Förslag till ny Djurskyddslagstiftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #31
    Ursprungligen postat av bossep
    När uppstod det verklighetsförankring hos vissa åklagare?
    Det där var inte åklagare utan Länsstyrelsens djurtillsyn. Tyvärr så vet de ofta inte mycket om vaken djur eller juridik, däremot har de kommit in i yrket allt för ofta via djurättsintresse, alltså inte djurintresse. Och så blir det som det blir.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1660

      #32
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Det är väl snarare så att när man ber grannen eller någon annan o titta till fiskarna när man är borta, det är då de är illa ute.
      Man får ge dem stränga order att bara titta. Inte röra eller mata!!!

      Olle

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Bosse jag får väl fly til Guatemala och söka politisk asyl där - har du någon säng över
        Finns redan ett gäng flyktingar p g a myndighetsproblem med djur i Kina. Kanske inte helt rumsrena alla direkt men hur som är det inget skämt det där utan redan verklighet.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #34
          Jag vet att fiskarna klarar sig bättre utan mat nån vecka än med nåt krattskaft som häver i hela burken vad man än har sagt till dem, Kjell vet det, de flesta som läser i den här tråden vet det, men att få nån från Länsstyrelsen som lever i annan verklighet när det gäller djur och djurs behov att fatta det, det är en utmaning.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Bosse jag får väl fly til Guatemala och söka politisk asyl där - har du någon säng över
            Du är alltid välkommen, det vet du. Med eller utan efterlysning!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av Bygert
              Det där var inte åklagare utan Länsstyrelsens djurtillsyn. Tyvärr så vet de ofta inte mycket om vaken djur eller juridik, däremot har de kommit in i yrket allt för ofta via djurättsintresse, alltså inte djurintresse. Och så blir det som det blir.
              Ja men om det nu skall till ett längre fängelse straff för "Fiskmannen" så måste det väl till en åklagare?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Det som är svårt är att få politiker och andra beslutsfattare, som ofta verkar leva i en annan värld än den verkliga, att förstå att de inte är allvetande bara för att de har makt, och att de inte borde fatta beslut och stifta lagar om så´nt de inte vet nå´t om.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Du är alltid välkommen, det vet du. Med eller utan efterlysning!
                  Kanske kan bli nåt i stil med zoopetklubb ännu mera väst?

                  Får jag gissa att djurskyddslagstiftningen i Guatemala är relativt liberal? På gott och ont naturligtvis.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Kanske kan bli nåt i stil med zoopetklubb ännu mera väst?

                    Får jag gissa att djurskyddslagstiftningen i Guatemala är relativt liberal? På gott och ont naturligtvis.
                    Nej inte alls!
                    Vi har ett lite annat lagsystem här vilket i princip säger att allt som inte är lagstiftat som lagligt är brottsligt. Det är därför avdelningen advokater är tjock i gula sidorna här.
                    Sedan hänger det mycket på vem du är och hur mycket du kan betala om du skall klassas som brottsling eller inte.
                    Just nu håller jag på att undersöka om vi kan få tillstånd av fiskexport som uppfyller EUs krav.
                    Inga problem att få till EU biten men att fixa de lokala kraven för export var en annan historia.
                    Summan av kardemumman är att om man som dum svensk försöker följa lagen hamnar man oftast i problem. Gör man däremot som infödingarna så fixar sig det mesta.
                    Jag är nog mer inföding än Svensk men bävar för hur jag skall kunna överleva i Sverige!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1660

                      #40
                      Om även ryggradslösa djur omfattas, räknas väl även kompostmaskar som "djur som hålls av människan"? Det verkar lite jobbigt att dagligen behöva gräva upp dem för att se hur de mår, men det kanske är nödvändigt för att ge dem sitt lagstadgade dagsljusinsläpp.

                      Olle

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #41
                        Man kan ju alltid skämta om den korkade lagstiftningen.

                        Men uppriktigt sagt så är det tragiskt - våra fiskar (och andra husdjur) skulle behöva en lagstiftning som är inriktad på deras välfärd och inte en populistisk lagstitiftning som i vissa delar är skriven på ett sådant sätt att det vore djurplågeri att följa den.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #42
                          Det ser ut som förslaget till ny Djurskyddslag hamnar i Eskil Erlandssons byrålåda för slutförvaring. Verkar bara bli förbudet mot djursex och nåt angående försöksdjur som blir genomfört. Sannolikt är det kritik från många remissinstanser som gjort att man tar det försiktigt och det är ju utmärkt att somliga stolligheter inte blir av.

                          Samtidigt fanns det vettiga inslag i förslaget och det finns ju onekligen saker som skulle må väl av en förändring. Det är ett underbetyg till utredningen aatt det inte verkar blir mer resultat av en så omfattande process.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #43
                            Kan bara instämma.

                            Vi ses väl förövrigt på lördag - tänkte försöka ta mig in till saltmötet
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...