Kraftverksdam i Xingu stoppad igen! men hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #16
    Positiva nyheter.. Just nu iafl..


    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Fast dammbyggnationen är redan igång. Jag vet inte om man har helt stängt av floden än, men det är ett par månader sedan man började schakta ut jordmassor för att blockera vattenflödet. Dessutom tror jag inte längre att brasiliens rättsväsende kan stoppa dammen, det verkar uppenbart att om domstolen inte ändrar sig kommer regeringen att hitta en "framstegsvänlig" domare som kan upphäva beslutet (som de gjort flera gånger förr) eller helt enkelt att köra över domstolen. Det är för mycket pengar, och för många som skor sig (inte bara Electronorte och "världens ondaste bolag" Vale, utan också bl.a. Norsk Hydro och förstås alla byggfirmor, markägare, och korrupta tjänstemän).

      Men visst, detta är mycket goda nyheter och jag hoppas förstås att det står sig - men jag tror det inte.
      Senast redigerad av Azur; 15 August 2012, 11:11.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Janne E
        • December 2007
        • 261

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Fast dammbyggnationen är redan igång. Jag vet inte om man har helt stängt av floden än, men det är ett par månader sedan man började schakta ut jordmassor för att blockera vattenflödet. Dessutom tror jag inte längre att brasiliens rättsväsende kan stoppa dammen, det verkar uppenbart att om domstolen inte ändrar sig kommer regeringen att hitta en "framstegsvänlig" domare som kan upphäva beslutet (som de gjort flera gånger förr) eller helt enkelt att köra över domstolen. Det är för mycket pengar, och för många som skor sig (inte bara Electronorte och "världens ondaste bolag" Vale, utan också bl.a. Norsk Hydro och förstås alla byggfirmor, markägare, och korrupta tjänstemän).

        Men visst, detta är mycket goda nyheter och jag hoppas förstås att det står sig - men jag tror det inte.
        Man har börjat bygga kofferdammar, bereda kanaler etc. (skövlat en hel del skog) men inte ändrat något flöde i Xingu ännu. Denna domstol är snäppet högre än förra, bevisningen är starkare och chanserna bättre. Opinionen i Brasilien är helt emot utbyggnaden och den ekonomiska tillväxten fick skrivas ner betydligt från förra årets prognoser, helt plötsligt är ekonomin inte så god som man först trodde. Jag skulle säga att chanserna är aningen större nu än förra gången en domstol stoppade bygget, kommer överklagas såklart men inte självklart längre att det hjälper, det blir fler turer fast nästa gång i suprem court i Brasilia. Fram till dess är vitet U$ 250.000 per dag om arbetet fortskrider för Eletronorte o company.

        any.

        Janne

        Kommentar

        • Janne E
          • December 2007
          • 261

          #19
          För dem som vill hjälpa till, vi behöver bara U$ 2500 eller U$ 25,00 per person om 100 personer skulle stödja arbetet med att stoppa utbyggnaden utav Rio Xingu https://salsa.democracyinaction.org/..._page_KEY=8809 borde vara lätt att nå eller hur?

          Janne

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Janne E
            För dem som vill hjälpa till, vi behöver bara U$ 2500 eller U$ 25,00 per person om 100 personer skulle stödja arbetet med att stoppa utbyggnaden utav Rio Xingu https://salsa.democracyinaction.org/..._page_KEY=8809 borde vara lätt att nå eller hur?

            Janne
            Skickade just en slant igen. Keep the good work up!
            Ni andra gör det samma. För er som bor i Sverige är ju dollarn billig men i Brasilien räcker den långt!

            Funderar: Kunde vi inte få till en donerings knapp för detta här på zoopet?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #21
              Ursprungligen postat av bossep
              Skickade just en slant igen. Keep the good work up!
              Ni andra gör det samma. För er som bor i Sverige är ju dollarn billig men i Brasilien räcker den långt!

              Funderar: Kunde vi inte få till en donerings knapp för detta här på zoopet?
              Ärligt talat, jag tror inte det gör någon större skillnad, om man jämför en tråd som denna http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153172 med +3000 som kollat den tråden och jämför med denna tråd +1000 personer så är intresset bra mycket lägre att rädda djur i sin ursprunglga miljö än att rädda dem i en artificiell miljö. Folk har inga pengar o inget intresse, inte ens "djurvänner" som i alla sådana här liknande trådar är det mycket snack och lite verkstad... kanske för gammalt ordspråk för att all ska förstå.

              Janne

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Ursprungligen postat av Janne E
                Ärligt talat, jag tror inte det gör någon större skillnad, om man jämför en tråd som denna http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153172 med +3000 som kollat den tråden och jämför med denna tråd +1000 personer så är intresset bra mycket lägre att rädda djur i sin ursprunglga miljö än att rädda dem i en artificiell miljö. Folk har inga pengar o inget intresse, inte ens "djurvänner" som i alla sådana här liknande trådar är det mycket snack och lite verkstad... kanske för gammalt ordspråk för att all ska förstå.

                Janne
                Du har troligtvis rätt i det. Men vi som jobbar aktivt med det hela kan kanske dra vårt lilla strå till stacken. Sedan kommer det nog att bli ett ramaskri när man inte kan få tag på zebra randiga malar och annat från regionen. Då kan man förfasa sig över det hela och säga "hur kunde det bli så illa?"
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Janne E
                  • December 2007
                  • 261

                  #23
                  En kort updatering, idag stoppade Eletro Norte allt arbete med damm bygget vid Belo Monte och Rio Xingu i avaktan på nästa domslut i högre instans. Normalt tidigare så har arbetet fortsatt som vanligt när lägre domstolar har gått emot damm bygget, det är en positiv signal som visar att de nu inte är lika säkra på att det blir en fortsättning.

                  Janne

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1660

                    #24
                    Då finns det hopp ändå! Jag skickade en peng för några dagar sedan och hoppas att många har gjort detsamma.

                    Olle

                    Kommentar

                    • Janne E
                      • December 2007
                      • 261

                      #25
                      Belo Monte Dam Construction Halted

                      Norte Energia could be liable for reparations and ecosystem restoration for works already completed

                      Altamira, Brazil:
                      Project developer Norte Energia, S.A. stopped allconstruction on the Belo Monte Dam yesterday after receiving writtennotification of last week's decision from the Brazilian Federal Appeals Courtthat suspended the project. Norte Energia issued a press statement declaringthat they had stopped construction to comply with the court order but that theywould be “taking all available measures to reverse the decision.” Earlier thisweek, Norte Energia complained that the court decision suspending Belo Montewas “inadmissible”.

                      Citing violations of the Brazilian Constitution and ILO Convention 169, towhich Brazil is part, the court's judgement annuls a 2005 Congressional decreethat authorized the Belo Monte Dam in the absence of an environmental impactstudy and prior consultations with indigenous peoples. According to federalJudge Antônio Souza Prudente, who authored the decision, the Brazilian Congresscan only authorize Belo Monte after prior consultations with indigenous peoplesthat require their consent, considering the findings of a comprehensiveenvironmental impact study. “To do otherwise would transform the Constitutioninto a dead letter, an act of fantasy. We can’t admit a congressionalinitiative within a democratic system of government that is an act ofdictatorship, an authoritarian act that violates the rights of indigenouspeoples, " stated Souza Prudente in his decision, unanimously upheld byfellow judges.

                      As a result of the court decision, Belo Monte's environmental and installationlicenses, awarded to Norte Energia by federal environmental agency IBAMA, arenow invalid. The court decision requires that all construction activities atBelo Monte be immediately ceased. The project consortium Norte Energia,S.A, faces a daily fine of R$500,000, or about US$250,000, if it doesnot comply with the suspension.

                      According to lawyers consulted by the Movimento Xingu Vivo, the appeals courtjudgement can be interpreted to require that all works already executed byNorte Energia must be dismantled, and that the environment of the region mustbe immediately restored. Norte Energia must also award compensation to thosealready affected by the project.
                      Antonia Melo,coordinator of the Xingu Forever Alive Movement, said "We are going toconsult our legal advisors in order to guarantee payment of reparations for thedamages already faced by the people affected by Belo Monte. We understand thatas the project's licenses are now invalid and that Norte Energia must reverseall of its actions that have caused impacts on the river, people and theenvironment. This is what we demand. The courts have finally served justice andstopped Belo Monte. Now, we want anything that reminds us of this genocidalproject to disappear from our lives for good."

                      Brent Millikan, International Rivers

                      För dem som vill hjälpa till, vi behöver bara U$ 2500 eller U$ 25,00 per person om 100 personer skulle stödja arbetet med att stoppa utbyggnaden utav Rio Xingu https://salsa.democracyinaction.org/..._page_KEY=8809 borde vara lätt att nå eller hur?
                      Total har U$ 900,00 donerats tills 23 Augusti, och det från hela världen...

                      Janne
                      Senast redigerad av Janne E; 24 August 2012, 19:23.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        För den intresserade är det nu bara en dryg vecka till FishBase symposium om dammars effekter på fisk. Jag är visserligen en av arrangörerna, men jag tror det kan bli intressant.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Ursprungligen postat av Azur
                          För den intresserade är det nu bara en dryg vecka till FishBase symposium om dammars effekter på fisk. Jag är visserligen en av arrangörerna, men jag tror det kan bli intressant.
                          Synd att man inte kan vara med (jag är nere i södra Danmark under hlegen och håller föredrag) för föredragen verkar vara riktigt intressanta.

                          Det verkar alltid vara som så att jag har något uppbokat laghom till FishBase-symposiet. Ett allmänt tips tala gärna om datumet minst ett halvår i förväg så man kan bocka av i kalendern ifall något annat dyker upp.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...