur många vet om Earth Hour ?

                            Svaret var i princip alla, tror att det vara bara en av 12 som var som ett ?-tecken.

                            2) Varför släcker vi ner en timme ?

                            Resultatet blev (bortsett från han med ?-tecknet) att 8 av 11 trodde det var för att spara energi.
                            2 av 11 hade rätt svar, dvs att det är en manifestation för miljön.
                            1 av 11 trodde det hade nått med sommar / vintertid att göra......(han har inte alla hönsen hemma...)



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11215

                              #15
                              Då var siten igång igen.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...