Den nya positivlistan från Brasilien har släppts

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Den nya positivlistan från Brasilien har släppts

    Ja äntligen efter att ha varit på gång hur länge som helst så har den nya listan släppts över vilka arter som får exporteras från Brasilien. Ni hittar den här http://www.in.gov.br/visualiza/index...alArquivos=112

    Utan att ha läst den så verkar det i alla fall som att den har utvidgats
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ett gäng Fluviphylax får exporteras nu, ska bli intressant att se när de dyker upp.

    Oj, de tillåter export av Teleocichla arter nu. Visserligen inte just de arter som kommer att utrotas av dammen i Xingu, men det är ju bara den första av fyra-fem dammar i Xingu så övriga arter ligger illa till på lite längre sikt de med.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja det verkar som om det tillkommit en hel del. Om jag minns rätt var det t.ex. inte med några Hypancistrus med på listan tidigare, men nu var det några stycken. Dock inte H. zebra som ligger illa till pga dammbygget
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Dock inte H. zebra som ligger illa till pga dammbygget
        Inga nya arter som finns i dammområdet finns med på listan vad jag kan se. Scobinancistrus aureatus fanns sen tidigare, liksom Gold Nugget, men t.ex. Ossubtus xinguense lyser fortfarande med sin frånvaro.
        Bygget stoppades ju tillfälligt pga protester ifrån de fiskare som fångar akvariefisk, och man kan väl misstänka att Brasilien inte vill att handeln med arter ur dammområdet (och därmed underlaget för nya protester) ska öka. Jag är lite förvånad att de inte helt svartlistade alla arter ur området, men det hade kanske inte sett så bra ut just nu eftersom Electronorte hävdar att dammen inte kommer att ha några effekter på fiskfaunan.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Pratade just med Micke på Imazo som i och för sig också hade konstaterat att många nya arter hade tillkommit, men också att en del tidigare storsäljare som pitbullplecon (som är mycket vanliga i naturen) hade plockats bort.

          Sedan är det ju också som så att nya arter som hittas inte kommer att finas med om de inte står på listan - dock kanske då med undantag för de gamla arter som splittats upp i flera nya. man kan ju t.ex. undra över vad som gäller för diskusarna - där är ju bara 2 arter uppsatta.

          Dock det stora bekymmret är dock sannolikt att nästan alla de som tidigare arbetade med fiskexport i Brasilien nu har lagt och är arbetslösa. Företag har bommat igen och faciliteter (byggnader etc) har rivits/förstörts. Så frågan är om det går att bygga upp det hela igen. Risken är nu också stor att de få företag som finns kvar nu okcskå kommer att ta chansen och höja priserna och istället väljer att exportera till asien där de är beredda att betala bättre.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Listan finns i lite bekvämare blädderformat på denna sida http://www.ofish.org/files/files/list-brazil-2012.pdf
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Ganska många malar ändå på listan faktiskt men det är trist att inte dom ger upp ang. L46:orna nån gång.
              Dom exporteras olagligt ändå tyvärr.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Ganska många malar ändå på listan faktiskt men det är trist att inte dom ger upp ang. L46:orna nån gång.
                Dom exporteras olagligt ändå tyvärr.
                Att listan utvidgades berodde säkert till stor del på att t.ex. CITES kunde peka på att stoppet orsakade arbetslöshet, att miljöförsöringen inte minskade (istället snarare ökade). Att den inte utökades i än högre grad påverkades i än högre grad av att det fanns en hel de oseriösa inom branschen som smugglade ut fiskarna till andra länder varifrån de exporterades till oseriösa importörer och i slutändan "akvarister". På så vis kunde myndigheterna visa på att branschen var oseriös samtidigt som det nog också är rätt lägligt för dom att förbjuda export av t.ex. H. zebra eftersom det då inte på samma sätt kommer att märkas när myndigheterna själva utrotar dom genom sitt dammbygge.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Mycket intressant!
                  Det tycks ganska galet att publicera en lista på vad som får exporteras och inte en med exportförbud. Detta beror på att vi har ett annat lagsystem i Latinamerika. I princip så lagstadgar man om det som är tillåtet och allt annat är förbjudet. Detta gör att saker och ting blir rejält rörigt och man slipper arbetslösa advokater!
                  Kjell, du har en bra punkt där med:
                  På så vis kunde myndigheterna visa på att branschen var oseriös samtidigt som det nog också är rätt lägligt för dom att förbjuda export av t.ex. H. zebra eftersom det då inte på samma sätt kommer att märkas när myndigheterna själva utrotar dom genom sitt dammbygge.
                  Myndigheter blir ofta ganska frustrerade på endemiska arter! Oftast så ser man helst att de inte existerar. Det kan politiskt sätt vara enklare att ta ett Oups! med en utrotad art än ett långvarigt konserverings projekt.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Det tycks ganska galet att publicera en lista på vad som får exporteras och inte en med exportförbud. Detta beror på att vi har ett annat lagsystem i Latinamerika. I princip så lagstadgar man om det som är tillåtet och allt annat är förbjudet. Detta gör att saker och ting blir rejält rörigt och man slipper arbetslösa advokater!
                    Fast s.k. "positivlistor" finns ju även i andra länder än i Latinamerika som t.ex. i Australien. De har också varit på tapeten inom EU. Har för mig att de var uppe till debatt i början av 90-talet men att de då som tur var inte genomfördes.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      De har också varit på tapeten inom EU.
                      Hur har vi det i Sverige egentligen? Vore det lagligt att t.ex. börja fånga elritsa eller storspigg och exportera som akvariefisk?
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Hur har vi det i Sverige egentligen? Vore det lagligt att t.ex. börja fånga elritsa eller storspigg och exportera som akvariefisk?
                        Vete sjutton - har liksom aldrig funderat över frågan
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Janne E
                          • December 2007
                          • 261

                          #13
                          Ossubtus xinguense
                          Den är utrotningshotad sedan länge och kommer inte att bli tillåten någon gång.

                          Det tycks ganska galet att publicera en lista på vad som får exporteras och inte en med exportförbud.
                          Det är mycket logiskt att ha en positiv lista då nästan hälften av alla fiskarter inte är kända av vetenskapen. Varför man har många advokater i latin amerika beror på byråkratin och det "eget tyckande" från myndighetspersoner som tolkar lagar som de vill, en myndighetperson kan göra nästan vad some helst utan att det är "fel" så länge de inte begår direkta lagbrott tex. tar mutor.

                          Att listan utvidgades berodde säkert till stor del på att t.ex. CITES kunde peka på att stoppet orsakade arbetslöshet, att miljöförsöringen inte minskade (istället snarare ökade).
                          Inte riktigt sant, har mycket lite med verkligheten att göra.

                          Att den inte utökades i än högre grad påverkades i än högre grad av att det fanns en hel de oseriösa inom branschen som smugglade ut fiskarna till andra länder varifrån de exporterades till oseriösa importörer och i slutändan "akvarister". På så vis kunde myndigheterna visa på att branschen var oseriös.
                          Detta är mycket sant och är fortfarande ett problem, vi hoppas de flesta nu kommer rensas bort så vi kan börja arbeta ännu mer seriöst.

                          Mvh Janne

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Att listan utvidgades berodde säkert till stor del på att t.ex. CITES kunde peka på att stoppet orsakade arbetslöshet, att miljöförsöringen inte minskade (istället snarare ökade).



                            Inte riktigt sant, har mycket lite med verkligheten att göra.
                            Nåväl det var bara en spekulation från min sida - vad tror du (som finns på plats och därför är mer insatt) då att det beror på?
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Janne E
                              Det är mycket logiskt att ha en positiv lista då nästan hälften av alla fiskarter inte är kända av vetenskapen. Varför man har många advokater i latin amerika beror på byråkratin och det "eget tyckande" från myndighetspersoner som tolkar lagar som de vill, en myndighetperson kan göra nästan vad some helst utan att det är "fel" så länge de inte begår direkta lagbrott tex. tar mutor.
                              Det tänkte jag faktiskt inte på! Det är klart att det skall vara såmed positiv lista så man kan skydda nyuptäckta arter. Dumt av mig.
                              Just nu har jag händerna fulla med Latinamerikanska lagvrängare så skyller allt på dessa.
                              Det där med straffrihet är ett av de stora problemen åtminstånde här.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...