Kraftverksdam i Xingu stoppad igen! men hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Kraftverksdam i Xingu stoppad igen! men hur länge?

    Den gigantiska kraftverksdam som håller på att byggas i Xingu-floden i Amazonas har åter stoppats av ett domstolsbeslut. Dammen kommer att utrota dussintals eller rentav hundratals fiskarter, däribland zebra pleco (fisken i zoopets logga), och en grupp fiskare som samlar fisk åt akvariehobbyn stämde därför staten - och vann.

    Återigen är det alltså vildfångst av akvariefisk som (kanske) räddar arter från utrotning, precis som tidigare hänt i bl.a. Malawisjön.

    Tyvärr är oddsen stora att domstolsbeslutet snabbt kommer att rivas upp. Brasilianska staten har investerat mycket prestige i det här projektet, och det står många tiotals miljarder kronor på spel - och då väger nåt dussin forslevande fiskarters existens lätt. Projektet har redan stoppats av domstolbeslut flera gånger tidigare, och besluten har oftast rivits upp inom någon dag.

    Källa
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Jag slår vad om att det tillslut kommer hamna i händerna på någon korrupt domare, vilket någ är varför de håller på såhär. Hade de varit intresserade av en annan lösning hade de kunnat lägga ner den tid gångna tiden på det.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Jag slår vad om att det tillslut kommer hamna i händerna på någon korrupt domare
      Det är nog precis det som har hänt flera gånger, och antagligen kommer att hända igen. Det är så jättestora pengar inblandade att jag har svårt att tänka mig att ett land som Brasilien skulle stoppa projektet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        En månad dröjde det den här gången.

        Samme domare har fått "nya bevis" från företaget, och då kommit till slutsatsen att "fiskinsamlarnas möjlighet att arbeta inte kommer att försvåras av arbetet på dammen" och att "först när dammen är färdig vet man om det blir några negativa effekter på fiskpopulationerna". En damm som alltså kommer att leda hela floden i cementrör 60 kilometer, och hela den rikaste delen av floden, där bl.a. Hypancistrus zebra bor, kommer att torka ut.

        Rent löjligt. Enda frågan är egentligen hur mycket domaren fått betalt för att ändra sig.
        Senast redigerad av Azur; 22 December 2011, 11:39.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Enda frågan är egentligen hur mycket domaren fått betalt för att ändra sig.
          Han kanske fick behålla sitt jobb

          Under alla omständigheter - för jävligt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Han kanske fick behålla sitt jobb
            Det är sant, han har helt säkert varit under enormt politiskt tryck från regeringen att godkänna konstruktionen och att stå fast vid det förra beslutet hade garanterat förstört hans karriär och möjligen kostat honom jobbet. Han kan tillochmed ha blivit hotad till livet, minst en damm-motståndare har blivit mördad.

            Under alla omständigheter - för jävligt
            Rent svineri är vad det är.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              man blir liksom lessen i själen när man ser hur människan bara roffar åt sig å tar för givet att dom äger hela jorden...
              så jävla tragiskt...
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Visst är det tragiskt med dammen i Xingu. Men vi här i landet kan inte säga så hemskt mycket om det...vi har ju själva byggt ut 99% av alla våra vatten. Vi är hundra gånger bättre på att roffa åt oss inom landet än vad de är i Brasilien, sorgligt nog. :'(
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  ja inte påstår ja att vi är bättre här... snarare tvärtom...
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Visst är det tragiskt med dammen i Xingu. Men vi här i landet kan inte säga så hemskt mycket om det...vi har ju själva byggt ut 99% av alla våra vatten. Vi är hundra gånger bättre på att roffa åt oss inom landet än vad de är i Brasilien, sorgligt nog. :'(
                    Jodå, det kan vi visst säga så mycket om.

                    Alla kraftverk i hela sverige har inte utrotat en enda art, eftersom Sveriges natur är så oerhört mycket fattigare än Brasiliens. Förutsättningarna för vattenkraft är en helt annan norr om inlandsisens största utbredning. Vattenkraft i skandinavien är för all del ett ganska miljövidrigt sätt att generera energi, men vattenkraft i tropikerna är det värsta sätt att generera energi som alls finns, värre för miljön än kol eller olja.

                    Och även om man inte låtsas om att vattenkraft är en helt annan grej i skandinavien än i brasilien, så finns det inget som säger att för att vi gjort dumheter i vårt förflutna så får vi inte påpeka att brasilien gör liknande dumheter.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      det var en artikel om detta i PFK http://www.practicalfishkeeping.co.u...m_content=html
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Det senaste är alltså att samme domare ändrat sig och rivit upp sitt eget beslut, efter att "nya bevis" från Electronorte övertygat honom om att leda floden 60 kilometer i cementrör och låta den artrikaste delen av floden helt torka ut under torrperioden, inte kommer att påverka fiskarnas möjlighet att fiska. Samme domare lyckas också invertera försiktighetsprincipen: han hävdar att man inte kan veta om fiskpopulationerna kommer att utrotas av dammen förrän dammen är byggd, och därför måste dammen få byggas!

                          I sammanhanget ska man veta att Brasilien har skrivit på den bindande Konventionen om bevarande av biologisk mångfald, dvs den är lag i Brasilien, och detta beslut bryter mot konventionens bokstav och avsikt. Man ska nog också veta att korruption är mycket utbrett i Brasilien.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Den som inte blivit tillräckligt upprörd kan ta en titt på denna film:

                            A polêmica em torno da construção de Belo Monte foi tema do programa 60 Minutos da Austrália. Neste trecho, o atual presidente do Ibama, Curt Trennepohl, fal...


                            där chefen för Brasiliens naturvårdsverk (tillsatt efter att förre chefen slutade i protest när regeringen skulle tvinga honom att godkänna Belo Monte dammen), öppet säger att det inte är naturvårdsverkets jobb att skydda miljön, och att Brasilien tänker göra mot sin ursprungsbefolkning likadant som Australien gjorde mot sin.

                            Chefen för naturvårdsverket i Brasilien är alltså en ren buktalardocka för exploatörerna, och skäms inte ens för det.


                            (går det att INTE embedda video på zoopet? Jag ville bara ha en länk, inte en embed, men det verkar inte möjligt?)
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              visst är det litet lustigt att de fängslar små "turister" som tar med sig 10 firrar ur en flod,

                              men premierar sina egna landsmän som ödelägger stora områden........


                              sila mygg och svälja kameler var det ja.....




                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...