Zoopetartiklar om miljövänligare akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Ursprungligen postat av c90368
    Hoppas du inte tolkar synpunkter som något negativt, vi strävar mot samma mål
    Definitivt inte - jag tar med glädje emot alla synpunkter även om de är kritiska (vilket jag definitivt inte tolkade dina som) - det är alltid givande med en diskussion
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Janne E
      • December 2007
      • 261

      #47
      Ursprungligen postat av c90368
      Men även jag som är positiv till artikeln reagerar på påståendet att "hundratusentals" människor kan försörja sig på att fånga fiskar.
      Om inte fakta bestyrker ett sådant påstående i artikeln så är det väldigt lätt att många misstror hela artikeln.
      Ursprungligen postat av Bygert
      Att hundratusentals människor försörjer sig via fiskfångst för akvarieindustrin stämmer bra. I vissa regioner i Brasilien står fångst av kardinaltetra för 80% av samhällets inkomster. På Indonesien sysselsätts 10000 fångstmän med att fånga fisk mm till saltvattensakvarier. Mer om betydelsen av handel med vilda djur och växter:
      Det finns fakta för dem som söker, i Brasilien är det ca 10.000 människor som fångar fisk till akvarie industrin, de i sin tur försörjer sin fru/fruar och alla sina barn (de har ofta många barn). Vi exportörer i Belém sysselsätter ca 2000 fångstmän som försörjer sina familjer, även om det inte längre exporteras så mycket Kardinal tetror som förr är det istället andra arter som är betydligt intressantare för ekonomin.

      Om man sedan lägger till Peru, Colombia och resten av världen kanske man förstår att även 100.000 tals har sin försörjning från vildfångad fisk är i underkant och inte en överdriven siffra.

      Det finns utrymme för många artiklar när det gäller VF vs odlat och miljöpåverkan, det spelar ingen roll hur man vänder o vrider på det så är vildfångat hudrafalt bättre för miljön än odlat... sedan är det en annan femma att ha ett fungerande regel system så VF blir hållbart i alla länder och inte bara i några få.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Hupacikliden
        • December 2011
        • 22

        #48
        Ok, hur ska jag börja...
        Jo, missförstå mig rätt, jag vill inte ha en politisk debatt. Jag struntar i alla regnbågens (politikens) färger

        Det gäller CO2. Jag ska fatta mig kort med att förklara. Artikeln baserades i stort sätt på detta egendomliga skatteutag.
        Fakta:
        Växthuseffekten är när långvågig värmestråling som vår planet strålar ut på natten studsar tbx till jorden. Då hålls värmen som ett lock i en kastrull.

        När är det varmast på nätterna? En stjärnklar vinternatt eller mulen vinternatt?
        Av alla växthusgaserna som finns så är vatten 98% CO2 0,06%
        Så, viken ger mest inverkan?
        Väldigt kortfattat så jag hoppas ni förstod:-)

        Tbx till artiklen.
        Jag tycker att en kombination av odlade och vildfångat vore en fin kombo.
        Om det finns risk för att eller redan finns utrotningshotade arter, så ska dom odlas enligt mitt tycke.

        Och nu till hycklarna:
        Om akvarievattnet blir för varmt så kan man juh slänga ner isbitar för att kyla ner det. Aj aj CO2 and shitt! Men att slänga ner två isbitar i en gin tonic är det ingen som bryr sig om...
        För kallt! Doppvärmare, CO2 boven. Men att ta en extra lång varm dusch efter jobbet går bra?

        Jag kommer att få till svars till mycket :-)

        Jo, en sak till. Jag föringar inte CO2 problemet. Problemet finns i att regnskogen skövlas som omvandlar CO2 till syre.

        Som slutord:
        Finns ingen som påverkar vår värme som solen;-)
        Bli inte arga om vildfångad fisk kostar mer. Det är det värt!

        Kommentar

        Arbetssätt...