Branschen stoppar framavlade akvariefiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Branschen stoppar framavlade akvariefiskar

    I alla fall enligt ekot som skrivit detta:
    Akvariefiskar har avlats så hårt att det blivit ett djurskyddsproblem. Det menar branschen själv som beskriver hur det avlats fram fiskar med uppsvällda ...

    Har jag missat något?
    Killies is a lifetime passion
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    Jag tycker till viss del att det är rätt att stoppa import av dessa fiskar, det svåra i det hela är väl isåfall var man skall dra gränsen,
    jag menar jag själv han manupilerat med färgen på bland annat Malawisiklider genom att tillföra Astraxanhin i deras mat.. fast det är klart inget att jämföra med vad som avlas fram för konstigheter i fiskvärden i dag.. jag har kollat på dom här (Slöjstjärtarna) som omtalas i artikeln och jag håller med att dom ser missbildade ut
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Dodat
      • December 2010
      • 55

      #3
      Jag tycker att det låter bra


      EDIT: Håller med gonzo!

      Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
      Dodat.

      Kommentar

      • Getingen
        • August 2010
        • 325

        #4
        I texten står dom att dom stoppar arter som målats och odlats för hårt och så har det väl varit ett tag? Dock tycker jag gränserna borde stramas åt ytterliggare, att odla så att formen förändras tycker jag är fel men att odla fram olika färger har jag ingenting emot. Fiskens form är framtagen av naturen och ser ut på ett speciellt sätt för att kunna leva och må bra, om ballongmolly och annat mår dåligt är väl svårt att säga men dom ser ju handikappade ut och hade en av mina vanliga mollys sätt ut sådär hade jag ju trott att den var sjuk och avlivat den.

        Färgen är ju mest ett skydd i naturen har inte lika stor betydelse i akvaristiksammanhang så det ser jag inget fel med.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Tycker det är bra att de stoppar avel som mer eller mindre leder till missbildade fiskar.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Nu skall direkt sägas att det jag sa till dom inte var så mycket av vad dom skrev.

            I texten står dom att dom stoppar arter som målats och odlats för hårt och så har det väl varit ett tag?
            Fast något stopp är det inte - sedan förra hösten så säljs inte vissa arter av de stora grossisterna

            Dock tycker jag gränserna borde stramas åt ytterliggare, att odla så att formen förändras tycker jag är fel men att odla fram olika färger har jag ingenting emot. Fiskens form är framtagen av naturen och ser ut på ett speciellt sätt för att kunna leva och må bra, om ballongmolly och annat mår dåligt är väl svårt att säga men dom ser ju handikappade ut och hade en av mina vanliga mollys sätt ut sådär hade jag ju trott att den var sjuk och avlivat den.

            Färgen är ju mest ett skydd i naturen har inte lika stor betydelse i akvaristiksammanhang så det ser jag inget fel med.
            Även formen är i än högre grad ett skydd i naturen.
            Det primära måste alltid vara fiskens hälsa och när aveln gått så långt att fiskarnas liv rejält förkortas så har det gått för långt. Vad våra ögon tycker är tämligen ointressant. T.ex. så är idag en ballongmolly faktiskt betydligt mindre känsliga än vanliga molly, naturformen av fjärilciklider är också betydligt ömtåligare än papegojciklider. Värt att tänka på.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              Det är lite det jag menar med att det är svårt att sätta gränsen för hur och vad som är bra eller dåligt med den hårda aveln på vissa fiskar..
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av gonzo44
                Det är lite det jag menar med att det är svårt att sätta gränsen för hur och vad som är bra eller dåligt med den hårda aveln på vissa fiskar..
                Håller med om att det är svårt - därför gjordes listan utefter hälsoaspekten. Helt enkelt - om en framavlad art är klart känsligare än "normalt" (främst hög mortalitet) så stoppas den.

                Fast det viktiga med "stoppet" som infördes var ju faktikst inte att vissa avelsformer och målade fiskar slutade säljas - utan att det också blev "stopp" på vissa fiskar som blir alldeles för stora för akvarier men ändå säljs i stor omfattning. Detta nämnde de dock inte - det var väl inte så säljande.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  #9
                  Länk till de som vill lyssna. På Byggert och Fohrman numera kända från radion

                  Akvariefiskar har avlats så hårt att det blivit ett djurskyddsproblem. Det menar branschen själv som beskriver hur det avlats fram fiskar med uppsvällda ...


                  Akvarieteknik publicerade även en kommentar på si Facebook sida.



                  Och för att vara lite allvarlig så tycker jag det är väldigt bra att det finns riktlinjer runt det. Sedan som några av er skrev är det ju svårt med gränsdragningen. Jag tror även att typakvaristen som hänger på diverse akvarie forum inte är den stora kundkretsen för dessa fiskar utan det är nog Föräldrar och barn som har ett litet akvarie och tycker dom är jatte fina.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Känd, tja, ökänd har jag väl varit länge.

                    Jag hade väl åtskilligt annat att säga i saken än det som kom fram men det blev väl inte så tokigt ändå, det är ju bra att det framgår att branchen själv tar tag i saken nu. Sen är det ju definitivt inte enkelt att dra gränsen, jag och Kjell har ju t ex något olika syn på ballongmolly och stora fiskar. Att det är svårt får inte innebära att man släpper frågan, vi ser ju vad som händer då, det finns ingen gräns för hur dumt det kan bli. Nu har vi ju ändå börjat ta tag i det här och rent av fått lite uppmärksamhet i massmedia och det får mig att se lite hoppfullare på den här problematiken.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Känd, tja, ökänd har jag väl varit länge.

                      Jag hade väl åtskilligt annat att säga i saken än det som kom fram men det blev väl inte så tokigt ändå, det är ju bra att det framgår att branchen själv tar tag i saken nu. Sen är det ju definitivt inte enkelt att dra gränsen, jag och Kjell har ju t ex något olika syn på ballongmolly och stora fiskar. Att det är svårt får inte innebära att man släpper frågan, vi ser ju vad som händer då, det finns ingen gräns för hur dumt det kan bli. Nu har vi ju ändå börjat ta tag i det här och rent av fått lite uppmärksamhet i massmedia och det får mig att se lite hoppfullare på den här problematiken.
                      Gott gubbar det är som ni säger det har rullat igång lite aktivitet i frågan och det ser jag som ett stort plus..
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...